Klar for 100 nye år

Akershusutstikkeren, hjemmehavna til blant annet fullriggeren Christian Radich ble i dag gjenåpnet. Rehabiliteringen har gitt Oslo en solid kai som er dimensjonert for å vare i minst hundre år.
Klippet snoren: Byråd Victoria Marie Evensen holdt en flott tale  og foretok den høytidelige åpningen. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise
Klippet snoren: Byråd Victoria Marie Evensen holdt en flott tale og foretok den høytidelige åpningen. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise

Byråd for næring og eierskap i Oslo, Victoria Marie Evensen åpnet kaia. Hun takket Oslo Havn og entrepenørene for en vellykket rehabilitering som har gitt Oslo en vakker og robust kai.

- Havet er livsnerven vår – det er grunnlaget for mye av vår velstand. Havet er også en del av vår fremtid med havbruk og nye marine næringer. Oslofjorden gjør Oslo til en havneby og en fjordby og er ikke minst en uendelig kilde til rekreasjon for alle oss som bor her. Åpningen av Oslos sjøfront for byens befolkning er en stor suksess, sa Victoria Marie Evensen.

Gave til byen

-  Kaia er en gave fra Oslo Havn til Oslos befolkning.Vi jobber aktivt for å utvikle byhavna. Akershusutstikkeren er en viktig del av havnepromenaden. Dette er hjemmehavna til Oslos perle, fullriggeren Christian Radich. Den er en naturlig del av folkelivet og Oslos maritime historie. En vellykket havnepromenade er også godt tilrettelagt for båter, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Omfattende ombygging

Rehabliteringen har vært svært omfattende og kostet Oslo Havn nitti millioner kroner. Byggeprosessen startet i januar i fjor og ble ferdigstilt i oktober. Nå er kaiområdet ved Skur 32 og restaurant Skur 33 pent og robust.

Den kommersielle havnevirksomheten er for lengst flyttet til Sjursøya.

Akershusutstikkeren ble opprinnelig anlagt ved utfylling, og påbegynt i 1910. Kaikonstruksjonen ble forsterket i årene 1949 – 1953. På utstikkeren ble de gamle skurene revet og Skur 31,32 og 33 ble oppført (Skur 31 er senere revet).

Siden den gangen har bæresystemet for kai og skur blitt gradvis svekket gjennom nedbrytningsprosessene materialene utsettes for ved sjøkanten. Nå var det tid for en stor rehabilitering. Våren 2018 ble det etablert midlertidig støttefylling rundt Akershusutstikkeren for sikring av konstruksjonene. I løpet av 2019 ble rehabiliteringen av utstikkeren gjennomført. Rehabiliteringen består i hovedsak av en ny spuntvegg i stål plassert langs kaifronten.

Viktig del av havnepromenaden: - Den nye kaia er klar for både båt- og folkeliv. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Foto Oslo Havn/Hans Kristian Riise
Viktig del av havnepromenaden. Den nye kaia er klar for både båt- og folkeliv. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise
Historisk bykai: Et viktig historisk spor er sikret og vi har fått en utstikker som byens befolkning kan glede seg over de neste 100 år, sa næringsbyråd, Victoria Marie Evensen. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise
Byråd Victoria Marie Evensen fikk æren av å ta det første kakestykket. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise
Prosjektleder i Oslo Havn KF, Riyad Zen Al-Den, overrekker blomster til representanter for entreprenøren NRC Anlegg AS.Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise.
Prosjektleder for rehabiliteringen av Akershusutstikkeren i Oslo Havn KF, Riyad Zen Al-Den og utbyggingssjef i Oslo Havn KF, Espen Dag Rydland med Akershusutstikkeren i bakgrunnen. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise.
Åpningsfest: Mange tok turen til kaia nedenfor Akershus festning for å feire den nye kaia. Foto: Oslo Havn/Hans Kristian Riise.