Klar for å møte svenskene til landskamp i uteovernatting på lørdag?

Det er bare å pakke klart sovepose, telt og liggeunderlag. Lørdag 3. september er det Natt i naturen, og i år konkurrerer vi mot svenskene.

SOVER UTE: Første helg i september er det blitt tradisjon for mange å sove ute under Natt i naturen. Foto: Helene Halsos

– For mange er det blitt en tradisjon å delta på Natt i naturen hvert år. I år arrangeres det for første gang i hele Norden, og da blir jo selvsagt spørsmålet om vi nordmenn klarer å slå svenskene i uteovernatting, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Det er paraplyorganisasjonen for de 18 store friluftsorganisasjonene og flere lokale arrangører som står bak, når hele Norge inviteres til å sove ute lørdag 3. september.

Natten er i år en del av den felles nordiske markeringen Nordic Night i Nature.

Forventer høy oppslutning

De siste årene har opp mot 100 000 sovet ute her i Norge denne natten, og Norsk Friluftsliv forventer at folk over hele landet vil ta turen ut på lørdag.

– Det magiske er at selv om én ligger i hengekøye på fjellet i Alta, en annen telter i hagen sin i Mandal og en tredje sover i Oslomarka, så ligger vi alle under den samme himmelen, sier Lier.

Det å sove ute er spesielt populært blant unge. I 2020 oppga hele 49 prosent av de mellom 15 og 24 år å ha hatt minst en natt utendørs i løpet av sommeren.

Overnatter der man vil

–Hvor man overnatter, eller om det er i telt, hengekøye eller under åpen himmel, er opp til en selv. Det er et poeng at terskelen for å delta skal være lav, forklarer Lier.

Hun presiserer at det takket være allemannsretten er fritt fram for å sette opp teltet eller hengekøya hvor du vil i utmark.

Bare husk å ikke slå leir nærmere enn 150 meter fra bebodde hus og hytter, så du ikke er til bry for andre, sier Lier.

På lørdag blir det også arrangert fellesovernattinger i regi av lokale lag og foreninger landet over, som er åpne for alle. Hvor disse holdes finner man i aktivitetskalenderen på www.friluftslivetsuke.no.

Natt i naturen er startskuddet for Friluftslivets uke, som varer fra 3. til 11. september.

Fakta om Friluftslivets uke 2022:

• Arrangeres landet over 3. - 11. september
  • Over 1100 turer og aktiviteter finnes på  www.friluftslivetsuke.no
  • Lørdag 3. september inviteres hele Norge til å sove ute under Natt i naturen
  • Søndag 4. september markeres både Soppens dag og Kom deg ut-dagen
  • 9. – 11. september markeres den nasjonale ryddedugnaden Tur med mening, i samarbeid med Strandryddeuka
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og deres 18 medlemsorganisasjoner med rundt 5000 lag og foreninger står bak feiringen
  • Er en del av Frivillighetens år 2022

I HAGEN: Det er fritt fram for å sove hvor du vil på lørdag. Hva med å dra dyna ut på balkongen eller trampolinen? Foto: Gard Eirik Arneberg
FELLES UTENATT: Klarer vi her i Norge å slå svenskene i antall som overnatter ute på lørdag? Foto: Gard Eirik Arneberg