Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett

Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.

Med Virtual Shopping-verktøyet kan forbrukeren gjøre research og kjøpe på nett med en helt ny grad av trygghet. Det skjer ved at de er i direkte kontakt med ekspertene i de fysiske butikkene, på live chat og videosamtale for å få de beste rådene og inspirasjon. For butikkene er Virtual Shopping en perfekt mulighet til å virkelig ta i bruk all ekspertisene de har i sine fysiske butikker og dele denne med millioner av forbrukere på nett.

– Så langt har netthandel manglet et helt sentralt element for å kunne tilby verdens beste handleopplevelse – den menneskelige kontakten. Med Virtual Shopping så kopierer vi den handleopplevelsen kundene har i en fysisk butikk. Nå kan du få få råd og inspirasjon av butikkens egne eksperter på nett. Dette vil styrke våre butikkpartnere over hele verden ved å skape enda mer liv i nettbutikken og bygger kunderelasjoner som varer, sier Chief Marketing Officer i Klarna, David Sandström.

Tryggere kunder med personlig rådgivning gir bedre salg

Ved å bruke den nye butikkfokuserte Klarna Store-appen kan de ansatte i fysiske butikker nå dele videoer og bilder direkte fra butikken eller andre steder. Dette vil skape mer engasjement rundt merkevaren, lojalitet, samtidig som det reduserer returandelene og gjør kundene tryggere på sine kjøpsbeslutninger.

Lanseringen bygger på oppkjøpet av Hero, en ledende plattform for sosial og virtuell shopping som ble sluttført i fjor. I en sammenligning fra 2020 mellom netthandelskunder som brukte Virtual Shoppig fra Hero, og de som ikke brukte det, var konverteringen blant de som brukte løsningen opptil 21 ganger høyere.

3 av 4 mener nettbutikkene må ta i bruk mer teknologi for bedre kundeopplevelse

Selv om netthandelen har økt kraftig de siste årene, er det fremdeles slik at et stort flertall foretrekker fysiske butikker. Nesten 80 prosent av det globale salget i 2021 skjedde gjennom fysiske butikker. Ifølge Klarnas siste Shopping Pulse, som er en kvartalsvis global undersøkelse, velger forbrukerne de fysiske butikkene for den sosiale kontakten og kundeservicen de har. I motsetning til shopping i fysiske butikker tilbyr nettbutikkene i dag ikke forbrukerne muligheten til å se eller prøve et produkt. Samtidig ønsker de den samme kundeservicen i en nettbutikk som i en fysisk butikk. 3 av 4 nordmenn i den globale undersøkelsen (75 %) mener butikkene må investere mer i teknologi enn i dag. Hele 43 prosent av de spurte nordmennene ønsker også personlige produktanbefalinger i nettbutikken. 1 av 3 ønsker også en mer personlig service når de handler på nett.

300 merkevarer har allerede tatt i bruk den nye tjenesten

Klarnas Virtual Shopping-verktøy er allerede tatt i bruk av mer enn 300 merkevarer over hele verden, som Levi’s og Hugo Boss. Nå kan forbrukere handle alt fra sneakers til en sofa uten å sette foten i en fysisk butikk, men samtidig få de gode rådene og inspirasjonen fra ekspertene i den fysiske butikken. Ved hjelp av video og chat kan de også se og få demonstrasjoner av hvordan et plagg sitter til fargen på et kosmetisk produkt eller størrelsen på et møbel.

Slik virker Virtual Shopping:

• For forbrukerne: De kommer i kontakt med en ekspert i fysisk butikk ved å klikke på Virtual Shopping-ikonet i de integrerte nettbutikkene de ønsker å handle i. Når de har fått kontakt kan de chatte, motta video og bilder, få produktanbefalinger eller ha en toveis videosamtale.
  • For butikkene: Butikker som allerede er integrert med Klarna kan enkelt få Virtual Shopping i sin nettbutikk for en optimal omnikanal-opplevelse. Når det er oppe og går får de oversikt over kontakt med kunden og salg. Dette kan sette de bedre i stand til å forbedre sine overordnede resultater.
  • For eksperter i fysisk butikk: Ekspertene har kontakt med forbrukerne fra Klarnas Store app (iOS/ Android). Når kontakt er opprettet kan de tekste, chatte eller ha videokontakt med forbrukerne. De kan også avtale møte i fysisk butikk eller bare holde kontakten.

Se også hvordan Virtual Shopping virker i denne videoen.

Klarna’s Virtual Shopping-tilbud er i dag live i 18 land: USA, Canada, Storbritannia, Australia, New Zealand, Norge, Danmark, Frankrike, Polen, Nederland, Belgia, Tyskland, Østerrike, Sveits, Spania, Portugal, Italia og Sverige. Tilbudet vil utvides til flere land I løpet av 2022.

press@klarna.com