Kjartan Skjelde og IKEA lanserer vegetarrett

Kjartan og IKEA følger opp suksessen av Kjartans fiskeburger med en ny rett. Denne gang et vegetarisk alternativ.

Kjartan Skjelde

For IKEA var bakgrunnen for samarbeidet et ønske om å servere god og sunn mat til de mange menneskene, og å inspirere til sunnere og mer bærekraftige spisevaner. –Vi er stolte over igjen å samarbeide med en så sterk fagmann som Kjartan, sier Tor Morten Myrseth, sjef for IKEA Food i Norge.

Skjelde så samarbeidet som en mulighet til å nå flere mennesker med et klart budskap. –Min matfilosofi har formet seg gjennom de 25 årene jeg har jobbet som kokk. Jeg er lidenskapelig opptatt av at vi skal spise sunt, godt og bærekraftig. At IKEA åpner dørene for et slikt samarbeid, er utrolig fint og det gjør det mulig for meg å inspirere enda flere mennesker. At jeg kan være med på å påvirke til et bedre og sunnere kosthold sammen med IKEA gjør meg rett og slett glad! For nedslagsfeltet til IKEA er bredt. Gjennom dette samarbeidet har IKEA sin matfilosofi blitt forent med min egen, sier Skjelde.

4,6 millioner besøkende i året
IKEA restaurantene har flere tusen besøkende hver dag. I 2019 hadde IKEA 2,2 millioner gjester, noe som gjør det til Norges største restaurant, målt i besøkende.

–Fiskeburgeren, som ble lansert i januar 2019, har vært en kjempesuksess. Den fikk gode anmeldelser og ble godt mottatt av gjestene våre. For å videreutvikle dette samarbeidet måtte vi komme opp med noe enda bedre, sier Myrset i IKEA.

For å bygge videre på dette samarbeidet gikk vi gjennom samme prosess som med fiskeburgeren. Vi startet med 10 retter på papiret og gikk videre til testing. Til slutt satt vi igjen med tre alternativer som ble testet på våre IKEA Family kunder og ansatte. Kjartans grønnsakspai gikk av med en suveren seier.

Paien er laget med masse gode og næringsrike grønnsaker og fylt med en økologisk eggestand. Til paien serveres en frisk salat med sylta norske epler. –Jeg er kjempefornøyd med resultatet og kunne servert denne retten på min restaurant, sier Skjelde.

Samfunnsansvar
Ved lansering av denne nye retten tar IKEA også samfunnsansvar. Èn krone per solgte rett vil gå til Kors på halsen, som er et tilbud fra Røde Kors hvor barn og unge kan skrive eller snakke anonymt med voksne frivillige i Røde Kors. –Barn og psykisk helse er et tema jeg er veldig opptatt av. Og å vite at innsatsen min får betydning for de som trenger det, gjorde det enda lettere for meg å si ja til denne utfordringen igjen, sier Skjelde.

Kjartans grønnsakspai vil være tilgjengelig i alle IKEAs restauranter fra 13. januar. Paien vil koste 119,- I tillegg er det laget en egen pocket-versjon av Kjartans nye kokebok, Kjartan Skjelde på 20 min, som selges på alle varehus til 149 kroner.

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

Kjartan Skjelde
Kjartans grønnsakspai

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet) og på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.