Kitron: Q2 2021 – Solid kvartal og rekordhøy ordrereserve

(2021-07-12) Kitron rapporterer i dag om solid omsetning og lønnsomhet i andre kvartal samt rekordhøy ordrereserve. Sterk vekst innen andre markedssektorer kompenserte for lavere etterspørsel innen Medisinsk utstyr.

Kitrons driftsinntekter i andre kvartal var 994 millioner kroner, sammenlignet med 1 041 millioner i fjor. Den underliggende inntektsveksten i andre kvartal var 5 prosent, siden inntektene for første halvår og andre kvartal er negativt påvirket av valutaeffekter sammenlignet med fjoråret på rundt 10 prosent, ettersom den norske kronen har styrket seg mot Kitrons faktureringsvalutaer.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 7,4 prosent i andre kvartal, mot 8,5 prosent i samme kvartal i fjor. EBIT-marginen tilsvarer den øverste enden av selskapets guiding for 2021 og er i tråd med den strategiske banen, men lavere enn i fjor, da det oppstod stordriftsfordeler på grunn av uvanlig høye volumer innen medisinsk utstyr.

Ordrereserven endte på 2 294 millioner kroner, en økning på 9 prosent sammenlignet med fjoråret.

Peter Nilsson, Kitrons administrerende direktør, kommenterer:
– Til tross for motvind fra valuta, hadde Kitron nok et solid kvartal. Andre markedssektorer har tatt seg opp i takt med at den koronarelaterte etterspørselen innen medisinsk utstyr har avtatt. Underliggende vekst og lønnsomhet er i tråd med utsiktene vi har gitt for året og med våre strategiske ambisjoner, den rekordhøye ordrereserven og svært sterk etterspørsel i flere markedssektorer gjør at vi ser positivt på siste halvdel av året.

Elektrifisering og Industri viser sterk vekst
Det var sterk vekst innen sektorene Elektrifisering, Konnektivitet og Industri, mens inntektene falt innen Forsvar/Luftfart. Som forventet har inntektene innen Medisinsk utstyr gradvis blitt normalisert etter den pandemirelaterte etterspørselsbølgen i 2020.

Rekordhøy ordrereserve
Ordrereserven endte på 2 294 millioner kroner, mot 2 102 millioner i fjor. Dette er rekordhøyt og gjenspeiler den sterke totale etterspørselen innen IOT og lagerautomatisering. Justert for valutaeffekter økte ordrereserven med 13 prosent.

Ordrereserven økte innenfor sektorene Elektrifisering, Konnektivitet og Industri, mens den gikk ned innen Forsvar/Luftfart. Som forventet er ordrereserven innen Medisinsk utstyr gradvis normalisert.

EBIT-margin 7,4%
Driftsresultat (EBIT) for andre kvartal var 73,1 millioner kroner, mot 88,0 millioner i fjor. EBITDA var 97,5 millioner kroner, mot 113,8 millioner i fjor.

Resultat etter skatt ble 49,5 millioner kroner, mot 64,3 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer en inntjening per aksje på 0,28 kroner, ned fra 0,36 i fjor.

Sterk kontantstrøm fra driften
Kontantstrøm fra driften var 109,3 millioner kroner, mot 5,5 millioner i andre kvartal i fjor.

Netto arbeidskapital var 1 034 millioner kroner, en nedgang på 2 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Netto arbeidskapital i prosent av omsetningen var 25,8 prosent, mot 24,5 prosent i fjor. På lengre sikt forventes nøkkeltallene for kapitaleffektivitet å forbedre seg.

Utfordrende materialtilgang
Den generelle situasjonen når det gjelder materialtilgang er fortsatt en utfordring for leveransene. Kitron forventer en viss bedring i fjerde kvartal og ytterligere forbedring i første halvdel av 2022.

Utsikter
For 2021 forventer Kitron driftsinntekter mellom 3 900 og 4 200 millioner kroner. EBIT-marginen forventes å ligge mellom 6,8 og 7,4 prosent. Utsiktene for 2021 innebærer at Kitron er tilbake på sin langsiktige bane for inntekter og lønnsomhet etter eksepsjonell vekst i 2020, i stor grad drevet av koronarelatert etterspørsel innen medisinsk utstyr. Veksten drives av sektorene Konnektivitet, Elektrifisering og Industri. Det forventes at sektoren Medisinsk utstyr blir normalisert og i tråd med tidligere år. Utsiktene for Forsvar/Luftfart er noe svakere.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk). Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 14.00. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende link:

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Nilsson, konsernsjef, tlf.: +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post: investorrelations@kitron.com

Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Konnektivitet, Elektrifisering, Industri, Medisinsk utstyr og Forsvar/Luftfart. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Litauen, Tyskland, Polen, Kina og USA. Kitron omsatte for rundt 4,0 milliarder kroner i 2020 og har rundt 1.800 ansatte. www.kitron.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etterverdipapirhandelloven §5-12

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire

FLSmidth to acquire thyssenkrupp’s Mining business – creating a global industry leader in mining technology29.7.2021 12:39:04 CEST | Press release

Company Announcement No. 7 2021 FLSmidth and thyssenkrupp Industrial Solutions AG (a fully owned subsidiary of thyssenkrupp AG, "thyssenkrupp") have reached an agreement that FLSmidth will acquire thyssenkrupp’s Mining business1 (TK Mining) for a total consideration (enterprise value) of EUR 325 million, corresponding to approximately DKK 2.4 billion. Closing of the transaction is expected in H2 2022 and is subject to customary approvals from relevant authorities. TK Mining is a leading full-line supplier of solutions for mining systems, material handling, mineral processing and services, which is highly complementary to FLSmidth’s offering. TK Mining has an asset light business model and is present in 24 countries with engineering and global service centres, and has close to 3,400 employees. In 20202, revenue was EUR 780 million (approximately DKK 5.8 billion) with around one-third deriving from services. The business delivered a high single-digit negative EBIT margin and is expected

Millicom to repurchase own shares29.7.2021 12:02:00 CEST | Press release

Millicom to repurchase own shares Luxembourg, July 29, 2021 – On May 4, 2021, the Annual General Meeting of Shareholders (“AGM”) of Millicom resolved to authorize (the “Authorization”) the Board of Directors of Millicom (the “Board”) to adopt a share repurchase plan. Based on the Authorization, the Board has decided to initiate a repurchase program comprising not more than 5,000,000 Swedish Depository Receipts representing the Company’s ordinary shares (“SDRs”). The purposes of the share repurchase plan may include: reduction of Millicom's share capital; meeting obligations for Board remuneration; and/or meeting obligations under Millicom’s share-based incentive plans or other compensation programs. The repurchase program will be implemented in accordance with the Authorization, the Nasdaq Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares (“Nasdaq Rulebook”), and applicable law including the Luxembourg law of 10 August 1915 on commercial companies, as amended, and the EU Market Abuse R

Fobi Wallet Pass For Ticketing And Global Fan Engagement Powers bdG Sports “Baha Mar Hoops” Tournament Featuring 19 NCAA Men’s And Women’s Basketball Teams, Including US Thanksgiving Nationally Televised Events29.7.2021 12:00:00 CEST | Press release

After multiple event successes with bdG Sports, Fobi is now adding ticketing and admissions capabilities to live and digital fan engagement to deliver a comprehensive solution for the “largest early season event in all of college basketball” at Baha Mar Hoops in The Bahamas VANCOUVER, British Columbia., July 29, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Fobi AI Inc. (formerly Loop Insights Inc.) (TSXV: FOBI) (OTCQB: FOBIF) (the "Company" or "Fobi"), is pleased to announce it will once again be supporting bdG Sports for college basketball’s largest early season event. The invite-only global event at Baha Mar Convention Center in Nassau, The Bahamas will take place from November 22-27, 2021 and will use Fobi’s Wallet Pass platform for ticketing, admission, and fan engagement both live and at home. Fobi will earn significant revenue from this event through the event license, ticket fees and fan activations both live and at home, including nationally televised and digital audiences across the United States

Building momentum and delivering results29.7.2021 12:00:00 CEST | Press release

Building momentum and delivering results Luxembourg, July29, 2021– Millicom is pleased to announce its second quarter 2021 results. Please find below links to the Q2 2021 Earnings Release and H1 2021 Interim Condensed Consolidated Financial Statements. Millicom Chief Executive Officer Mauricio Ramos commented: "We had an outstanding Q2. We built on our robust Q1 performance and delivered double-digit growth in both service revenue and EBITDA. In Colombia, we now have the best mobile network, and we capitalized on this in Q2 by leading the market in portability and by adding a record number of new postpaid customers. Our rapid customer and revenue growth is a direct result of our unwavering commitment to delivering the best customer experience, including network quality and reliability. With that in mind, and considering our healthy cash flow generation, we have accelerated investments that we expect will help us drive faster growth in all our businesses going forward. In light of our s

Summary of AB Klaipedos nafta webinar29.7.2021 11:30:00 CEST | Press release

On the 29th July 2021, AB Klaipedos nafta (KN) held an investor conference webinar where KN Chief Executive Officer Darius Šilenskis and acting Chief Financial Officer Indrė Kisielienė commented Company’s financial results for the six months of 2021. Webinar recording is available online at: https://youtu.be/BmHfUpOVmEM The presentation demonstrated during the webinar is attached to this announcement. Indrė Kisielienė, Acting Chief Financial Officer, +370 686 16276 Attachment KN_activity results for_2021_Q2

Correction: AB Klaipėdos nafta financial information reporting dates in 202129.7.2021 10:15:00 CEST | Press release

Correction: AB Klaipedos nafta interim financial information for the 6 months of 2021 has been released on 29 July 2021. AB Klaipėdos nafta (further – KN) informs that it plans to release financial information in 2021 according to the following schedule: DateReporting informationWithin first 5 working days of every month of 2021KN preliminary revenues for the previous month29 January 2021Interim financial information for the year 20207 April 2021Audited financial statements for the year 202030 April 2021Interim financial information for the 1st quarter of 20218 June 2021Social responsibility report for the year 202029 July 2021Interim financial information for the 6 months of 202129 October 2021Interim financial information for the 3 quarters of 2021 On 30 April 2021, the Company plans to convene an Ordinary General Meeting of Shareholders. Indrė Kisielienė, Acting Chief Financial Officer, +370 686 16276.

Hexagon Digital Wave signs new equipment and service agreement with Linde29.7.2021 09:00:00 CEST | Press release

Hexagon Digital Wave, a business of Hexagon Composites has signed an agreement with Linde, a leading industrial gas and engineering company. The agreement covers the supply and service of Ultrasonic Examination (UE) testing equipment. The estimated total value of the agreement is USD 2 million (approx. NOK 17 million) and designates Hexagon Digital Wave as a long-term partner. Driving energy transformation “We are excited to extend our relationship with the great team at Linde”, says Keith Fountain, UE international Sales Manager Hexagon Digital Wave. “Over the past 14 years we have provided our equipment to one of the market leaders in the industrial gas environment and helped to improve the safety of their cylinders.” About the market The non-destructive UE test and process enables the recertification of the cylinders without removing the internal product which improves the safety and allows a number of ESG requirements to be accomplished. Positive environmental impacts are accomplis