Kjølig start på skoleferien gir kraftig økning i reisebestillingene

Sommerens vær har bydd på ustabile prognoser, lave temperaturer og en hel del regn – langt fra fjorårets sol og varme. Dette har ført til en kraftig økning i reisebestillingene. Bare siden første mandag i skoleferien øker bestillingene med 35 prosent. Det er først og fremst solfylte reisemål som frister, samt noen klassiske storbyer i Europa, viser fersk statistikk fra Ticket Feriereiser.

-          Når det er sommerferie vil de fleste gjerne ha sol, varme, kanskje bade litt og lade batteriene foran høsten. Årets sommervær har virkelig vært ustabilt, og akkurat da manges ferie startet så satte det inn med regn og kulde. Det gjør at betydelige flere enn i fjor ønsker å reise utenlands og bestiller en reiser sydover, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

St. Hanshelgen bød på fint vær mange steder i Norge – men siden da har været vært mildt sagt ustabilt, med regn og kjølig vær som ikke frister til deilige sommerbad. Dette har ført til et rush etter sommerreiser, og reisebestillingene har siden St. Hans økt med 35 prosent. Bangkok frister flest, og øker med 22 prosent, men alle reisemålene på topplisten har store økninger; Kreta (+ 46 %), Split (+42 %) og ikke minst Antalya (+170 %) som virkelig har gjort et comeback denne sommeren.

Også Europas vakre storbyer frister mange bort fra det kalde sommerværet. Amsterdam, som befester sin plass som en av de mest populære storbyene å besøke, øker med 43 prosent, mens klassikeren Paris øker med 89 prosent.

Målt mot sommeren 2017, så ligger bestillingene for 2019 foran med 17 prosent.

Mest populære reisemål akkurat nå

1. Bangkok (1)
  2. Chania (2)
  3. Split (4)
  4. Antalya (10)
  5. Mallorca (3)
  6. Amsterdam (5)
  7. Paris (9)
  8. Rhodos (7)
  9. Barcelona (6)
  10. London (8)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt 24. Juni – 8. Juli med avreise 24. Juni – 31. August 2019.

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.