Klimabarriere overvinnes med økt sjøtransport

Når så Miljødirektoratet i sin siste rapport – Klimatiltak i Norge mot 2030 – fremhever at; den viktigste barrieren for å nå målene om reduserte klimagassutslipp nettopp er tilgang på kraft (energi), er det en «no-brainer» at last må flyttes fra vei til sjø.
Store norske vareeiere har ikke bare sett mulighetene. De samarbeider nå for å etablere en ny logistikk- og terminalstruktur mellom kontinentet og Norge. Konseptet baserer seg på direkte sjøtransport til og fra henholdsvis Oslofjorden og Vestkysten.
Logistikk 2030, som prosjektet er døpt, ønsker å bidra til en vekst på sjø, som i sin tur bygger volum og legger forholdene til rette for grønne skip. Det betyr at det nye konseptet med direkte sjøtransport utvikles parallelt med et uttalt ønske om økt bruk av sjøveien.
Unil (NorgesGruppens merkevarehus), Ekornes og Glava frakter i dag en langt større andel av sine varer så vel inn til Norge som innad i Norge på skip. Av varer som kom inn til eksempelvis Unils lager i 2022 foregikk 70 % av transporten med skip - eller også tog.
Transportansvarlig i Unil, Morten Moen poengterer: «Unil har som mål å redusere vårt miljøavtrykk, samtidig som vi skal ha best mulig priser. Sjøtransport vil bidra positivt innen begge målsettingene.»
Oppnår også reduserte kostnader
Det er analyser gjennomført i Grønt Skipsfartsprograms pilotstudie Logistikk 2030 som poengterer at energiforbruket dør-til-dør kan reduseres med 60-80 %. Tall fra de samme analysene viser også at transportkostnadene vil reduseres med 10-30 % - også det fra dør til dør.
Det er ikke bare de tre nevnte, store firmaene som inngår i studien. Til sammen 19 av Norges største vareeiere, som i sum frakter om lag en fjerdedel av alt stykkgods inn og ut av Norge deltar.
Potensialet for ny overføing fra vei til sjø allerede i år er identifisert til ca. 300.000 tonn. Dette vil gi en utslippsreduksjon på ca. 22.000 tonn CO2 årlig, som igjen tilsvarer at anslagsvis 14.000 trailerlass til eller fra Norge kan kuttes. På sikt er potensialet enda mye større.
«Vi i Ekornes har klare mål om å redusere utslipp av klimagasser, og vi ser allerede resultater. Hos oss er første tanke; på hvilken måte kan vi anvende sjøtransport når vi eksempelvis skal frakte våre møbler fra fabrikken i Sykkylven eller til og fra våre øvrige fabrikker,» sier Jan Robert Lyngvær, Logistikkdirektør i Ekornes.
Ekornes sender ukentlig 50-60 containere ut fra sine fabrikker bare på Sunnmøre. 70 % går allerede sjøveien. Målet er å få enda flere containere til å forlate Sunnmøre via sjøtransport, med minimalt utslipp. Om få år, sannsynligvis i 2026 kan det bli mer. Planene er da at et 50 meter langt, autonomt fartøy skal frakte møblene til Ålesund og derfra fortsette med tradisjonelle skip til kunder over hele verden.
Forbedringer ved å snakke sammen
Direktør i Grønt Skipsfartsprogram (GSP), Narve Mjøs er imponert over hva Unil, Ekornes og Glava allerede har fått til og hvordan de jobber for ytterligere forbedringer. Han sier:
«Det finnes en rekke konkrete eksempler – ikke bare hos disse tre, men blant alle 19 hvor vareeiere som tar initiativ, skaper endringer og oppnår reduserte utslipp. Samtlige 19 er med her fordi de ser et større potensiale. Samarbeidsprosjektet analyserer statistikk og forsendelsesdata for å finne ut hvem som kan dra nytte av hvem? Hvordan lære fra hverandre og hvordan samarbeide for at summen skal bli best mulig? I praksis hjelper GSP deltakerne til å snakke med hverandre, til å samarbeide. Det ligger et forbedringspotensiale rett og slett ved at de kommer i dialog med hverandre.»
Før på bil, nå på båt
Den tredje i trioen som har gått foran og vist konkrete resultater i det aktuelle prosjektet Logistikk 2030, er Glava. De leverer isolasjonsmateriale til boligene våre og frakter store volumer ut til byggeplasser, men også inn til sine fabrikker i Østfold og Trøndelag.
«Bærekraft er strategisk viktig for oss, og overføring av last fra vei til sjø fra kontinentet underbygger dette," sier Magnar Vitsø, Glavas direktør for innkjøp.
Det overordnede målet for alle de 19 vareeierne er å få til mer direkte transport langs kysten. På kort sikt innebærer dette å bygge opp og støtte opp om sjøtransport generelt.
«Dagens fraktmønster og den generelle infrastrukturen legger i stor grad vekt på veitransport og bruk av trailere. Dette er gårdagens løsninger. Gamle mønstre kan være vanskelig å endre, men med fremoverlente og målbevisste vareeiere som de 19 i dette prosjektet, skal vi sammen skape løsninger for morgen-dagen,» sier Narve Mjøs, direktør i Grønt Skipsfartsprogram.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenKommunikasjonsdirektør Grønt Skipsfartsprogram
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder



Om DNV
Om Grønt Skipsfartsprogram
Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører.
Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.
GSP ble opprettet i 2015. 100 partnere – private bedrifter, organisasjoner og statlige observatører er partnere. 17 grønne pilotprosjekter er realisert eller under realisering.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Politiske kursendringer i USA vil kun ha marginal innvirkning på den globale energiomstillingen8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. oktober: Ifølge årets utgave av Energy Transition Outlook fra DNV vil politiske kursendringer innen energiomstilling i USA kun ha en marginal effekt på den globale omstillingen, ettersom tempoet fortsetter å øke andre steder – spesielt i Kina. Lav lønnsomhet av umodne grønne teknologier som havvind og hydrogen forsinker energiomstillingen, mens allerede lønnsomme teknologier som sol, batterier og landvind er lite påvirket av geopolitiske endringer.
DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt11.9.2025 09:34:50 CEST | Pressemelding
Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom