Kjør forsiktig, nå blir det krevende kjøreforhold

Denne uken blir det krevende nullføre. – Kjør pent eller la bilen stå, sier skadeforebygger.

Meteorologisk Institutt varsler om krevende kjøreforhold på Østlandet de neste dagene.

Meteorologisk Institutt gikk i dag ut med gult farevarsel for store deler av Østlandet.

Nå blir det ekstra viktig å kjøre etter forholdene, for å unngå skader og ulykker. Har du mulighet, bør du la bilen stå. På Østlandet ventes det 10-25 cm snø på tirsdag og onsdag, noe som kan skape vanskelige kjøreforhold.

– Avpass farten, hold god avstand til bilen foran, la mobilen ligge og sørg for å ha på gode dekk, anbefaler skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Skal du kjøre over Hardangervidda, bør du være ekstra oppmerksom. Fra onsdag kan snø og vind gi snøfokk på fjellovergangene mot vest, og dermed gi redusert sikt. Noen veier kan også bli stengt. – Sjekk Yr.no og veimeldinger på 175.no før du legger ut på tur, råder Nielsen.

Sørg for tilstrekkelig veigrep

Husk også at dersom du kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, risikerer du en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.

– Kolliderer eller kjører du av veien uten tilstrekkelig veigrep kan du risikere å få redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden, sier Nielsen.

Skal du kjøre i ekstra krevende forhold, bruk vinterdekk med pigger, kjetting eller liknende.

Berørte områder:
Snø: Oppland og Hedmark, Akershus, Oslo, Telemark og Buskerud og Vestfold
Snøfokk: Hardangervidda

Skal du kjøre over Hardangervidda, bør du være ekstra oppmerksom. Foto: Fremtind.