Nansen Fredssenter

Klimakrisen og flyktningekrisen kan stå sentralt når årets Nobel Fredspris utdeles, mener Nansen Fredssenter

”Jorden vil overleve miljøkrisen, men det er ikke opplagt at det samme gjelder for menneskeheten. Freden trues på veldig mange steder på jorden og det å kjempe for miljøet er også å forebygge konflikter, sier Alfredo Zamudio, leder på Nansen Fredssenter.

Freden beskyttes ved å ta vare på jorden vi bor på, og forkjempere for miljøet er derfor svært aktuelle til å vinne årets fredspris, og to av disse er:

– Davi Kopenawa Yanomami, er en sjaman og talsperson fra Brasil som kjemper for indianernes rettigheter. Han har utfordret den massive og dramatisk økende ødeleggelsen av regnskogen. Prisen vil hjelpe ham og urbefolkning over hele verden til å bli lyttet til, i en tid der vi må ta vare på den ene jordkloden vi har.

– Greta Thunberg og bevegelsen Youth for Climate Action, for å ha inspirert og mobilisert millioner av barn og ungdom over hele verden til å handle nå, mot ødeleggelsen av vår klode.

Krig og konflikt skaper store lidelser, millioner av mennesker er på flukt og arbeidet for å hjelpe ofrene og arbeidet med å få slutt på konflikter kan også bli verdsatt med Nobels Fredspris:

– FNs høykommissær for flyktninger, for beskyttelse av millioner av flyktninger, grunnet krig og konflikt. Uviljen til å ta imot mennesker som flykter fra krig og konflikt er i vekst og en pris til FNs høykommissær vil kunne bidra til å få en bedre samtale om hvordan å hjelpe mennesker i nød også er å ta vare på freden.

– Abiy Ahmed Ali, statsminister i Ethiopia, for å ha fått slutt på en langvarig krigssituasjon med nabolandet Eritrea. Uten hjelp fra en tredjepart greide lederne i Ethiopia og Eritrea å sette slutt på krigen som varte fra 1998 – 2018, en konflikt som kostet over 100.000 menneskeliv. Fredsprisen til disse vil kunne oppmuntre andre ledere i regionen.

Til redaksjonen - for kommentar:

Alfredo Zamudio, leder Nansen Fredssenter

Om Nansen Fredssenter

Nansen Fredssenter
Bj. Bjørnsons plass
2613 Lillehammer

Nansen Fredssenter arbeider nasjonalt og internasjonalt med å fremme og undervise om dialog for fred, for å forebygge konflikt og for å styrke sosiale og politiske relasjoner.

Følg pressemeldinger fra Nansen Fredssenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nansen Fredssenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nansen Fredssenter

Går Nobels Fredspris til Afrika i år?2.10.2018 13:33:15 CEST | Pressemelding

Førstkommende fredag annonseres årets mottaker av Nobels Fredspris. Nansen Fredssenter har vurdert hvem som er de sterkeste kandidatene i 2018. Fredsprisen skal være en inspirasjon og belønning for heltemodig innsats for fred. Svært ofte hører vi mer om krigen enn om fredsforkjemperne, fordi krigens vold lager mye mer støy enn freden, men i år er det fire sterke kandidater med resultater, der to fra Afrika peker seg ut.

Er du etterkommer av en norsk sjømann fra første verdenskrig?4.1.2018 07:30:00 CET | Pressemelding

Dialogbyen Lillehammer er en fredskonferanse som arrangeres 19. til 23. juni 2018 av Nansen Fredssenter i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Konferansen samler norske og internasjonale fredsforkjempere for å snakke om hvordan dialog bidrar til å bygge varig fred og forhindre fremtidige konflikter og krig. I år er det 100 år siden 1. verdenskrig ble avsluttet og Dialogbyen Lillehammer setter søkelys på hvordan mange av dagens konflikter kan løses ved å lære av fortiden. I den forbindelse ønsker arrangørene å komme i kontakt med etterkommere av norske sjømenn som døde under 1. verdenskrig.