Kjerkol – Idrett som resept for mental helse!

Psykiske helseplager økte under pandemien. I den nyeste podcast-episoden fra Viken idrettskrets, anerkjenner helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol at norsk idrett er en viktig helsefremmende aktør i samfunnet. Hun svarer også på kritikk, og forteller om hvordan idretten kan bidra til bedre mental helse.
fv Johan Conradson, Knut Harald Sommerfeldt, helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Mottaksapparatet som ikke virket

Ifølge Ungdata har stadig flere unge rapportert om psykiske helseplager de siste tiårene. Samtidig er det få forbedringer å se på helsetilbudet. I oktober måneds episode av Gullvaffel-podden gikk sportslig leder for Nidaros hockey Martin Jansson, som selv prøvd å begå selvmord tre ganger, langt i å kritisere offentlig helsetilbud for de som sliter med mental helse. Selv var han nødt til å gå hjem uten å få hjelp. Dette er ikke en situasjon helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol ønsker.

– Når du blir psykisk syk, skal det være et apparat som ivaretar deg på lik linje med når du brekker et ben. Samtidig er det ingen tvil om at fysisk aktivitet, deltagelse i fritidsaktivitet og engasjement har en positiv og forebyggende effekt på vår fysiske og mentale helse, fortalte helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol i episoden.

Heier på samarbeid som metode

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol ser at samarbeid kan være en måte å jobbe forebyggende. Hun heier på samarbeid som metode, og hun heier på idretten. I episoden berømmer hun Viken idrettskrets spesielt for å ha samarbeid som metode.

– Samarbeid som metode, som Viken idrettskrets har, det gir mange gevinster og merverdi, så det heier jeg på, fortalte Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol i intervjuet.

Gjennom denne arbeidsmetoden skaper idrettskretsen tiltak som Aktive lokalsamfunn, Aktiv på dagtid og aktive møteplasser. De er alle bærekraftige løsninger, som bidrar til en aktiv befolkning.

Kjerkol fortalte også om en arbeidsmetode eller et tankesett, som kan bidra til å bedre mental helse. Den så kalte ABC-metoden. ABC står for Act, Belong og Commit, og peker på viktige elementer for den enkeltes helse og livskvalitet.

– Frivilligheten kan bidra til gode opplevelser og fellesskap. Dette skaper en åpenbar arena for noe av det vi jobber med som vi kaller ABC for psykisk helse: Gjør noe aktivt, gjør noe sammen med andre, og gjør noe med mening. Det er jo akkurat dette frivilligheten og idretten er tufta på: kom sammen, gjør en aktivitet og få gode opplevelser, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Idrett i organiserte former gir altså bedre mental helse. En annen måte å beskrive ABC-metoden på kan kanskje være «idrett- og aktivitetsglede for alle»? – Og da er det like viktig som "fem om dagen"!

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lytt til podcast-episodenVideokanal

Last ned bilde
Fra v. Knut Harald Sommerfeldt, helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol, Johan Conradson
Last ned bilde