Kitron: Q4 2020 - Sterk avslutning på et eksepsjonelt år

(2021-02-11) Kitron kan i dag melde om kvartalstall som viser en solid slutt på et år preget av eksepsjonell vekst og marginutvidelse, noe som har ført til at styret foreslår en økning på 40 prosent i årlig utbytte.

Kitrons driftsinntekter i fjerde kvartal var 992 millioner kroner, en økning på 12 prosent sammenlignet med fjoråret. Veksten justert for valutaeffekter var 7 prosent.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 7,6 prosent i fjerde kvartal, mot 6,1 prosent i samme kvartal i fjor.

Ordrereserven endte på 2 006 millioner kroner, en økning på 6 prosent sammenlignet med fjoråret.

Peter Nilsson, Kitrons konsernsjef, kommenterer:
– I tillegg til en sterk underliggende trend for Kitron i 2020, skapte Covid-19-pandemien en midlertidig etterspørselsbølge i markedet for medisinsk utstyr, noe som førte til uvanlig sterk vekst og høye marginer. I 2021 ser vi et mer normalisert marked og forventer å følge vår langsiktige bane for vekst og marginer. Fremover ser vi spennende forretningsmuligheter knyttet til megatrender innen elektrifisering og konnektivitet.

Solid omsetning og ordrereserve
Kitrons driftsinntekter i fjerde kvartal utgjorde 992 millioner kroner, mot 889 millioner i samme kvartal i fjor. Inntektsveksten sammenlignet med samme kvartal i fjor var spesielt sterk i markedssektoren Industri. Som forventet normaliserte Medisinsk utstyr seg etter ekstraordinær høy aktivitet i andre og tredje kvartal.

Ordrereserven endte på 2 006 millioner kroner, mot 1 884 millioner kroner i fjor. Ordrereserven økte mest innen Energi/Telekom og Industri.

Sterk lønnsomhet
Driftsresultat (EBIT) i fjerde kvartal var 75,7 millioner kroner, mot 54,2 millioner i fjor. EBITDA var 102,2 millioner kroner, mot 82,2 millioner i fjor. Resultat etter skatt ble 47,1 millioner kroner, mot 34,0 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer et resultat per aksje på 0,26 kroner, opp fra 0,19 i fjor.

Eksepsjonelle helårsresultater
Driftsinntekter på 3 964 millioner kroner for hele året ga en samlet omsetningsvekst på 20 prosent for året. Driftsresultatet (EBIT) for året endte på 312,6 millioner kroner, sammenlignet med 201,5 millioner kroner, noe som resulterte i en EBIT-margin på 7,9 prosent, mot 6,1 prosent i 2019. Resultat etter skatt var 213,1 millioner kroner, opp fra 132,5 millioner kroner, tilsvarende et resultat per aksje på 1,19 kroner, mot 0,74 kroner i 2019.

Styret foreslår et utbytte på 0,70 kroner per aksje for 2020. Styret foreslår en endret policy for utbytteutbetaling fordelt på to like store deler, en i mai og en i oktober. I fjor betalte Kitron et utbytte på 0,50 kroner per aksje.

Forbedret kontantstrøm fra driften
Kontantstrøm fra driften var var 132,2 millioner kroner, sammenlignet med 97,2 millioner i fjerde kvartal 2019, noe som er en betydelig innhenting etter en midlertidig utfordring på grunn av den uvanlig sterke veksten andre og tredje kvartal. Netto arbeidskapital var 1 064 millioner kroner, en økning på 13 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. I prosent av omsetningen var netto arbeidskapital uendret. Nøkkeltallene for kapitaleffektivitet forventes å forbedre seg ytterligere.

Utsikter
For 2021 forventer Kitron driftsinntekter mellom 3 900 og 4 200 millioner kroner. EBIT-marginen forventes å ligge mellom 6,8 og 7,4 prosent. Utsiktene for 2021 innebærer at Kitron er tilbake på sin langsiktige bane for inntekter og lønnsomhet etter eksepsjonell vekst i 2020, i stor grad drevet av korona-relatert etterspørsel innen medisinsk utstyr. Veksten drives av markedssektorene Forsvar/Luftfart, elektrifisering og konnektivitet innen Energi/Telekom samt Industri. Det forventes at Medisinsk utstyr blir normalisert og i tråd med tidligere år.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk). Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 08.30. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende link:

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Nilsson, konsernsjef, tlf.: +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post: investorrelations@kitron.com

Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Forsvar/Luftfart, Energi/Telekom, Industri, Medisinsk utstyr og Offshore/Marine. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Litauen, Tyskland, Polen, Kina og USA. Kitron omsatte for rundt 4,0 milliarder kroner i 2020 og har rundt 1.800 ansatte. www.kitron.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Vedlegg

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

Terranets patenterade VoxelFlow™ sensorteknologi visas upp vid STARTUP AUTOBAHN i gemensam presentation med Mercedes-Benz.25.2.2021 16:37:22 CETPressemelding

Den revolutionerande tekniken adresserar säkerhet för AV- och ADAS genom en patenterad och uppkopplad 3D-sensorteknologi. Lund, Sverige, 25 februari 2021 - Terranet AB (Terranet / företaget), (Nasdaq: TERRNT-B.ST), bakom den patenterade programvaran VoxelFlow, visade framgångsrikt upp sin revolutionerande sensorteknologi på STARTUP AUTOBAHN, i en gemensam presentation med Mercedes-Benz. VoxelFlow™ kommer kunna bidra till att autonoma fordon (AD) och fordon med avancerade förarstöd (ADAS) blixtsnabbt och precist kan förstå och definiera en levande varelse i en radie på upp till 40 meter runt bilen, det område där flest olyckor sker. På STARTUP AUTOBAHN visade Terranet hur 3D-tekniken, VoxelFlow ™ skannar av ett område och reagerar på tre millisekunder. I det gemensamma projektet mellan Mercedes-Benz och Terranet matas VoxelFlow ™ sensordata in i ett säkerhetslager för Mercedes-Benz navigationssystem "LiveMap", som därmed kan uppdateras i realtid. Tillsammans kan de två teknikerna uppfat

Suominen Corporation – Manager’s transaction: Kelly, Lynda25.2.2021 15:30:00 CETPress release

Suominen Corporation February 25, 2021 at 4:30p.m. (EEST) Suominen Corporation - Managers' Transactions ____________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Kelly, Lynda Position: Other senior manager Issuer: Suominen Corporation LEI: 743700Z1BNFYR9PRDF52 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 743700Z1BNFYR9PRDF52_20210225084219_2 ____________________________________________ Transaction date: 2021-02-25 Venue: OFF-EXCHANGE TRANSACTIONS (XOFF) Instrument type: SHARE ISIN: FI0009010862 Nature of the transaction: RECEIPT OF A SHARE-BASED INCENTIVE OR REMUNERATION Transaction details (1): Volume: 5,536 Unit price: N/A Aggregated transactions (1): Volume: 5,536 Volume weighted average price: N/A SUOMINEN CORPORATION For more information, please contact Emilia Peltola, Vice President, Communications & IR, Suominen Corporation, tel. +358 50 540 9747 Suominen manufactures nonwovens as roll goods for wipes and other applications. O

Suominen Corporation – Manager’s transaction: Saïm, Mimoun25.2.2021 15:30:00 CETPress release

Suominen Corporation February 25, 2021 at 4:30 p.m. (EEST) Suominen Corporation - Managers' Transactions ____________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Saim, Mimoun Position: Other senior manager Issuer: Suominen Corporation LEI: 743700Z1BNFYR9PRDF52 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 743700Z1BNFYR9PRDF52_20210225082607_2 ____________________________________________ Transaction date: 2021-02-25 Venue: OFF-EXCHANGE TRANSACTIONS (XOFF) Instrument type: SHARE ISIN: FI0009010862 Nature of the transaction: RECEIPT OF A SHARE-BASED INCENTIVE OR REMUNERATION Transaction details (1): Volume: 5,387 Unit price: N/A Aggregated transactions (1): Volume: 5,387 Volume weighted average price: N/A SUOMINEN CORPORATION For more information, please contact Emilia Peltola, Vice President, Communications & IR, Suominen Corporation, tel. +358 50 540 9747 Suominen manufactures nonwovens as roll goods for wipes and other applications.

Suominen Corporation – Manager’s transaction: Koivisto, Markku25.2.2021 15:30:00 CETPress release

Suominen Corporation February 25, 2021 at 4:30p.m. (EEST) Suominen Corporation - Managers' Transactions ____________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Koivisto, Markku Position: Other senior manager Issuer: Suominen Corporation LEI: 743700Z1BNFYR9PRDF52 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 743700Z1BNFYR9PRDF52_20210225083328_2 ____________________________________________ Transaction date: 2021-02-25 Venue: OFF-EXCHANGE TRANSACTIONS (XOFF) Instrument type: SHARE ISIN: FI0009010862 Nature of the transaction: RECEIPT OF A SHARE-BASED INCENTIVE OR REMUNERATION Transaction details (1): Volume: 3,819 Unit price: N/A Aggregated transactions (1): Volume: 3,819 Volume weighted average price: N/A ‘ SUOMINEN CORPORATION For more information, please contact Emilia Peltola, Vice President, Communications & IR, Suominen Corporation, tel. +358 50 540 9747 Suominen manufactures nonwovens as roll goods for wipes and other applicati

Suominen Corporation – Manager’s transaction: Helsky, Petri25.2.2021 15:30:00 CETPress release

Suominen Corporation February 25, 2021 at 4:30p.m. (EEST) Suominen Corporation - Managers' Transactions ____________________________________________ Person subject to the notification requirement Name: Helsky, Petri Position: Chief Executive Officer Issuer: Suominen Corporation LEI: 743700Z1BNFYR9PRDF52 Notification type: INITIAL NOTIFICATION Reference number: 743700Z1BNFYR9PRDF52_20210225081652_2 ____________________________________________ Transaction date: 2021-02-25 Venue: OFF-EXCHANGE TRANSACTIONS (XOFF) Instrument type: SHARE ISIN: FI0009010862 Nature of the transaction: RECEIPT OF A SHARE-BASED INCENTIVE OR REMUNERATION Transaction details (1): Volume: 12,002 Unit price: N/A Aggregated transactions (1): Volume: 12,002 Volume weighted average price: N/A SUOMINEN CORPORATION For more information, please contact Emilia Peltola, Vice President, Communications & IR, Suominen Corporation, tel. +358 50 540 9747 Suominen manufactures nonwovens as roll goods for wipes and other applicati