Kjørte el-sparkesykkel med 12 alkoholenheter i blodet

Med den store økningen av el-sparkesykler har antall skader fulgt hakk i hæl. Forsikringsselskap frykter flere skader og anbefaler alle å la sparkesykkelen stå om du har tatt noen glass for mye.

Ikke fall for fristelsen å ta el-sparkesykkel hjem om det har blitt et par glass for mye på puben. Foto: Michel Grolet/ Unsplash

– Vi registrerer flere el-sparkesykkelskader hos kundene våre. Økningen er ikke dramatisk, men vi regner helt klart med å se mer flere skader i tiden fremover, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fremtind registrerte nylig en skadesak hvor kunden oppga til selskapet at hen hadde drukket hele 12 enheter alkohol før hen satte av gårde på el-sparkesykkel. I beruselsen mestret ikke kunden tohjulingen og pådro seg både tannskader og hodeskader.

Vurderer å korte ned på skadeutbetalingen

– I denne saken vurderer vi avkortning av skadeutbetalingen på grunn av det betydelige alkoholinntaket. Dette må folk være klar over: Ikke bare kan du skade andre og deg selv, men du risikerer også å måtte ta deler av regningen selv, om du har vært spesielt uaktsom, sier Nielsen.

– Ikke fall for fristelsen å ta el-sparkesykkel hjem om det har blitt et par glass for mye på puben.

Det er særlig i storbyene bruken av el-sparkesykler har tatt av. Samtidig har flere og flere gått til innkjøp av egne el-sparkesykler. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det fra mars 2019 til august 2020 var om lag 1600 ulykker med el-sparkesykler i hovedstaden alene. Vel 95 prosent av skadesakene i Fremtind er registrert i Oslo og omkringliggende byer som Lillestrøm og Drammen.

– Følg reglene i trafikken og husk at du skal passerer folk på fortauene i ganghastighet, som gjerne ikke er mer enn 4-5 kilometer i timen, sier skadeforebyggeren.

Oppfordring til de yngste

Selv om de fleste el-sparkesyklene «bare» kommer opp i 20 km/ kan det være mer en fort nok, om du ikke har god erfaring og forståelse for trafikkbildet.

– Tenåringer har ofte mindre erfaring med trafikkbildet, og må være klar over at de kjører mye fortere enn folk går. Vi oppfordrer alle til å ta det pent inn i kryss og tilpasse farten når du ikke har full oversikt. Husk også på at du er mindre synlig enn en bil og derfor er vanskeligere å oppdage for bilistene, sier Nielsen.

Kjøpt el-sparkesykkel som går fortere enn 20 km/t?

Uregistrerte el-sparkesykler som selges i Norge skal bare kunne komme opp i 20 km/t på egen motorkraft.

– Har du en el-sparkesykkel som går fortere enn 20 km/t er den per definisjon en elektrisk moped. I dette tilfellet må du registrere el-sparkesykkelen, og ha lovpålagt ansvarsforsikring gjennom en egen mopedforsikring. Det er egne regler for bruk av sykkelen i slike tilfeller, opplyser Nielsen.

Som eier av egen el-sparkesykkel burde du forsikre den mot skader, hærverk, tap og tyveri – også av fastmontert utstyr. I tillegg burde du være forsikret dersom du skulle være uheldig og skade andre eller andres eiendeler.

Sett deg inn i utleiers vilkår

– Når du leier trenger du ikke å tenke på tyveri, men om du skulle skade noen andre eller andres ting på en leid el-sparkesykkel, er du selv ansvarlig for å dekke skadene, påpeker skadeforebyggeren.

Skulle du selv bli skadet når du leier el-sparkesykkel kan dette dekkes av reiseforsikringen eller ulykkesforsikringen. Skulle du komme til å skade andre sine ting eller en annen person, kan du være dekket av innboforsikringen din.

– Det er også viktig å huske på at reiseforsikringen ikke dekker skader på ting du har leid, så her er det viktig å sette seg inn i utleiers egne vilkår, sier Nielsen.

Det er særlig i storbyene bruken av el-sparkesykler har tatt av. Samtidig har flere og flere gått til innkjøp av egne el-sparkesykler. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Nielsen. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.