Kinoreklame før Aquaman frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på kinoreklame vist før filmen Aquaman. Klageren mente at reklamefilmene for Pepsi-Cola, RedBull, Litago fra Tine og Coca-Cola før Aquaman var i strid med MFUs retningslinjer for markedsføring særlig rettet til barn.
MFU har et forbud mot reklame for produkter på MFUs liste på kinoforestillinger som er særskilt rettet til barn under 13 år. Aquaman har et innhold som gjør at den ikke klassifiseres som en «barne- og familiefilm». Den klassifiseres av kinodistributørene som en «ung/ungdomsfilm». Etter retningslinjene er det adgang til åvise reklamefilmer før ung/ungdomsfilmer dersom seerandelen på barn under 13 år er under 15%. Andelen billetter solgt til barn under 14 år var for Aquaman 5,78 %.
Visningen av reklamefilmene på denne forestillingen var derfor ikke i strid med MFUs retningslinjer.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asDokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) innstiller klagebehandling og forhåndsvurderinger20.5.2025 12:55:00 CEST | Pressemelding
Markedsføringsaktiviteter strekker seg over tid, og MFU vil unngå å villede berørte aktører og forbrukere med tanke på hva som vil være lovlig markedsføring.
Europris felt for markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer6.5.2025 10:59:32 CEST | Pressemelding
Saken gjelder markedsføring og salg av produktet Snackles – en kosebamse som holder i produkter som er omfattet av MFUs produktliste.
MFU har fattet vedtak vedrørende Coca-Cola23.4.2025 10:28:02 CEST | Pressemelding
Coca-Cola er frikjent for utendørsreklame på Oslo Sentralbanestasjon
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom