Kjempesuksess i 2016: Coop dobler vegetarsatsingen
Vegetaralternativer fant virkelig sin plass i norske handlekurver i 2016. Nå dobles antallet kjøttfrie produkter i vegetarserien Coop Vegetardag.
– Coop setter kunden først og bruker kundeinnsikt for å kartlegge behov og trender. Når kundene, som også er våre medeiere, nå etterspør enda flere vegetaralternativer, gleder vi oss stort over å kunne tilby dobbelt så mange produkter i våre kjeder allerede om få uker, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop.
Coops egen vegetarserie, Coop Vegetardag, er blitt en kjempesuksess med over 160.000 solgte enheter. Særlig har burgerne av grønne erter og bønner og burgere av rødbeter vært en salgshit, tett fulgt av tacofyll og nuggets. Nå kommer enda flere middagsprodukter.
– Vegetarproduktene har vært spesielt populære i lavpriskjeden Extra med over 100.000 solgte enheter. Det er gøy å se hvordan produktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Når vi nå lanserer kjøttfrie middagsprodukter som pølser, boller, soppburger og flere påleggsprodukter, har vi høye forventninger, sier Berg-Knutsen.
Tidligere i januar viste en befolkningsundersøkelse Sentio Research har gjort for Nationen, at én av fire planlegger å redusere sitt inntak av rødt kjøtt i 2017. Dette er i tråd med anbefalingene fra internasjonale og nasjonale helsemyndigheter.
– Når vi vet at en reduksjon i kjøttforbruket både har helsemessige og miljømessige fordeler, og er noe mange kunder er opptatt av, ønsker vi å bidra. Målet med Coops vegetarserie er derfor å gjøre det enklere å velge gode alternativer til kjøtt og fisk, sier Berg-Knutsen.
Fakta om Coop Vegetardag
- Består i dag av seks ulike middagsprodukter. I tillegg til de to vegetarburgere, ble det i fjor høst lansert fire nye produkter i serien: Coop Pulled, Coop Tacofyll, Coop Salatterninger og Coop Nuggets
- I februar lanseres syv nye vegetarprodukter
- Alle produktene i Vegetardag-serien er soyafrie
- Produktene selges i Coops kjeder: Extra, Obs!, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Spinnvilt priskutt: Extra kutter prisene på ribbe og pinnekjøtt16.12.2025 13:05:00 CET | Pressemelding
Lavpriskjeden Extra setter ned prisene på julemat med opptil 30 kroner per kilo. Testvinneren Coop Tynnribbe kuttes til 69 kroner per kilo, mens Xtra tynnribbe selges til 59 kroner per kilo.
Flere gir mat i julegave: Coop rigger seg for økt etterspørsel etter lokalmat15.12.2025 14:50:58 CET | Pressemelding
Norske forbrukere får stadig større appetitt på lokalmat som julegave. En fersk undersøkelse gjennomført av Coop Norge og YouGov viser at over 4 av 10 (43 %) mener det er viktig at mat- eller drikkegaven er lokalprodusert. Et klart flertall sier de setter pris på å både gi og få mat som gave i julen.
Tilbakekaller X-tra Italiensk Salat 400 gram9.12.2025 14:24:28 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller X-tra Italiensk Salat 400 gram med best før dato 26.12.2025. Årsaken er at det er funnet metallbiter i produktet.
Tilbakekaller Coop Snurris 8 pk.4.12.2025 18:00:00 CET | Pressemelding
Coop tilbakekaller Coop Snurris 8 pk. med best før dato 19.09.2027, solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at enkelte pakker kan inneholde større mengder melk enn det som er deklarert.
Coop gjør klart for fruktfest i butikk: – Over 2 500 tonn skal ut til norske husholdninger før jul26.11.2025 09:16:21 CET | Pressemelding
Julen nærmer seg, og med den kommer høysesongen for klementiner. Coop forventer å selge nærmere 2 500 tonn klementiner fram mot jul, noe som tilsvarer omtrent 62 000 fulle trillebårer. Butikkene forbereder seg nå på at de største volumene gjør inntog i frukt- og grøntavdelingen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
