Kitron: Q2 2022 – Tidenes høyeste inntekter, ordrereserve og resultat

(2022-07-12) Kitron rapporterer i dag rekordtall for driftsinntekter, ordrereserve og resultat.

Kitrons driftsinntekter for andre kvartal var 1 580 millioner kroner, sammenlignet med 994 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet (EBIT) i andre kvartal var 100,2 millioner kroner, mot 73,1 millioner i fjor. EBITDA var 142,7 millioner kroner, mot 97,5 millioner i fjor.

Ordrereserven endte på 4 879 millioner kroner, en økning på 113 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette reflekterer en sterk total etterspørselssituasjon og oppdemmet etterspørsel grunnet forsinkelser i forsyningskjeden. Ordrereserven økte innenfor alle markedssektorer.

Peter Nilsson, Kitrons konsernsjef, kommenterer:
– Etterspørselen er fortsatt veldig sterk, og derfor øker vi inntektsutsiktene for året. Det var en viss forbedring av forsinkelsene i forsyningskjeden i løpet av andre kvartal, og dette bidro til rekordinntekter og en positiv marginutvikling sammenlignet med første kvartal. Vi forventer at leveransene i komponentmarkedet vil fortsette å vise bedring resten av året, noe som gir bedre utsikter for introduksjon og opptrapping av flere elektrifiseringsprosjekter.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 6,3 prosent i andre kvartal, mot 7,4 prosent i samme kvartal i fjor. EBIT-marginen er forbedret fra de foregående kvartalene, men fortsatt påvirket av kostnadsøkninger og ineffektivitet forårsaket av forsinkelser i forsyningskjeden.

Resultat etter skatt ble 66,3 millioner kroner, mot 48,6 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer et resultat per aksje på 0,34 kroner, opp fra 0,27 i fjor.

Kontantstrøm fra driften var 21,7 millioner kroner, sammenlignet med 109,3 millioner kroner i andre kvartal 2021.

Netto arbeidskapital var 1 790 millioner kroner, en økning på 73 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, delvis som følge av oppkjøpet av BB Electronics. Netto arbeidskapital i prosent av driftsinntektene var 26,9 prosent mot 25,8 prosent i fjor og 29,9 prosent det forutgående kvartalet. Ytterligere reduksjon forventes ettersom forbedringsprogrammer gir effekt i forsyningskjeden, ressursstyring, likviditet og leveranser.

Utsikter
For 2022 har Kitron tidligere indikert driftsinntekter på mellom 5 200 og 5 800 millioner kroner og et driftsresultat (EBIT) mellom 330 millioner og 430 millioner kroner.

På vei inn i andre halvdel av 2022, ser Kitron sterk etterspørsel fra kunder og stadig forbedring av begrensningene i forsyningskjeden. Lønnsomheten er i bedring sammenlignet med første kvartal, da raske kostnadsøkninger utfordret selskapet. Kitron hever derfor inntektsutsiktene til mellom 5 700 og 6 100 millioner kroner. Driftsresultatet ventes å bli mellom 330 millioner kroner og 400 millioner kroner.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk). Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 08.30. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende lenke:

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Peter Nilsson, konsernsjef, tlf. +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post: investorrelations@kitron.com

Om Kitron
Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Konnektivitet, Elektrifisering, Industri, Medisinsk utstyr og Forsvar/Luftfart. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Tyskland, Polen, Tsjekkia, Kina og USA. Inkludert oppkjøpet av BB Electronics i januar 2022, har Kitron rundt 2.800 ansatte, og proforma driftsinntekter var rundt 5 milliarder kroner i 2021.

www.kitron.com

Denne informasjonen er offentliggjort av Selskapet i henhold til EUs markedsmisbruksforordning artikkel 5, supplementert av delegert kommisjonsforordning (EU) 2016/1052, og er underlagt kravene til offentliggjøring i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transactions in connection with share buy-back programme8.8.2022 11:45:00 CEST | Press release

Company Announcement No. 49/2022 Copenhagen, 8 Aug 2022 Transactions in connection with share buy-back programme On 19 May 2022, Scandinavian Tobacco Group A/S announced that the share buy-back programme that was initiated 9 March 2022 was increased to an aggregated value of up to DKK 1,000 million. The purpose of the programme is to adjust the Company’s capital structure and meet obligations relating to the Group’s share-based incentive programme. Part of the buy-back programme is executed in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (the “Market Abuse Regulation”) and Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. Another part of the share buy-back programme is conducted as a directed buy-back from Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab and C.W. Obel A/S as further described in company announcement no. 35/2022. The share buy-back programme will end no later than 28 February 2023. The fo

Maha Energy AB enters into a Farmout Agreement with Mafraq Energy LLC for Block 70 in Oman8.8.2022 11:00:00 CEST | Press release