Kirkerådslederen: – Lettet over at streiken er over

- Vi er glade for at streiken i kirkelig sektor nå er over. Som en ansvarlig arbeidsgiver har vi sørget for å bidra til å avslutte konflikten, og er lettet over at partene nå har kommet til enighet, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Kirkerådsleder i Den norske kirke, Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Ole Martin Wold

Streiken i kirkelig sektor, som startet lørdag 12. desember, ble avsluttet etter at partene kom til enighet natt til mandag 11. januar. 58 kirkelig ansatte har vært tatt ut i streik i denne perioden.

Det er KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter som forhandler på vegne av alle virksomhetene i Den norske kirke.

- KA har tatt ansvar for å løse denne arbeidskonflikten så fort det var mulig, sier Raaum.

Meklingsresultatet innebærer at partene forplikter seg til å jobbe videre sammen for å utvikle et felles system for lønn og tilleggslønn for Den norske kirke.

- Det er vi veldig tilfreds med, sier Raaum.

Hun påpeker videre at inntrykket som er skapt om at arbeidsgiver ønsker å redusere nye presters garantilønn, er feil.

- Ikke på noe tidspunkt har vi ønsket at nye prester skal ha et lønnsnivå 60 000 kroner under dagens nivå, men vi ønsket en dialog om lønnspolitikken for prester på kirkelig sektor. Hovedkravet som var grunnlag for streiken er nå innfridd. I tiden fremover blir dialog viktig for å søke gode løsninger, sier Kristin Gunleiksrud Raaum.