Kjønnsbalansen endres på sykkelveiene

- Kvinnene presser seg nå fram på sykkelveiene. Flere kvinner kjøper elsykkel enn før. Og de bruker den stadig mer.
Hulda Tronstad har arbeidet med elsykler i snart 10 år og er ansvarlig for den årlige undersøkelsen Elsyklisten, Norges eneste undersøkelse som retter seg kun til dem som sykler elsykkel. Den gjennomføres av Norsk elbilforening.
Kjøper og bruker elsykkel
Undersøkelsen viser at det i de siste årene har vært en markant endring i svarene hos norske elsyklister. I 2020 kom over 60 prosent av svarene fra kvinner. Alle norske undersøkelser om sykkel, blant annet reisevaneundersøkelsene fra Transportøkonomisk institutt, viser at det er stor overvekt av menn som velger å sykle. Men med elsykkel virker det som om kjønnsubalansen er i ferd med å jevnes ut.
I løpet av de to siste årene har 37 prosent av kvinnene i undersøkelsen prøvd elsykkel for første gang, og 59 prosent av kvinnene har kjøpt elsykkel.
- Tallene viser vel at det er ganske kort vei fra å prøve til å kjøpe elsykkel, og at det er kort vei fra å kjøpe elsykkel til å endre transportvanene sine. Undersøkelsen tyder på at elsykkelen virkelig betyr en endring – også når det gjelder kjønnsbalansen på sykkelveiene, mener Tronstad.
Kvinner elsykler til jobb
Undersøkelsen viser at det er en kjønnsforskjell i bruken av elsykkel. Mens 68 prosent av kvinnene bruker elsykkelen til jobb, bruker 57 prosent av mennene det samme. Dette er omvendt når vi ser på bruken av elsykkel til trening og mosjon; 54 prosent av kvinnene bruker elsykkelen til trening, mens 63 prosent av mennene gjør det samme.
- Og det kan virke som kvinner i større grad bruker elsykkelen til å bytte ut bil og kollektivtransport, mens menn oftere bruker den til fritid og mosjon, forklarer Tronstad.
Pris og type elsykkel varierer
Kvinner bruker generelt mindre penger på elsykkelen enn menn. 72 prosent av kvinnene har kjøpt seg elsykkel til under 30 000 kroner, mens 49 prosent av mennene har gjort tilsvarende. Til gjengjeld har 15 prosent av mennene kjøpt elsykkel til over 40 000 kroner, mens bare 6 prosent av kvinnene har gjort det samme.
- Dette kan forklares noe med valg av type elsykkel. Mens kvinner i større grad kjøper bysykler, så velger mange flere menn å kjøpe terrengsykkel, som ofte har flere dyrere komponenter og tillegg som fulldemping.
Om undersøkelsen
Over 1900 elsyklister svarte på undersøkelsen Elsyklisten i 2020. Undersøkelsen gjennomføres hvert år, og respondentene nås via sosiale medier. Undersøkelsen har tidligere vist at elsykkelen får folk til å sykle mye mer om vinteren, og at elsyklister endrer reisevaner først og fremst ved en overgang fra bil og kollektiv til elsykkel.
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
- Kortbetaling er like viktig på Dombås som på Hamar26.6.2025 15:27:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil ikke oppfylle vedtaket med krav om ettermontering av kortbetaling på eksisterende ladere, men kommer med en dårligere løsning i 2027.
Elbilistene ønsker fortsatt ladeskilt, men blir ikke hørt26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skilt som viser vei til hurtigladeren er et like stort behov i år som i fjor. Ni av ti elbilister ønsker seg skilt, ifølge Elbilisten 2025. – Skiltmyndighetene ser ikke ut til å ta elbilistene på alvor, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Elbilistene vil oppleve mindre ladekø i sommer24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om bilparken øker og flere dermed bruker elbilen til langtur, er det ikke mer ladekø, ifølge tall fra Elbilisten 2025. Det er faktisk litt færre som oppgir at de ofte har opplevd ladekø enn det vi så i fjor.
Stortinget ber regjeringen elektrifisere varebilene raskere17.6.2025 10:58:41 CEST | Pressemelding
I enigheten om revidert nasjonalbudsjett ber Stortinget regjeringen sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler. − Det målet bør ikke være særlig langt fram i tid, og det bør følges opp med kraftfulle virkemidler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom