Kjølig start på skoleferien gir kraftig økning i reisebestillingene

Sommerens vær har bydd på ustabile prognoser, lave temperaturer og en hel del regn – langt fra fjorårets sol og varme. Dette har ført til en kraftig økning i reisebestillingene. Bare siden første mandag i skoleferien øker bestillingene med 35 prosent. Det er først og fremst solfylte reisemål som frister, samt noen klassiske storbyer i Europa, viser fersk statistikk fra Ticket Feriereiser.

-          Når det er sommerferie vil de fleste gjerne ha sol, varme, kanskje bade litt og lade batteriene foran høsten. Årets sommervær har virkelig vært ustabilt, og akkurat da manges ferie startet så satte det inn med regn og kulde. Det gjør at betydelige flere enn i fjor ønsker å reise utenlands og bestiller en reiser sydover, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

St. Hanshelgen bød på fint vær mange steder i Norge – men siden da har været vært mildt sagt ustabilt, med regn og kjølig vær som ikke frister til deilige sommerbad. Dette har ført til et rush etter sommerreiser, og reisebestillingene har siden St. Hans økt med 35 prosent. Bangkok frister flest, og øker med 22 prosent, men alle reisemålene på topplisten har store økninger; Kreta (+ 46 %), Split (+42 %) og ikke minst Antalya (+170 %) som virkelig har gjort et comeback denne sommeren.

Også Europas vakre storbyer frister mange bort fra det kalde sommerværet. Amsterdam, som befester sin plass som en av de mest populære storbyene å besøke, øker med 43 prosent, mens klassikeren Paris øker med 89 prosent.

Målt mot sommeren 2017, så ligger bestillingene for 2019 foran med 17 prosent.

Mest populære reisemål akkurat nå

1. Bangkok (1)
  2. Chania (2)
  3. Split (4)
  4. Antalya (10)
  5. Mallorca (3)
  6. Amsterdam (5)
  7. Paris (9)
  8. Rhodos (7)
  9. Barcelona (6)
  10. London (8)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt 24. Juni – 8. Juli med avreise 24. Juni – 31. August 2019.

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser