Kirkens SOS takker kongehuset for åpenhet
- Familier gjør ulike valg om dette og det er mange viktige hensyn å ta, men dersom en velger å våre åpen, kan det være til hjelp for mange. Derfor vil jeg gi ros og en takk til familien rundt Ari Behn for åpenheten, fortsetter Theis.
Økt pågang
Etter dødsfallet ble kjent 25. desember, har Kirkens SOS merket økt pågang i antall innkomne anrop. Fra rundt 600 anrop på julaften, økte tallet til 800 og 950 på henholdsvis 25.desember og 26.desember.
- Flere av de som ringte inn, ville snakke om hendelsen og egne tanker om selvmord, mens for andre gav hendelsen dem mot til å kontakte oss og snakke om andre problemer de hadde. Mange av de som ringte oss, opplyste at de aldri hadde ringt til Kirkens SOS før, og sa at åpenheten rundt temaet var det som gjorde at de fikk mot til å snakke om selvmordstankene sine for første gang, sier Theis.
Theis sier at den økte pågangen gjorde at det ble vanskeligere å besvare alle henvendelsene, slik at noen innringere opplevde å måtte stå lenge i kø.
- Selv om vi synes det er trist når folk som trenger oss ikke får den hjelpen de har behov for, er vi glade for at de har valgt å ringe, og for at flere har fått vite om hjelpetelefonene gjennom media. For mange hjelper det å vite bare det at vi er her, alltid, sier han.
Åpenhet fjerner tabu
Theis påpeker det mange har understreket de siste dagene – at åpenhet om egne selvmordstanker og ærlighet om psykiske problemer, er med å fremme bedre helse og evne til å stå i og tåle motbakkene livet gir oss.
- Det er fortsatt mye skam og tabu knyttet til disse temaene. Og dette er kanskje grunnen til at mange av de som tar livet sitt ikke har kontaktet offentlige instanser for å få psykisk helsehjelp, sier han.
Theis mener familien til Ari Behn har hjulpet mange ved å senke terskelen for at de som sliter får snakket om utfordringer i eget liv.
- Oppfordringen til oss alle er å dele mer med hverandre, bruke fortroligheten vi har til en venn, et familiemedlem, eller ta mot til oss ved å ringe eller skrive til en hjelpetjeneste, for å snakke om det som for noen kan ha vært unevnelige tanker, understreker han.
Nøkkelord
Kontakter
Leif Jarle TheisGeneralsekretær
Tel:+47 917 13 217leif.jarle.theis@kirkens-sos.noBilder
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.
Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.
Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.
Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre
Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.
Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS
Kronprinsesse Mette Marit besøker Kirkens SOS25.1.2024 12:02:34 CET | Pressemelding
H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil besøke Kirkens SOS tirsdag 30. januar kl. 18:00. Kronprinsessen er beskytter for Kirkens SOS.
Kirkens SOS om samtaler i julen: - Ensomheten oppleves som ekstra håpløs, mørk og vond29.12.2021 14:25:15 CET | Pressemelding
Nesten 3000 samtaler har blitt besvart av Kirkens SOS denne uken. - Julen har vært preget av mye ensomhet, og alvorlige samtaler om selvmord. Det henger nok sammen med å leve i en pandemi, som både skaper bekymring og gjør mange enda mer isolerte, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Sterk økning i pågang til Kirkens SOS i sommer21.7.2021 09:21:52 CEST | Pressemelding
Sist uke mottok Kirkens SOS over 6.200 henvendelser på telefon, melding og chat. - Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Kirkens SOS: - Enda høyere alvorlighetsgrad denne påsken4.4.2021 17:43:01 CEST | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2391 samtaler mellom palmesøndag og påskeaften. 25% av samtalene har omhandlet selvmord, en økning fra 21% året før.
Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!28.12.2020 13:50:29 CET | Pressemelding
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.