KIWI fant grønt gull: Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin
– KIWI ønsker å bidra til at det produseres ny fornybar strøm tilsvarende energiforbruket i
våre butikker. Det at vi nå redder turbinen på Hensfoss er en viktig del av vårt arbeid for å bli klimanøytral, sier Jan Paul Bjørkøy, som mener man ikke må glemme å pusse arvesølvet – nemlig den norske vannkraften.
Glitre: - KIWI har skjønt det
Uten KIWIs satsing ville den fornybare kraften ha blitt borte fra markedet.
- På Hensfoss er det dessverre ikke lønnsomt å oppgradere det 75 år gamle kraftverket med det skatteregimet vi har i dag. Når KIWI nå går inn og bidrar i et langsiktig samarbeid sikrer det full rehabilitering. Vi er glade for at KIWI har skjønt det, og sammen med oss satser på norsk vannkraft, sier konsernsjef i Glitre Energi Pål Skjæggestad.
DNT roser tiltaket
KIWI er den første norske bedriften som investerer i oppgradering av vannkraftverk som en del av sin miljøsatsing. Den grønne dagligvarekjeden går dermed mot strømmen i sin jakt på den billige og grønne elektrisiteten. Oppgraderingen av vannkraftverket krever ingen nye inngrep i naturen, og initiativet blir tatt godt imot av Dag Terje Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT).
– Norge skal produsere mer fornybar energi i årene fremover. Vi i DNT er opptatt av at den
energien må produseres så miljø- og klimavennlig som mulig. Her er rehabilitering av eldre
kraftverk som Hensfoss en viktig brikke. Det er inspirerende for meg å se at næringslivsaktører som KIWI tenker langsiktig og smart i sitt klima- og miljøarbeid, sier Solvang.
Han berømmer KIWI og Glitre Energi for å tenke utenfor boksen når de nå inngår samarbeid om finansiering av rehabiliteringen på Hensfoss.
– Et av de beste grepene vi kan ta for å begrense naturinngrep fra produksjon av fornybar
energi er å oppgradere eksisterende vannkraft, så det håper jeg å se mer av i tiden fremover, sier Solvang.
Etterlyser flere prosjekter
Hos KIWI er Jan Paul Bjørkøy ikke fremmed for tanken på å gå inn i flere tilsvarende
prosjekter. Målet er å gjøre kjeden selvforsynt med fornybar energi.
– Vi har jobbet med Hensfoss-prosjektet i to år, og det har gitt mersmak. Vi skal fortsette å
åpne noen av Norges mest energismarte, klima- og miljøvennlige butikker. Men vårt mål er å bli klimanøytrale, og da må vi gjøre mer. Vi i KIWI fortsetter derfor jakten på gode miljøprosjekter som både er billige og bra for klima og miljøet, sier Bjørkøy.
For mer informasjon, ta kontakt med:
Ragnhild Ask Connell
Kommunikasjonssjef Glitre Energi AS
Telefon: 992 46 664
Kristine Aakvaag Arvin
Kommunikasjonssjef KIWI
Telefon: 988 44 830
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom