Klarna

Klarnas trendrapport for 2022: Nostalgibølge for en mer bekymringsløs tilværelse

Del
Nostalgi har vært en av de store megatrendene innenfor shopping i 2022. Ifølge Klarnas årlige nye trendrapport «The Checkout» har mote inspirert av 1700-tallet og tidlig 2000-tallet hatt en markant salgsøkning i løpet av året. Vintage tech har også blitt langt mer populært – både globalt og i Norge.

I den globale betalings- og shoppingløsningens trendrapport, har de identifisert fem tydelige globale shoppingtrender i 2022:

1. Vintage tech: Dette er teknologiprodukter som er enklere og mer pålitelige – som øretelefoner med ledning. I februar 2022 økte det globale salget av disse med hele 317 prosent sammenlignet med en gjennomsnittsmåned i 2021 ifølge Klarnas shoppingindeks. Enkle mobiltelefoner økte også med 81 prosent i februar i år.

2. Hyperfemininity:Barbiecore, Bimbocore og Balletcore er eksempler på den andre trenden i Klarnas globale shoppingtrendrapport. Etterspørselen etter rosa produkter, som for eksempel rosa cargobukserr økte med hele 126 prosent i august i år. Ballerinasko (+93 %) og neglediamanter (+55 %) er også eksempler på denne globale trenden.

3. Y2K: Fashion fra tidlig 2000-tallet har for alvor trendet så langt i år. Salget av joggedresser i velur har i enkeltmåneder økt kraftig globalt (+134 %). Det samme har også armybukser (+113 %) og Lip Gloss (+ 83 %).

4. Counterculture: Med røtter i 80-, 90- og 2000-tallets ungdomsbevegelse og musikk som Goth, Grunge og Pop-punk er dette en trend som for alvor er tilbake igjen.Trenden eksemplifiseres med en kraftig global økning i salget av blant annet skateboards (+143 %), chunky boots(+ 57 %) og maxiskjørt (+ 84 %).

5. Regencycore: Dette er stiler som er inspirert av viktoriansk-tid og Regency-perioden.Salget av både korsetter (+117 %) og operahansker (+56 %) er eksempler på produkter som har latt seg inspirere av denne tidsepoken.   

– Å hente inspirasjon fra tidligere tider er ikke noe nytt, men det sterke nostalgi-stempelet som har vært på årets trender er bemerkelsesverdig. Med en verden som er i endring, kan det virke som om mange har flyktet til et bedre sted - som en motsats til hverdagen. Det er tydelig at mange har vendt seg mot produkter som minner dem om gladere og mer bekymringsløse tider, sier trendeksperten, Agus ‘The Algorythm’ Panzoni. Hun har samarbeidet med Klarna om rapporten.

Øretelefoner med ledning, skatebord, jeans med lav midje og skinnjakke har trendet i Norge

Ifølge Klarnas statistikk over 2022-salget i Norge, er flere av de store globale shoppingtrendene også synlige her. Blant produktene hvor dette er ekstra synlig er Boombox, jeans med lav midje og plattformsko.  Disse har i løpet av perioder av året i år vokst med henholdsvis 909 prosent, 3925 prosent og 307 prosent i Norge.

Også øretelefoner med ledning (+274 % i februar), armybukser (+409 % i august), rosa høyhælede sko (+174 % i februar) og skinnjakker (+211 % i september) har hatt en oppsiktsvekkende salgsvekst i perioder i løpet av 2022 i Norge, sammenlignet med en gjennomsnittsmåned i 2021.

–  Klarna håndterer transaksjoner fra 150 millioner brukere og 450 000 butikkpartnere globalt. Til sammen forteller alle disse kjøpene en historie. «The Checkout» er Klarnas første årlige trendrapport som oppsummerer året hvor vi deler denne historien, sier ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Carl Lindahl.

Påvirket av populærkulturelle høydepunkter

Ifølge Panzoni har også større populærkulturelle øyeblikk vært avgjørende for shoppingtrendene de har sett i 2022.

- Nostalgiske trender er ikke bare synlig i shoppingtrendene, men sees også igjen i populærkulturen: Hyperfeminitet i den kommende Barbie-filmen, Regency Core i Netflix-serien Bridgerton og counterculture som i den siste sesongen av «Stranger Things.»

Les trendrapporten «The Checkout» her.

Her er de norske nostalgi-topptrendene i 2022*

Topp 5 - Vintage tech

  1. Boombox (+909 % i juli)
  2. Øretelefoner med ledning (+274 % i feb.)
  3. Enkel mobiltelefon / Feature phone (+150 % i juli)
  4. Ipod mini (+121 % i feb.)
  5. Vinyl (+107 % i aug.)

Topp 5 – Y2K 

  1. Jeans med lav midje (+3925 % i aug.)
  2. Armybukser (+409 % i aug.)
  3. Metallisk øyenskygge (+188 % i feb.)
  4. Baby tee (+ 181 % i juni)
  5. Trucker caps (+ 148 % i april) 

Topp 5 – Hyperfemininity:

  1. Plattformsko (+307 % i juli)
  2. Rosa høyhælte sko (+ 174 % i feb.)
  3. Neglediamanter (+129 % i feb.)
  4. Tyllkjole (+117 % i sep.)
  5. Tyllskjørt (+16 % i sep.)

Topp 5 – Counterculture

  1. Øreringer med sol (+369 % i mai)
  2. Skinnjakke (+211 % i sep.)
  3. Mesh topp / gjennomsiktige overdeler (+ 188 % i feb.)
  4. Skateboard (+186 % i aug.)
  5. Fløyelsskjørt (+148 % i jan.)

Topp 5 - Regencycore 

  1. Korsett (+128 % i mai)
  2. Hårsløyfe (+46 % i mars)
  3. Skulderløs kjole (+36 % i mai)
  4. Perleøreringer (+32 % i jan.)
  5. Perlehalsbånd (+9 % i juli)

Her er de globale nostalgi-topptrendene i 2022*

Topp 5 - Vintage tech

  1. Øretelefoner med ledning (+317 % i feb.)
  2. Vinyl (+144 % i aug.)
  3. Enkel mobiltelefon (+81 % i feb.)
  4. Flip mobil (+81 % i aug.)
  5. Platespiller (+69 % i sep.)

Topp 5 - Hyperfemininity

  1. Rosa klær (for eksempel, rosa cargobukser) (+126 % i aug)
  2. Jellysko (+98 % i juni)
  3. Ballerinasko (+93 % i mai)
  4. Mikroskjørt (+76 % i sep.)
  5. Neglediamanter (+55 % i juni)

Topp 5 - Y2K

  1. Velur joggedress (+134 % i jan.)
  2. Army-bukser (+113 % i aug.)
  3. Lip Gloss (+83 % i juni)
  4. “Raske briller” (+68 % i aug.)
  5. Hårklype (+57 % i juni)

Topp 5 - Counterculture

  1. Skateboard (+143 % i aug.)
  2. Maxiskjørt (+84 % i juli)
  3. Chunky boots (+57 % i sep.)
  4. Eyeliner (+44 % i aug.)
  5. Mesh topp / gjennomsiktige overdeler (+44 % i aug.)

Topp 5 - Regencycore 

  1. Korsett (+117 % i aug.)
  2. Operahansker (+56 % i sep.)
  3. Perleøreringer (+50 % i feb.)
  4. Perlehalsbånd (+32 % i feb.)
  5. Fjær hodebånd (+25 % i sep.)

* Sammenlignet med en gjennomsnittsmåned i 2021

Kontakter

press@klarna.com

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
Last ned bilde
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
Last ned bilde
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
Last ned bilde
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
The CheckOut 2022 Agus ‘The Algorythm’ Panzoni
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye