Klimakost - verktøyet som gjør klimaregnskap enkelt!

Klimakost er et verktøy utviklet av Asplan Viak i over mange år som kartlegger klimafotavtrykket til en bedrift, organisasjon eller en kommune. Nå oppgraderer vi verktøyet slik at flere får muligheten til å enkelt gjennomføre et klimaregnskap.
Foto: Nina Rangøy

- Alle virksomheter i Norge har et delt ansvar for at vi når 1,5-gradersmålet og reduserer klimagassutslipp betraktelig. Et viktig hjelpemiddel på veien mot 1,5-gradersmålet er å utarbeide et klimaregnskap for å få oversikt over eget klimagassutslipp. Med Klimakost får virksomheten innsikt i hvilke kilder som bidrar mest til klimafotavtrykket slik at de kan sette i gang effektive tiltak for reduksjon av klimagassutslipp, sier Anne Strand-Gjesdal, Asplan Viaks Teknologidirektør.

-Verktøyet kan benyttes på egenhånd, men kan også suppleres med bistand til klimastrategi og tiltak fra våre engasjerte fageksperter innen klima og miljø.

Tilleggsmoduler gir større sammenligningsgrunnlag og mer innsikt

For å kunne gjøre noe med klimafotavtrykket, må man vite sikkert hvor utslippene er størst i den daglige driften. Ved innleggelse av økonomiske og fysiske bidragsdata beregner Klimakost CO2-ekvivalenter i sanntid for både indirekte og direkte utslipp

I tillegg til basisløsningen har vi nå gjort det mulig å legge til moduler som gir din bedrift et enda mer nyansert klimabudsjett. Blant tilleggsmodulene finner du blant annet integrering av EUs taksonomi, beskrivelse av bærekraftstiltak og klimabudsjett, samt muligheten for å dele inn bedriften eller organisasjonen etter regioner.

Klimakost er utviklet av Asplan Viaks eksperter og forskere innen klima og miljøledelse og er brukt av over 500 virksomheter i offentlig og privat sektor over de siste 15 årene.

I den nye versjonen av Klimakost vil alle våre brukere ha tilgang til «min side» med all nøkkelinformasjon for sitt selskap. Her vil det også være mulig å sammenligne din bedrift med snittet i din bransje. Her finner du nye Klimakost – sammen når vi målene!

Illustrasjon: Asplan Viak
Foto: Nina Rangøy

Asplan Viak er et av Norges ledende rådgivningsselskaper innen plan, arkitektur- og ingeniørfag. Vi er alltid helhetlige i vår tilnærming og forretningsmodellen vår baserer seg på vår kompetanse innen alle faser av et prosjekt. Vi mener de mest nyskapende og bærekraftige løsningene oppstår gjennom tverrfaglighet og ikke ved å jobbe med hvert enkelt fag isolert. Alt vi leverer skal være fremsynt, varig og helhetlig. Asplan Viaks kompetanse finner du fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Våre medarbeidere er tilstede over hele landet, fordelt på 32 kontorer.