Kirken får 18 millioner for å styrke frivilligheten

Kirkerådet skal fordele et ekstratilskudd til menighetene i Den norske kirke. Det er regjeringen som har bevilget pengene som følge av Covid-19-pandemien.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Bo Mathisen/Kirkerådet

– Vi gleder oss over gjenåpningen. Kirkens ansatte og frivillige har stått på gjennom pandemien og gjort det beste ut av situasjonen, men det har vært en lengsel etter fysiske aktiviteter og samlinger. Nå kommer kirken i gang igjen med frivillig arbeid som lenge har vært begrenset eller avlyst på grunn av restriksjonene, sier Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Før pandemien var 100 000 mennesker tilknyttet det frivillige arbeidet i Den norske kirke.

– Frivillighet er avgjørende for Den norske kirke. Jeg håper så mange som mulig kommer tilbake til det frivillige arbeidet når samfunnet nå åpner opp igjen, fortsetter Raaum.

Hun takker for godt samarbeid med arbeidsgiverorganisasjonen KA som har jobbet for å sikre ekstratilskuddet til kirken.

– Den norske kirke er en viktig del av lokalsamfunnet og en stor del av livet til mange mennesker. At folkekirkens arbeid anerkjennes på denne måten gir et løft når kirken skal være med på å ta Norge ut av pandemien, sier seniorrådgiver Jens A. Bjelland i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter.

Jobber med hvordan pengene skal fordeles

Midlene vil bli tildelt Kirkerådet som vil stå for videreformidling til menigheter i Den norske kirke. Det vurderes hvordan ekstratilskuddet kan brukes for å styrke det frivillige arbeidet knyttet til åpne kirker, diakoni, fellesskap for barn og unge og kulturaktiviteter.

– Kirkerådet har ikke mottatt tilskuddsbrevet fra Kulturdepartementet ennå, men jobber med hvordan pengene skal fordeles for å styrke det frivillige arbeidet i lokalkirken, sier direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen.

Menighetene i Den norske kirke har ikke registreringsrett i frivillighetsregisteret, slik andre trossamfunn har. Trossamfunn i frivillighetsregisteret har allerede en stimuleringsordning de kan søke støtte fra. Med ekstratilskuddet får også Den norske kirke en slik ordning.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Bo Mathisen/Kirkerådet

69 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av både bispekollegiet (alle biskopene) og de valgte medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken.