Klart for valg i januar 2021

Kasakhstan vil avholde valg for parlamentets underhus, det såkalte Mazhilis, den 10. januar 2021. Det er klart etter at landets president Kassym-Jomart Tokajev offisielt godkjente valget denne uken. 107 representanter skal velges for de fem neste årene.

Det er fem år siden sist valg til underhuset i 2016, da Nur Otan fikk 84 av 107 representanter i Mazhilis. Også Ak Zhol Democratic Party of Kazakhstan og Communist People’s Party of Kazakhstan kom over sperregrensen på 7 prosent og ble representert i Mazhilis med 7 representanter hver.

De siste 9 representantene kommer fra Den kasakhstanske folkeforsamlingen, et rådgivningsorgan under president Tokajev som består av representanter for de ulike etnisitetene i Kasakhstan.

Nå er det duket for nytt valg om litt over 2 måneder.

«Alle politiske partier har fått tid til å forberede seg til den kommende valgkampanjen, utvikle en valgplattform og bygge ut partienes infrastruktur» påpekte president Tokajev, som understreket at valget vil bli overvåket for å ivareta at det er transparent og rettferdig.

Regjeringen i Kasakhstan har gjennomført flere politiske reformer det siste året. For eksempel er loven om politiske møter og sammenkomster endret for å gjøre det lettere å organisere og delta i forsamlinger. Videre er det nasjonale tillitsrådet opprettet av president Kassym-Jomart Tokajev for ytterligere å legge til rette for å gi begrepet «en stat som lytter» et innhold.

Likestilling

I sin tale understreket presidenten hvordan man nå institusjonaliserer opposisjonen i parlamentet. Minst en leder og to sekretærer i parlamentets faste komiteer skal velges fra opposisjonen, og opposisjonen vil i løpet av perioden ha rett til å initiere parlamentariske høringer og sette agendaen for møter i regjeringen.

Også likestillingen er i bedring. Minst 30 prosent av kandidatene på partienes lister skal være kvinner, og det er også definert en kvote for unge, slik at deres stemmer også blir hørt.

Parlamentets nye sammensetning er viktig for å få på plass et egnet lovverk som kan avstedkomme nødvendige sosiale og økonomiske reformer i landet.

– Den alvorlige økonomiske krisen som skyldes koronaviruspandemien har rammet mange land og påvirket hele den globale økonomien negativt. I disse utfordrende tider må Kasakhstan iverksette effektive krisetiltak, sikre bærekraftig økonomisk utvikling, sosial velferd for våre borgere og forbedre folks situasjon, sa Tokajev, og oppfordret alle borgere til å delta i det kommende valget.