Kirkens SOS melder stor økning i samtaler om ensomhet: - Nå må det snu!

Kirkens SOS har besvart 2256 henvendelser på telefon mellom 23. og 27. desember i år. Det er 450 henvendelser i døgnet og ca. 19 henvendelser i timen. Alvorlighetsgraden i mange av samtalene har økt.

Mange av samtalene har vært preget av mye ensomhet og psykiske utfordringer, på slutten av dette helt spesielle året, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Denne julen har 30% av samtalene på krisetelefonen omhandlet ensomhet, mot 19% i fjor. På chattetjenesten SOS-chat.no, som i stor grad benyttes av yngre brukere, er det besvart 209 samtaler så langt denne julen. Også her ser Kirkens SOS en markant økning i samtaler om ensomhet og selvmordstanker.

- På SOS-chat ser vi en prosentvis tredobling av samtaler som omhandler ensomhet sammenliknet med julen i fjor. Mange av våre frivillige beskriver i tillegg denne ensomheten som ekstra håpløs, mørk og vond i år, sier Heimdal.

Heimdal understreker betydningen av en god samtale for den som er ensom.

- Vi får ofte høre fra de som ringer og skriver til oss at det var utrolig vanskelig å plukke opp telefonen og faktisk ringe – særlig første gang – men at det hjalp enormt å få snakke med en av våre frivillige. Men dessverre klarer vi ikke å svare alle som ønsker å snakke med oss, sier han.

Han oppfordrer derfor befolkningen til å selv ta kontakt med en venn, kollega, bekjent, eller et familiemedlem, som de tror kanskje ikke har så mange rundt seg nå for tiden.

- Vi kan ikke legge alt ansvaret på den som selv har det vanskelig. Nå må det snu, og vi må sammen finne veier til tryggere og mindre ensomme liv for oss alle. Og det første steget for de av oss som for tiden lever på livets pluss-side, kan være å rekke ut en hånd og ta kontakt. For den som ikke har så mange å snakke med, kan dette ha veldig stor betydning, sier Heimdal.

Om Kirkens SOS

Hoffsveien 1B

22 57 89 00http://www.kirkens-sos.no

Kirkens SOS er landets største krisetjeneste. Krisetelefonen vår er døgnåpen, og vi har også skriftlige tjenester, melding og chat, via nettsidene våre. Samlet besvarte Kirkens SOS nærmere 200 000 henvendelser på SOS-telefon, chat og melding i 2019.

Vi er en anonym tjeneste som betjenes av våre nærmere 1000 frivillige medarbeidere. Antall ansatte er omkring 50.

Vi ønsker å lindre smerte og gi håp til mennesker som møter motgang i livene sine; mennesker som befinner seg i en følelsesmessig eller eksistensiell krise. Vi er til stede for alle uavhenging av religion, kjønn, etnisitet, seksuell legning og sosial eller økonomisk bakgrunn.

Vi er også en selvmordsforebyggende krisetjeneste. Vi har gjennom mer enn 40-års tjeneste erfart at å prate om de tunge tankene redder liv.

Kirkens SOS har til sammen 11 lokale sentre rundt om i Norge. Det er her de frivillige rekrutteres, læres opp og sitter på vakt.

Følg pressemeldinger fra Kirkens SOS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens SOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens SOS