Kjøp av tomt til Construction City

Construction City Holding AS, et selskap eid 70 % av OBOS BBL, 20% av AF Gruppen Norge og 10% av Betonmast, et datterselskap i AF Gruppen, har avtalt å kjøpe samtlige aksjer i selskapet Construction City Eiendom AS fra OBOS Eiendom AS.

Construction City Eiendom AS er eier av et attraktivt tomteområde på Ulven som skal anvendes til lokalisering av næringsklyngen Construction City som skal samle bygge-, anleggs- og eiendomsbransjen i Norge. Eiendommen er regulert for 85 000 BRA ogrammesøknad for eiendomsprosjektet ble sendt inn til Oslo kommune inneværende uke.

OBOS, AF Gruppen og Betonmast har som ambisjon å flytte inn på området med sine hovedkontorer med planlagt innflytting i 2024.

- Vi er veldig tilfredse med å inngå avtalen om tomten hvor vi skal etablere vårt nye hovedkontor. Målet med Construction City er å tilby framtidens kontorløsninger og være en attraktiv arena for læring og utvikling. Ved å samle næringen skal vi bidra til å heve vår totale konkurransekraft og inkludere ulike aktører i bransjen, enten det er tradisjonelle konkurrenter, partnere eller utdanningsinstitusjoner, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Transaksjonen er basert på brutto tomteverdi, estimert til MNOK 444,5 hvorav AF og Betonmast vil eie 30 % av selskapet. Kontantutlegget i transaksjonen for AF Gruppen samlet er estimert til MNOK 63,5. Aksjeoverdragelsen skal gjennomføres 1. september 2020.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 22,6 mrd kroner i 2019 og har i dag ca 5700 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

AF Gruppen og Aker Solutions går sammen om å skape et ledende globalt offshore resirkulerings- og dekommisjoneringsselskap1.7.2021 08:01:42 CEST | Pressemelding

I dag har AF Gruppen og Aker Solutions signert en Intensjonsavtale (LOI) for å slå sammen de to selskapenes eksisterende offshore decom-operasjoner til et 50/50-eid selskap med mål om å skape en ledende global aktør for miljøvennlig resirkulering av offshoreinstallasjoner. Ved å etablere en rendyrket, fokusert aktør som kan gjenvinne globale offshoreinstallasjoner, vil partene gi et betydelig bidrag til en bærekraftig, grønn omstilling av offshoresektoren.