Klager på vedtak fra Mattilsynet

Sjømatprodusentene MOWI og Lerøy har fått innvilget midlertidig dispensasjon fra regelen om at fisk med kvalitetsfeil skal sorteres og bearbeides i Norge. Vedtaket er gjort av Mattilsynet, og er et alvorlig anslag mot kvalitetsmerkevaren «Seafood from Norway» som møysommelig er bygget fra 1991 og frem til i dag. Sjømatbedriftene innklager vedtaket umiddelbart.

Regelen om at produksjonsfisk skal bearbeides i Norge sikrer at norsk sjømat holder topp kvalitet og får kvalitetsmerkingen «Seafood from Norway.» Ordningen administreres av Sjømatrådet. Sjømatbedriftene mener at MOWI og Lerøy utnytter koronautbruddet til å unngå norsk regelverk, og minner om at det norske Mattilsynet ikke har myndighet til å drive tilsyn i utlandet.

- Selv om Mattilsynet stiller som forutsetning for sitt vedtak at foredling av såkalt produksjonsfisk skal finne sted ved Mowis og Lerøys produksjonsanlegg i utlandet, kan norske produsenter av oppdretts- laks og ørret ikke føle seg beroliget så lenge produksjonen ikke er underlagt kontroll fra norske myndigheter. Dessuten er ett bilde av beskadiget fisk nok til å ødelegge omdømmet til en merkevare bygget opp over tretti år, sier administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene.

Begrunnelsen for dispensasjonen er at covid-19-utbruddet skal ha redusert kapasiteten ved norske produksjonslanegg. Sjømatbedriftene mener begrunnelsen er tatt ut av løse luften.

- I løpet av helgen har jeg vært i kontakt med en rekke selskaper som sier at de har ledig kapasitet til å ta unna produksjonsfisk. Ingen av disse selskapene har hørt fra MOWI eller Lerøy. Vedtaket er gjort på fullstendig gale premisser. Derfor har Sjømatbedriftene besluttet å klage på vedtaket.

Tar opp saken med fiskeriministeren

Regelen om at produksjonsfisk skal bearbeides i Norge skal sikre at norsk sjømat holder topp kvalitet. «Seafood from Norway» er en kvalitetsmerking som administreres av Sjømatrådet. Den brukes i markedsføringen av norske sjømatprodukter over hele verden. Sjømatbedriftene forteller at kvalitetsmerkingen er viktig for deres medlemmer.

-Jeg skal ha et telefonmøte i morgen med fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H), og denne saken vil bli tema fra vår side i dette møtet. Budskapet vil ikke være til å misforstå. Om vår klage ikke får medhold hos Mattilsynet vil jeg be statsråden sørge for at de midlertidige dispensasjonene oppheves umiddelbart, understreker Sjømatbedriftenes administrerende direktør, før han fortsetter:

- Merkevaren norsk sjømat har møysommelig blitt bygget opp siden 1991. For ryggraden i norsk sjømatnæring, de små og mellomstore bedriftene, er denne merkevaren helt avgjørende. De fleste er ikke store, børsnoterte selskaper som MOWI og Lerøy, sier Eriksson.

John Fredriksen-eide MOWI het tidligere Marine Harvest, og er Norges største sjømatprodusent. Lerøy Seafood har Møgster-familien som hovedaksjonær, og er nest størst innen produksjon av norsk sjømat.

Robert Eriksson, administrerende direktør, Sjømatbedriftene

+47 73 84 14 00https://sjomatbedriftene.no/

Følg saker fra Sjømatbedriftene

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjømatbedriftene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.