Kinnevik investerar 150Mkr i MatHems 1,2Mdkr finansieringsrunda

Kinnevik AB (publ) (“Kinnevik”) meddelade idag att bolaget deltar pro rata med 150Mkr i MatHems nyemission på 400Mkr. Tidigare aktieägarna AMF och Stena investerade 100Mkr respektive 50Mkr och ökar sin ägarandel. Finansieringsrundan innehåller också en kreditfacilitet om 700Mkr från P Capital Partners AB.

Det nyligen resta kapitalet kommer användas till att finansiera MatHems fortsatta expansion, vilket inkluderar ett nytt lager i Larsboda nästa år och att bredda kunderbjudandet genom bland annat lanseringen av apoteksprodukter i samarbete med Kronans Apotek. Under 2020 uppvisade MatHem rekordhög tillväxt om 50 procent, med intäkter på 2,3Mdkr för helåret samtidigt som de ökar sin marknadsandel inom dagligvaruhandel på nätet med hemleverans.

”Kinnevik är stolta över att stödja MatHems fortsatta tillväxt, där bolaget utökar sitt produktsortiment och vinner marknadsandelar. Jag är imponerad av hur Johan och hans team har mött det ökade intresset i att få dagligvaror levererade hem till dörren, och jag är övertygad om att MatHem kommer att fortsätta att utveckla sitt kunderbjudande och sin effektivitet,” säger Georgi Ganev, VD på Kinnevik.

”Jag är otroligt tacksam över förtroendet för MatHem från våra investerare i den här investeringsrundan. MatHem har siktet inställt på tillväxt och ökad effektivitet i vår fortsatta resa mot lönsamhet. Vi jobbar stenhårt för att hela tiden utvecklas för att möta våra kunders behov och för att vår e-handel av dagligvaror med hemleverans ska bidra till en bekvämare och enklare vardag. Med den här typen av investeringar kommer vi att kunna uppnå fantastiska resultat framåt, ” säger Johan Lagercrantz, VD på MatHem.

För ytterligare information, besök www.kinnevik.com eller kontakta:

Torun Litzén, Informations- och IR-chef
Telefon +46 (0)70 762 00 50
Email press@kinnevik.com

Kinneviks ambition är att vara Europas ledande börsnoterade tillväxtinvesterare och vi stöttar de bästa digitala företagen för att göra människors liv bättre och leverera betydande avkastning. Vi förstår komplexa och snabbt föränderliga konsumentbeteenden och har en stark och expanderande portfölj inom healthtech, konsumenttjänster, foodtech och fintech. Som en långsiktig investerare tror vi starkt på att investering i hållbara affärsmodeller och team med mångfald kommer att ge störst avkastning för aktieägarna. Vi stöttar våra företag i varje skede av deras resa och investerar i Europa, med fokus på Norden samt i USA. Kinnevik grundades 1936 av familjerna Stenbeck, Klingspor och von Horn. Kinneviks aktier är noterade på Nasdaq Stockholms lista för stora bolag under kortnamnen KINV A och KINV B.

Novo Nordisk A/S – Share repurchase programme7.5.2021 21:31:30 CEST | Press release

Bagsværd, Denmark, 7May2021 — As part of the up to DKK 18 billion 2021 share repurchase programme, Novo Nordisk A/S has now initiated a new share repurchase programme for an amount of up to DKK 3.3 billion in accordance with Article 5 of Regulation No 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (MAR) and the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052 of 8 March 2016 (the "Safe Harbour Rules”). For that purpose, Novo Nordisk A/S has appointed Skandinaviska Enskilda Banken, Danmark, filial af Skandinaviska Enskilda Banken AB, as lead manager to execute the programme independently and without influence from Novo Nordisk A/S. The purpose of the programme is to reduce the company’s share capital and to meet obligations arising from share-based incentive programmes. Under the agreement, Skandinaviska Enskilda Banken, Danmark, filial af Skandinaviska Enskilda Banken AB, will repurchase B shares on behalf of Novo Nordisk A/S during the trading period starting 10 May 20

Novo Nordisk A/S purchases B shares worth DKK 2,586 million from Novo Holdings A/S under the 2021 share repurchase programme7.5.2021 21:24:00 CEST | Press release

Bagsværd, Denmark, 7 May2021 — Novo Nordisk A/S has today entered into an agreement to purchase 5,610,000 B shares of DKK 0.20 to a value of DKK 2,586 million from Novo Holdings A/S. This transaction is part of Novo Nordisk A/S’ 2021 share repurchase programme of up to a total of DKK 18 billion to be executed during a 12-month period beginning 3 February 2021. The transaction price is DKK 461.04 per share and has been calculated as the three-day volume weighted average market price from 5 May 2021 to 7 May 2021 in the open window following the announcement of Novo Nordisk A/S’ quarterly financial results. Prior to the sale of B shares, Novo Holdings A/S’ ownership of Novo Nordisk A/S was 28.5% of the share capital and 76.9% of the votes. Following the transaction, Novo Holdings A/S owns 537,436,000 A shares of DKK 0.20 and 116,129,000 B shares of DKK 0.20, corresponding to 28.3% of the capital and 76.8% of the votes in Novo Nordisk A/S. The transaction is in line with the announcement