Kinnevik: Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2021

”Med Zalandoutdelningen slutförd fortsätter vi vår transformation och stärker vårt strategiska fokus på yngre digitala innovatörer som förnyar morgondagen och skapar hållbar långsiktig avkastning.”

Georgi Ganev, Kinneviks vd

Viktiga strategiska händelser

• Vi delade ut vårt innehav i Zalando till våra aktieägare
  • Babylon kommer bli ett publikt bolag genom samgående med specialförvärvsbolaget Alkuri Global Acquisition Corp.
  • Pleo tog in 150 MUSD i nytt kapital i en finansieringsrunda som placerar bolaget bland Europas ledande fintechbolag
  • Vi ökade vår värdering av Budbee materiellt för att reflektera fortsatt stark operationell utveckling och värderingsnivåerna för andra bolag inom e-handelslogistik
  • Vi ledde en 12 MEUR finansieringsrunda i Superb, den första allt-i-ett-plattformen för guest experience management för restauranger
  • Vi investerade 23 MUSD i Parsley Health, en holistisk, virtual-first konsumentprenumerationstjänst som erbjuder personlig, läkardriven vård och stöd för kvinnor med kroniska sjukdomstillstånd
  • Vårt substansvärde påverkades av negativt av aktiekursutvecklingen i Teladoc
  • Vårt investeringsteam består nu till 38 procent av kvinnor
  • Kinnevik fick grönt ljus av Hagainitiativet, ett företagsnätverk för att minska näringslivets utsläpp

Investeringsverksamhet

• Vi investerade total 734 Mkr under kvartalet, varav:
    • 227 Mkr i Pleo
    • 149 Mkr i Mathem
    • 191 Mkr i Parsley Health
    • 81 Mkr i Superb

Finansiell ställning

• Substansvärdet uppgick till 76,2 Mdkr (274 kr per aktie), en ökning med 12,6 Mdkr eller 11% under kvartalet
  • Nettokassan uppgick till 4,3 Mdkr, inklusive 563 Mkr i utdelning från Tele2 som mottogs tidigt i juli, motsvarande 6% av portföljvärdet vid kvartalets slut

Händelser efter kvartalet

• I juli investerade vi 49 MUSD i Lunar, den ledande bankutmanaren i Norden tillsammans med våra tidigare Zalando-partners Heartland

En telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 10.00 CEST för att presentera resultatet. Presentationen kommer att hållas på engelska och även finnas tillgänglig som audiocast på Kinneviks webbplats, www.kinnevik.com.

Länk till audiocast: https://edge.media-server.com/mmc/p/r43dvxoq

De som vill delta i telefonkonferensen i samband med presentationen är välkomna att ringa in på nedanstående nummer. För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar, ring in några minuter innan konferensen börjar för att registrera er.

Telefonnummer:
UK: +44 3333000804
US: +1 6319131422
SE: +46 856642651

Kod: 95597845#

Denna information är sådan information som Kinnevik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2021 kl. 08.00 CEST.

För ytterligare information, besök www.kinnevik.com eller kontakta:

Torun Litzén, Informations- och IR-chef
Telefon +46 (0)70 762 00 50
Email press@kinnevik.com

Kinneviks ambition är att vara Europas ledande börsnoterade tillväxtinvesterare och vi stöttar de bästa digitala företagen, för en förnyad morgondag och för att leverera betydande avkastning. Vi förstår komplexa och snabbt föränderliga konsumentbeteenden och har en stark och expanderande portfölj inom healthtech, konsumenttjänster, foodtech och fintech. Som en långsiktig investerare tror vi starkt på att investering i hållbara affärsmodeller och team med mångfald kommer att ge störst avkastning för aktieägarna. Vi stöttar våra företag i varje skede av deras resa och investerar i Europa, med fokus på Norden samt i USA. Kinnevik grundades 1936 av familjerna Stenbeck, Klingspor och von Horn. Kinneviks aktier är noterade på Nasdaq Stockholms lista för stora bolag under kortnamnen KINV A och KINV B.

Correction: AB Klaipėdos nafta financial information reporting dates in 202129.7.2021 10:15:00 CEST | Press release

Correction: AB Klaipedos nafta interim financial information for the 6 months of 2021 has been released on 29 July 2021. AB Klaipėdos nafta (further – KN) informs that it plans to release financial information in 2021 according to the following schedule: DateReporting informationWithin first 5 working days of every month of 2021KN preliminary revenues for the previous month29 January 2021Interim financial information for the year 20207 April 2021Audited financial statements for the year 202030 April 2021Interim financial information for the 1st quarter of 20218 June 2021Social responsibility report for the year 202029 July 2021Interim financial information for the 6 months of 202129 October 2021Interim financial information for the 3 quarters of 2021 On 30 April 2021, the Company plans to convene an Ordinary General Meeting of Shareholders. Indrė Kisielienė, Acting Chief Financial Officer, +370 686 16276.

Hexagon Digital Wave signs new equipment and service agreement with Linde29.7.2021 09:00:00 CEST | Press release

Hexagon Digital Wave, a business of Hexagon Composites has signed an agreement with Linde, a leading industrial gas and engineering company. The agreement covers the supply and service of Ultrasonic Examination (UE) testing equipment. The estimated total value of the agreement is USD 2 million (approx. NOK 17 million) and designates Hexagon Digital Wave as a long-term partner. Driving energy transformation “We are excited to extend our relationship with the great team at Linde”, says Keith Fountain, UE international Sales Manager Hexagon Digital Wave. “Over the past 14 years we have provided our equipment to one of the market leaders in the industrial gas environment and helped to improve the safety of their cylinders.” About the market The non-destructive UE test and process enables the recertification of the cylinders without removing the internal product which improves the safety and allows a number of ESG requirements to be accomplished. Positive environmental impacts are accomplis

Nexstim Receives an NBS System Order from a University Hospital in Germany29.7.2021 09:00:00 CEST | Press release

Press release, Helsinki, 29 July 2021 at 10 AM(EEST) Nexstim Receives an NBS System Order froma University Hospital in Germany Nexstim Plc (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) ("Nexstim" or "Company") announces that it has received an NBS System order in Germany. The customer is a German university hospital and a new customer for Nexstim. Nexstim NBS systems with SmartFocus® nTMS technology are mainly used for neurosurgical diagnostics: One of the most crucial pieces of information needed for neurosurgery or radiotherapy is the tumor’s or other lesion’s location in relation to the essential functions and their connections in the patient’s brain. SmartFocus® nTMS mapping with Nexstim’s NBS system can give this information regarding motor and speech areas — it can be invaluable when deciding the best treatment option. Mikko Karvinen, CEO of Nexstim commented: “We are very happy about our continued success in expanding our NBS presence within the German university hospitals. This sale is a good start t