Kitron: Q2 2020 - Rekordresultater

(2020-07-10) Kitron kan i dag melde om sterk vekst og rekordoverskudd for andre kvartal, drevet av sektorene Forsvar/Luftfart, Medisinsk utstyr og Industri.

Kitrons driftsinntekter i andre kvartal var 1 041 millioner kroner, en økning på 21 prosent sammenlignet med fjoråret. Veksten justert for valutaeffekter var 11 prosent.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 8,5 prosent i andre kvartal, mot 6,6 prosent i samme kvartal i fjor.

Ordrereserven endte på 2 102 millioner kroner, en økning på 45 prosent sammenlignet med i fjor.

Peter Nilsson, Kitrons konsernsjef, kommenterer:
– Dette var et rekordkvartal for Kitron når det gjelder driftsinntekter, lønnsomhet og ordrereserve.
Driftsinntektene er drevet av robust underliggende etterspørsel innen sektorene Forsvar/Luftfart, Medisinsk utstyr og Industri. Sterk utvikling ved alle alle Kitron-anleggene bidro til marginen på 8,5 prosent. Utsiktene våre for tredje og fjerde kvartal gjør oss trygge på å nå våre oppgraderte mål for hele året 2020. Tredje kvartal forventes å være spesielt sterkt, og fjerde kvartal bør stabilisere seg på et mer normalisert nivå.

Rekordhøy omsetning
Kitrons driftsinntekter i andre kvartal utgjorde 1 041 millioner kroner, mot 860 millioner i samme kvartal i fjor. Det var vekst innen markedssektorene Forsvar/Luftfart, Industri og Medisinsk utstyr.

Rekordhøy ordrereserve
Ordrereserven endte på 2 102 millioner kroner, mot 1 453 millioner i fjor. Ordrereserven økte innen alle markedssektorer unntatt Offshore/Marine. Veksten er spesielt sterk innen Medisinsk utstyr.

Forbedret lønnsomhet
Driftsresultat (EBIT) for andre kvartal var 88,0 millioner kroner, mot 56,4 millioner i fjor. EBITDA var 113,8 millioner kroner, mot 75,1 millioner i fjor.

Resultat etter skatt utgjorde 64,3 millioner kroner, mot 36,3 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer et resultat per aksje på 0,36 kroner, opp fra 0,20 i fjor.

Kontantstrøm fra driften var 5,5 millioner kroner, mot 53,5 millioner i andre kvartal 2019.

Forbedrede nøkkeltall for kapitaleffektivitet
Netto arbeidskapital var 1 059 millioner kroner, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Netto arbeidskapital i prosent av driftsinntekter var 24,5 prosent, sammenlignet med 27,4 prosent forrige år. Selv om reduksjon av varelager fortsatt er et viktig mål for Kitron, har det i den ekstraordinære koronapandemi-situasjonen vært viktig å ha større lager for å sikre selskapets evne til å betjene kunder, ikke minst innen Medisinsk utstyr. På lengre sikt forventes kapitalnøkkeltallene å forbedre seg.

Utsikter
Det forventes fortsatt sterk etterspørsel innen sektorene Forsvar/Luftfart, Industri og Medisinsk utstyr. Etterspørselen innen sektoren Medisinsk utstyr forventes å være spesielt sterk gjennom tredje kvartal og normalisere seg i fjerde kvartal.

For 2020 har Kitron tidligere indikert utsikter til driftsinntekter på mellom 3 300 og 3 700 millioner kroner og en EBIT-margin mellom 6,4 og 7,0 prosent.

På grunn av økt vekst i sektorene Forsvar/Luftfart, Industri og Medisinsk utstyr, generell lønnsomhetsforbedring og valutaeffekter, forventes nå driftsinntektene å bli mellom 3 500 og 3 800 millioner kroner og EBIT-marginen forventes å bli mellom 6,7 og 7,5 prosent.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk). Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 14. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende link: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20200710_6

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Nilsson, konsernsjef, tlf.: +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post: investorrelations@kitron.com

Kitron er et ledende skandinavisk foretak innen produksjon av elektronikk og relaterte tjenester for sektorene Forsvar/Luftfart, Energi/Telekom, Industri, Medisinsk utstyr og Offshore/Marine. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Litauen, Tyskland, Polen, Kina og USA. Kitron omsatte for om lag 3,3 milliarder kroner i 2019 og har om lag 1.700 ansatte. www.kitron.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Vedlegg

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

RESULT OF SEK CREDIT OPERATION21.9.2020 11:45:00 CESTPress release

RESULT OF SEK CREDIT OPERATION 2020-09-21Auction date:2020-09-21Payment date:2020-09-21 (at 3 pm)Maturity date:2020-12-21Term:91 daysOffered volume:UnlimitedTotal bid amount:SEK 0 billionNumber of bids0Allotment:SEK 0 billionInterest rate:Repo rate RESULT OF SEK CREDIT OPERATION 2020-09-21Auction date:2020-09-21Payment date:2020-09-21 (at 3 pm)Maturity date:2021-03-22Term:182 daysOffered volume:UnlimitedTotal bid amount:SEK 0 billionNumber of bids0Allotment:SEK 0 billionInterest rate: Repo rate

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transaktioner i forbindelse med aktietilbagekøbsprogram21.9.2020 10:00:00 CESTpressemeddelelse

Selskabsmeddelelse Nr. 28/2020 København, 21. september 2020 Transaktioner i forbindelse med aktietilbagekøbsprogram Den 28. august 2020 informerede Scandinavian Tobacco Group A/S (“STG”) om iværksættelsen af et aktietilbagekøbsprogram til en samlet pris på op til DKK 300 millioner med det formål at justere selskabets kapitalstruktur og opfylde forpligtelserne i forhold til koncernens aktiebaserede incitamentsprogram. Aktietilbagekøbsprogrammet vil blive gennemført i overensstemmelse med EU-forordning nr. 596/2014 af 16. april 2014 (Markedsmisbrugsforordningen) og Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/1052, de såkaldte Safe Harbour-regler. Aktietilbagekøbsprogrammet slutter senest den 26. februar 2021. Følgende transaktioner er foretaget i perioden 14. september - 18. september 2020: Antal aktierGennemsnitlig købspris, DKKTransaktionsværdi, DKK Total, seneste opgørelse 283.320 28.190.854 14. september 2020 25.000 94.39 2.359.713 15. september 2020 25.000 94.50 2.362.538 16. sep

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transactions in connection with share buy-back programme21.9.2020 10:00:00 CESTPress release

Company Announcement No. 28/2020 Copenhagen, 21 September 2020 Transactions in connection with share buy-back programme On 28 August 2020, Scandinavian Tobacco Group A/S (“STG”) announced that a share buy-back programme of an aggregated price of up to DKK 300 million was launched with the purpose to adjust the Company’s capital structure and meet obligations relating to the Group’s share-based incentive programme. The buy-back programme is executed in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (the “Market Abuse Regulation”) and Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. The share buy-back programme will end no later than 26 February 2021. The following transactions have been executed from 14 September to 18 September 2020: Number of sharesAverage purchase price, DKKTransaction value, DKK Accumulated, last announcement 283,320 28,190,854 14 September 2020 25,000 94.39 2,359,713 15 Sept

Press Release Oncology Venture Plans Name Change to Allarity Therapeutics and Board Restructuring to Align with Current Company Strategy21.9.2020 09:36:27 CESTPress release

Hørsholm, Denmark (21 September 2020) – Oncology Venture A/S (“OV”) today announced that it will change its company name to Allarity Therapeutics (“Allarity” or the “Company”) and will significantly restructure its Board of Directors to align with the company’s current and long-term strategy. Both the proposed name change and appointment of new Board members are subject to approval of shareholders at the upcoming Extraordinary General Meeting (EGM) planned to be convened on 7 October 2020. Following the proposed restructuring, Allarity’s Board of Directors will comprise five members, including existing Directors Mr. Steve Carchedi (CEO), Mr. Duncan Moore (Chairman), and Dr. Magnus Persson, and new members in both the U.S. and Scandinavia, including Mr. Søren Gade (a current member of European Parliament and former Minister of Defense in Denmark) and Ms. Gail Maderis (current CEO of Antiva Biosciences, Inc., Board member of Valitor, Inc., and former CEO of Five Prime Therapeutics, Inc.)

Immunicum AB: Invitation to Corporate Update Event21.9.2020 08:50:00 CESTPress release

Press Release 21 September 2020 Immunicum AB: Invitation to Corporate Update Event Immunicum AB (publ: IMMU.ST) announced today that the Company will hold a corporate update event and live webcast on September 30, 2020. Investors, media and the public are welcome to join. During the event, CEO, Sven Rohmann, COO, Sijme Zeilemaker and CSO, Alex Karlsson-Parra will present an overview of Immunicum and its development priorities. Corporate Update Event Information Date: Wednesday, September 30, 2020 Time: 18.00 – 19.30 CEST The event will be livestreamed and will remain accessible in video format following the completion of the event. The link to the livestream is available here: https://www.redeye.se/events/793598/live-strategy-update-immunicum Questions can be asked prior to the event by sending an e-mail to ir@immunicum.com or through the video chat during the webcast. Preliminary Agenda: 18:00 – 18:15 Welcome 18:15 – 18:30 The exciting potential of ilixadencel and beyond 18:30 – 18:45

Immunicum AB: inbjudan till företagspresentation21.9.2020 08:50:00 CESTPressemelding

Pressmeddelande 21 september 2020 Immunicum AB: inbjudan till företagspresentation Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelar idag att företaget kommer att hålla en livesänd företagspresentation den 30 september 2020. Investerare, media och allmänheten välkomnas att delta. Under evenemanget kommer VD Sven Rohmann, COO Sijme Zeilemaker och forskningschef Alex Karlsson-Parra att presentera en bolagsöversikt och prioriteringar för bolagets fortsatta utveckling. Information om företagspresentationen Datum: onsdagen den 30 september 2020 Tid: 18.00 - 19.30 CET Presentationen kommer att webbsändas och kommer även att finnas tillgänglig i efterhand. Länken till webbsändningen finns här: https://www.redeye.se/events/793598/live-strategy-update-immunicum Frågor kan ställas före evenemanget genom att skicka ett e-postmeddelande till ir@immunicum.com eller via videochatten under webbsändningen. Preliminär agenda: 18:00 - 18:15 Välkomnande 18:15 - 18:30 Ilixadencels potential och framtid 18:30 - 18:45