Kirkelig organisering tar fart

Arbeidet med ny kirkelig organisering setter fart, og det er etablert et prosjekt med et hovedutvalg samt fire arbeidsgrupper. Et konkret forslag skal være klart om et drøyt år.
Morten Müller-Nilssen

– De siste 20 årene er det gjort mange og lange utredninger av kirkelig organisering. Denne gangen er det et spisset utredningsmandat med et mål om å finne fram til et felles arbeidsgiveransvar for alle tilsatte i lokalkirken, sier direktør i Kirkerådet, Ingrid Vad Nilsen.

– Vi går inn i en svært spennende og avgjørende fase. Finner vi en modell som Kirkerådet kan anbefale, blir det en bred høring i 2021 før behandling på Kirkemøtet i 2022. Målet vårt er å drive så kostnadseffektivt som mulig og frigi mest mulig ressurser til kirkens kjernevirksomhet lokalt. Vi har også et potensiale i å skape enda bedre tverrfaglig ledelse av arbeidet i menighetene, sier Vad Nilsen.

I 2019 ba Kirkemøtet, som er Den norske kirkes øverste representative organ, Kirkerådet om å legge en plan for arbeidsgiverorganisering og den øvrige kirkeordning. I desember 2020 skal det foreligge et forslag til kirkelig organisering som tar utgangspunkt i et nivå mellom fellesråd og bispedømme som felles arbeidsgiver for alle ansatte som arbeider på lokalt plan i den lokale kirke.

– Det er fint at arbeidet med kirkelig organisering nå går inn i en ny fase med grundige, men ikke for lange prosesser. Det er viktig at alle berørte parter er invitert til å bidra, sammen med personer med særlig kompetanse, sier preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.

Hovedutvalg og fire arbeidsgrupper

Arbeidet organiseres med et hovedutvalg, ledet av Morten Müller-Nilssen, som er organisasjonspsykolog og har jobbet med endring hele sitt yrkesaktive liv. I dag er han konserndirektør for staber i Vy. I tillegg til hovedutvalget, skal fire arbeidsgrupper se nærmere på arbeidsgiverorganisering, biskopens tilsyn, valgordninger og forholdet kirke/kommune. Underveis i arbeidet blir det fagkonsultasjoner og møter med ulike grupper av berørte.

– Den norske kirke møter mennesker i livets ulike faser, med både gleder og sorger. Ny kirke- og trossamfunnslovgivning gir nye rammer for hvordan kirken skal organiseres og fungere. Kirkerådet har gitt et modig og nødvendig mandat. Med bredt sammensatte utvalg og gode samhandlingsarenaer gjennom 2020 skal vi sammen klare å finne gode løsninger som sikrer best mulig organisering, styring og drift av kirken, til beste for alle oss som bruker kirken og for alle som jobber her, sier Morten Müller-Nilssen.

Medlemmene i de ulike arbeidsgruppene representerer en stor bredde i kompetanse, kirkelig og faglig ståsted og geografisk spredning i Den norske kirke.

– Jeg er veldig glad for at så mange har sagt ja til å være med i dette arbeidet. Det lover godt at det er mange som er motivert for å sette av tid og krefter for å få dette til, sier Ingrid Vad Nilsen. Hun fortsetter: – Vi har jobbet med disse spørsmålene i 20 år nå og har et stort behov for å lande en organisering som hjelper oss til å ha vår fulle oppmerksomhet på å være kirke i dagens samfunn.

Dette er medlemmene i hovedutvalget:

Morten Müller-Nilssen, konserndirektør for organisasjon og stab i Vy, Helga Haugland Byfuglien, preses i Bispemøtet, Oddbjørn Eide, leder i Norges kirkevergelag, Martin Enstad, leder i Presteforeningen, Torbjørn Backer Hjorthaug, avdelingsdirektør i Kulturdepartementet, Marit Halvorsen Hougsnæs, direktør i KA – arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, Anders Hovind, nestleder i Creo, Ann Kristin Langeland, rådmann i Hornindal, Brit Skjelbred, pensjonist/tidligere fylkesmann og medlem i Nidaros bispedømmeråd, Bjørn Solberg, leder i Eidsberg kirkelige fellesråd og tidligere rektor og Tone Merete Sønsterud, pensjonist/vararepresentant til Stortinget.

Morten Müller-Nilssen