Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!
Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.

- Mange av samtalene har vært preget av mye ensomhet og psykiske utfordringer, på slutten av dette helt spesielle året, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Denne julen har 30% av samtalene på krisetelefonen omhandlet ensomhet, mot 19% i fjor. På chattetjenesten SOS-chat.no, som i stor grad benyttes av yngre brukere, er det besvart 209 samtaler så langt denne julen. Også her ser Kirkens SOS en markant økning i samtaler om ensomhet og selvmordstanker.
- På SOS-chat ser vi en prosentvis tredobling av samtaler som omhandler ensomhet sammenliknet med julen i fjor. Mange av våre frivillige beskriver i tillegg denne ensomheten som ekstra håpløs, mørk og vond i år, sier Heimdal.
Heimdal understreker betydningen av en god samtale for den som er ensom.
- Vi får ofte høre fra de som ringer og skriver til oss at det var utrolig vanskelig å plukke opp telefonen og faktisk ringe – særlig første gang – men at det hjalp enormt å få snakke med en av våre frivillige. Men dessverre klarer vi ikke å svare alle som ønsker å snakke med oss, sier han.
Han oppfordrer derfor befolkningen til å selv ta kontakt med en venn, kollega, bekjent, eller et familiemedlem, som de tror kanskje ikke har så mange rundt seg nå for tiden.
- Vi kan ikke legge alt ansvaret på den som selv har det vanskelig. Nå må det snu, og vi må sammen finne veier til tryggere og mindre ensomme liv for oss alle. Og det første steget for de av oss som for tiden lever på livets pluss-side, kan være å rekke ut en hånd og ta kontakt. For den som ikke har så mange å snakke med, kan dette ha veldig stor betydning, sier Heimdal.
Nøkkelord
Kontakter
Lasse HeimdalGeneralsekretær
Tel:+4795151194lasse.heimdal@kirkens-sos.noBilder
Om Kirkens SOS
Kirkens SOS er landets største krisetjeneste. Krisetelefonen vår er døgnåpen, og vi har også skriftlige tjenester, melding og chat, via nettsidene våre. Samlet besvarte Kirkens SOS nærmere 200 000 henvendelser på SOS-telefon, chat og melding i 2019.
Vi er en anonym tjeneste som betjenes av våre nærmere 1000 frivillige medarbeidere. Antall ansatte er omkring 50.
Vi ønsker å lindre smerte og gi håp til mennesker som møter motgang i livene sine; mennesker som befinner seg i en følelsesmessig eller eksistensiell krise. Vi er til stede for alle uavhenging av religion, kjønn, etnisitet, seksuell legning og sosial eller økonomisk bakgrunn.
Vi er også en selvmordsforebyggende krisetjeneste. Vi har gjennom mer enn 40-års tjeneste erfart at å prate om de tunge tankene redder liv.
Kirkens SOS har til sammen 11 lokale sentre rundt om i Norge. Det er her de frivillige rekrutteres, læres opp og sitter på vakt.
Følg saker fra Kirkens SOS
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Kirkens SOS
Regjeringen styrker Kirkens SOS sin krisetjeneste - En viktig anerkjennelse til de frivillige på frontlinjen7.10.2020 10:23:37 CEST | Pressemelding
Forslaget til neste års statsbudsjett foreslår en økning på 5,8 millioner til Kirkens SOS sin krisetjeneste. – Dette er en utrolig viktig anerkjennelse av innsatsen til de frivillige på frontlinjen, og innebærer en styrking av det selvmordsforebyggende arbeidet, sier generalsekretær Lasse Heimdal.
Helsesista og Kirkens SOS starter samtaleplattform med psykologer19.3.2020 08:00:00 CET | Pressemelding
- Koronapandemien har ført Norge inn i en unntakstilstand som for mange betyr stor usikkerhet og frykt. Vi ønsker derfor å mobilisere og organisere frivillige psykologer i den krisesituasjonen vi er i nå, sier Tale Maria Krohn Engvik, bedre kjent som Helsesista.
Færre på vakt – men svarer like mange17.3.2020 15:25:33 CET | Pressemelding
Krisetjenesten Kirkens SOS stengte alle lokaler på fredag og har omdirigert hele tjenesten til kvalitetssikrede hjemmekontor. - Til tross for enorm omorganisering og kriseberedskap, har vi klart å holde svarprosenten oppe, og er for mange et viktig holdepunkt når mye annet er stengt, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.
Kirkens SOS takker kongehuset for åpenhet30.12.2019 20:49:56 CET | Pressemelding
- Det at kongehuset og familien til Ari Behn valgte å være åpne om at han tok sitt eget liv, har kanskje gjort det lettere for flere som sliter, å be om hjelp, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis.
Over 22 000 samtaler med Kirkens SOS så langt i sommer18.7.2019 10:00:00 CEST | Pressemelding
Ensomheten tar ikke ferie. For noen er en fortrolig samtale med en av de frivillige i Kirkens SOS den eneste kontakten de har i løpet av ferietiden. Kirkens SOS er tilstede døgnet rundt for alle som trenger en å prate med.
Flere unge chatter med Kirkens SOS i påsken20.4.2019 10:43:25 CEST | Pressemelding
Fra palmesøndag til og med langfredag besvarte Kirkens SOS 231 chatsamtaler, det er en økning på drøye 50 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Også antall besvarte SOS-meldinger, som er en form for anonym epost, har økt.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom