Klar for friluftsferie? Her er podkastene du bør høre

Podkast er et perfekt medium for fordypning og inspirasjon. Nå har du flere valgmuligheter enn noensinne.

TURINSPIRASJON: Skal du på friluftsferie i sommer er det mange norske podkaster som kan gi deg tips, ideer og inspirasjon. Her fra telttur i Lofoten. Foto: Eivind Haugstad Kleiven.

Det har vært en stabil økning i antall produserte podkaster, og antall som hører på podkast de siste årene. Siden 2015 har podkastlyttingen mer enn doblet seg generelt i befolkningen i Norge, ifølge Kantar. Er du interessert i friluftsliv eller har du lyst til å lære mer? Da bør du sjekke ut én eller flere av disse podkastene.

Tips til annerledes-sommeren 2020

I mai 2020 lanserte Den Norske Turistforening podkasten Tursommer. Denne sommeren må vi holde oss i Norge, og DNT gir inspirasjon og ferietips. Hver uke inviteres gjester og eksperter med på tur for å snakke om Norge som ferieland. I første episode deler Arne Hjeltnes (bildet) sine beste tips for norgesferien.

Bli kjent med friluftsprofiler

I podkasten Utestemmer fra Den Norske Turistforening møter programleder Eivind Eidslott en rekke kjente og mindre kjente personer som forteller om sitt forhold til natur og friluftsliv. Du får også reportasjer om temaene.

Turpodden

I begynnelsen av april lanserte Bjørn Henrik Stavdal Johansen og Trude Granhus, Turpodden. De snakker om alt fra hva du skal pakke i sekken, hvordan du går på do i naturen til at de tar deg med på orrfuglleik. Bjørn Henrik er også kjent som Naturveilederen, og er en av Norsk Friluftslivs nye ambassadører.

Uteliv med Randulf Valle

Tursykling, turfotografering, uteovernatting og fluefiske etter laks er noen av temaene som naturformidleren Randulf Valle snakker om i sin podkast Uteliv. Noen ganger prater han alene, men han har som oftest med seg en gjest eller to.

Jakt og fiske

Sammen med felleskapets grunneier, Statskog, lager Norges jeger- og fiskerforbund Jakt- og fiskepodden. Podkasten er for deg som får nakkehårene til å reise seg av vellyst til lyden av fluesnelle og hagle, står det i beskrivelsen. Her får du diskusjoner, fakta, råd og tips om jakt og fiske. De gir ut en ny episode hver fredag.

To jegere fra Trøndelag feiret nylig sin episode nummer 100 og to-årsjubileum for sin podkast Jegerpodden. Podkasten er laget av jegere for jegere, og det er Jon Inge Vik og John Petter Mellingen som står bak.

Det blir stadig flere kvinnelige jegere i Norge, og Stine Hagtvedt er en av dem. Hun lagde elleve episoder av podkasten JegerStine – Jakten på Norge i 2018. Her møter du kjente og ukjente profiler som har en lidenskap for jakt.

Klatring, kajakk og sykling

I januar 2020 kastet også klatremiljøet seg på podkast-trenden. Klatrepodden er med klatrerne Marius Moe og Runar Bang Slettvoll med målgruppen klatrere.

Programleder Reidar Sether har ukentlige gjester som deler sine historier relatert til kajakkpadling i Kajakkpodden.

Er du aktiv syklist, eller minst like opptatt av sykling som proffene, er Radio Landevei podkasten for deg. Her får du faste innslag og ukentlige gjester. Det er Landevei som står bak podkasten.

Tur og tøys

Har du lyst til å høre om friluftslivet fra en litt mer humoristisk vinkel anbefales Tur og Tøys med Lars Ebbesen og Aleksander Gamme. De beskriver seg som to turgærne tøysekopper som elsker tur og friluftsliv. Her får du både friske intervjuer, glade historier, solide tips og heftige diskusjoner. De har ofte gjester i studio.

Lær om naturen fra forskernes perspektiv

Norsk institutt for naturforskning (NINA) lanserte i mars 2019 podkasten Naturligvis. Her deler forskerne fra NINA fakta, kunnskap og opplevelser fra forskerlivet i norsk natur.

I podkast-serien Frosne erobringer tar journalist Kari Slaatsveen deg med inn i huset til Roald Amundsen på Svartskog ved Bunnefjorden. Her finner hun fullt av spor etter dramatiske polarekspedisjoner.

Snø og ski

Dersom du lengter til vinteren kan du lytte til podkasten Skisporet med Åge Skinstad og Siri Sandvik. Det er Swix og Skisporet.no som står bak. Her diskuteres ulike temaer innen langrennssporten, du får smøretips og oppdatering på skiforhold.

Fri Flyt har børstet støv av mikrofonene og lanserte i mai en ny episode av Fri Flyt Podkast. Der møter du skiproffene Stian Hagen og Nikolai Schirmer.

TURSOMMER FRA DNT: Progamleder i Tursommer, Mari Stephansen, intervjuer kajakkpadler Svein Sætre om kajakkturer i Norge Foto: Marius Dalseg Sætre/DNT.
JAKT- OG FISKEPODDEN: Dette er programledertrioen i jakt- og fiskepodden. Fra venstre: Trond Gunnar Skillingstad, kommunikasjonssjef i Statskog, Espen Farstad, informasjonssjef NJFF, Jo Inge Breisjøberget, fagsjef for jakt og fiske i Statskog. Foto: Jon Terje Fossland, Fotokompaniet.