Kirkeleder tar oppgjør med mobbing og hatretorikk

- Vi kan bedre, sier preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Han mener kirken må være en forsonende kraft for å skape et samfunn uten splittelse og hat.
Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Foto: Magne Vik Bjarkøy

Mobbing og hatideologi kommer fra samme kilde: Manglende respekt for andres liv og verdighet. Det mener preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit.

Kronprinsregenten, stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og statsminister Erna Solberg var blant flere av gjestene under Kirkemøtets festgudstjeneste i Nidarosdomen søndag. Det var i sin preken Fykse Tveit tok et oppgjør med krefter som splitter samfunnet.

Maner til forsoning

- Vårt forhold til hverandre som mennesker kan bli ødelagt av de ordene vi sier til hverandre. Vi trenger å forsone oss med hverandre som mennesker, i de spenninger og sår som oppstår mellom enkeltmenneske, mellom ulike grupper, eller nasjoner, sier preses Olav Fykse Tveit. – Det Jesus setter fingeren på har skremmende stor aktualitet.

- Vi må sammen stå opp mot ideologier og ord som forgifter samfunnet, og spesielt rammer minoriteter, slik vi så eksempel på utenfor den jødiske synagogen i Oslo nylig, sier han.

- Som kirke – sammen med andre kirker – skal vi i alle forhold spørre hvordan vi kan stå i forsoningens tjeneste. Vi gjør det i samarbeid med alle mennesker av god vilje, uansett religiøs tro eller ikke, sier Fykse Tveit.

Han viser også til behovet for forsoning mellom majoritetssamfunnet og samefolket, som har vært utsatt for diskriminering og urett fra nasjonale myndigheter og kirken, og uttrykte håp til utfallet av den offisielle sannhets- og forsoningskommisjonen.

Hilser til kongen og dronningen

Fykse Tveit løfter også frem hvordan kong Harald samler folket.

- I kongens tale under 25-årsjubileet ble vi alle omfavnet som norske, uansett hvem vi er, hvor vi kommer fra, hva vi tror på eller hvem vi er glad i. Det er ord som setter spor i oss som mennesker og som nasjon. Det bygger på vår kristne og humanistiske arv og viser oss hva det må bety for oss i dagens mangfoldige samfunn, sier han.

Kongen og dronningen skulle ha vært til stede under søndagens festgudstjenesten.

- Jeg vil hilse til kongen og dronningen, og ønsker kongen fortsatt god bedring, sier han.

Olav Fykse TveitPreses i Bispemøtet

Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Foto: Magne Vik Bjarkøy