Samferdselsdepartementet

Klargjøring av byggestart på jernbanen mot Hamar

Del
- På grunn av utbruddet av koronaviruset ble utlysningen av kontraktene for å bygge ut Kleverud-Sørli i Innlandet trukket. Bane NOR har jobbet iherdig for å få på plass en ny utlysning av den første kontrakten. Det er derfor svært gledelig at den kom denne uka. Da er vi ett skritt nærmere dobbeltspor på strekningen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka. Illustrasjon: Bane NOR
Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka. Illustrasjon: Bane NOR

Kleverud-Sørli er en jernbanestrekning i Innlandet fylke og en del av Intercity-satsingen mot Hamar. Flere kontrakter i prosjektet var allerede utlyst når Norge stengte ned i mars. Kontraktene ble da trukket tilbake. Stortinget bevilget penger til prosjektet i revidert nasjonalbudsjett, som gjør det mulig å jobbe videre med maksimal fremdrift for å få ny jernbane helt frem til Hamar.

- Det er viktig for oss å holde rasjonell framdrift i dette prosjektet. Det er en viktig del av utbyggingen av dobbeltspor mot Hamar. Det vil gjøre toget enda mer attraktivt. Jeg vet at mange i Bane NOR har utsatt ferien sin for å få lyst ut den første kontrakten igjen. Det sier mye om engasjementet som ligger i dette prosjektet, sier samferdselsministeren.

Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som nå er lagt ut i markedet. Aller først inviteres entreprenører til prekvalifisering. Deretter går de videre med de beste tilbudene, før en endelig entreprenør får muligheten til å bygge brua. Søknadsfristen for å levere søknad om prekvalifisering er satt til 15. september.

For mer informasjon - se:

Nøkkelord

Bilder

Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka. Illustrasjon: Bane NOR
Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset. Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som er sendt ut i markedet denne uka. Illustrasjon: Bane NOR
Last ned bilde

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding

– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye