Kim Myhr slipper første singel fra kommende album!

Singelen "Up To The Sun Shall Go Your Heartache" annonserer Kim Myhr’s kommende album “Sympathetic Magic”, ute i august. Her lar Kim Myhr lytteren forsvinne inn i et svimlende rikt lydunivers som yrer av positiv og ekstatisk energi.

Kim Myhr. Foto: Orfee Schuijt.

Kim Myhr - Up To The Sun Shall Go Your Heartache

Single release 15.06.2022

Hør "Up To The Sun Shall Go Your Heartache" her

«Up To The Sun Shall Go Your Heartache er et uttrykk jeg har lånt fra et gammelt indisk healing rituale. For meg er låta en slags utopisk drøm om et ekstatisk fellesskap» - Kim Myhr

«Sympathetic Magic», som kommer den 19. august, er et delirisk og rørende musikkverk. Verket troner på toppen av Kim Myhrs jevnt voksende og betydelige produksjon som gitarist og komponist. Albumet er oppfølgeren til Kim Myhr’s album You | me (2017), som ble hyllet vidt og mottok en «honorary mention» på Nordic Music Prize 2018. Den oppslukende varmen fra You | me er fortsatt til stede, men «Sympathetic Magic» er langt mer ekspansiv enn forgjengeren.  Bandet som består av åtte musikere har skapt et verk i en større skala, med instrumenter som elektrisk 12-strengsgitar, trommemaskiner, vokal, synthezisere, orgel og mengder av trommer og perkusjon.

Tematisk sirkler «Sympathetic Magic» rundt en lengsel etter samhold og kollektivitet. Da verden var under lockdown i 2021, fikk Kim muligheten til å dykke dypt inn i prosjektet, takket være en bestilling fra Oslo Jazz Festival. Han arbeidet med medlemmene i bandet, en etter en:

«Musikken skapte en situasjon av uventet positivitet. Det føltes som et sosialt prosjekt selv om jeg brukte mesteparten av tiden alene. All denne positive, glade energien føltes magisk, og kom rett ut av lufta i en ellers laber situasjon. Det føltes som en hallusinasjon, som gled inn i musikken. Sympathetic Magic er som en drøm inne i en drøm» - Kim Myhr

Gitarist og komponist Kim Myhr har turnert internasjonalt siden tidlig 2000-tallet og har gitt ut flere album under eget navn. Albumet You | me (2017) ble nominert til Nordic Music Prize 2018, og ble hyllet vidt internasjonalt. Hans forrige plate Vesper med Australian Art Orchestra ble nominert til Spellemannprisen 2020 i kategorien «Samtid».The Gurdian har omtalt Myhr som “a master of slow-morphing rhythms and sun-dappled teztures that seem to glow from the inside". Som komponist har han skrevet musikk for Australian Art Orchestra, Quatuor Bozzini, Kitchen Orchestra, Trondheim Jazz Orchestra, og har også samarbeidet med Jenny Hval, Lasse Marhaug, Christian Wallumrød og mange fler.

Kim Myhr: elektrisk 6- og 12-strengs gitarer, orgel, bass, synthesizere, vokal, trommemaskin

Hans Hulbækmo: trommesett, perkusjon
Michaela Antalová: trommesett, perkusjon
Ingar Zach: gran cassa, pauker, perkusjon, vibrerende høytallere
Adrian Myhr: bass, elektrisk 6- og 12-strengs gitarer
Anja Lauvdal: orgel og synthesizere
Håvard Volden: elektrisk 6- og 12-strengs gitarer
David Stackenäs: elektrisk 6- og 12-strengs gitarer

Release: 15.06.2022
Artist: Kim Myhr
Tittel: Up To The Sun Shall Go Your Heartache
Plateselskap: HUBRO
ISRC: NOFGH2248050

Kim Myhr. Foto: Orfee Schuijt.
Cover "Up To The Sun Shall Go Your Heartache" - Kim Myhr. Foto: Leo Wächter/Tebbe Schöningh. Design: Aslak Gurholt (Yokoland).

Musikkutsendelse: Paal Flaata - It's Hard To Sing This Song24.6.2022 13:09:03 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Paal FlaataTittel: It's Hard To Sing This Song ISRC: NOYBU2249020Tekst og musikk: Chip TaylorPlateselskap: Grappa Musikkforlag / Blue Mood Last ned WAV Lytt «It’s hard to sing this song» er første låt fra Paal Flaatas kommende soloalbum. Paal Flaata stiller seg – som alltid – helt naken i møte med musikken, i møte med sangen. – Stemningen er ganske mørk, sier Paal selv. – Jeg tror låtene på den nye plata tar pulsen på tiden vi er i. Koronatiden har gitt meg tid til å tenke over alt jeg har opplevd de siste årene, og mye av det har vært ganske trist. Så det er en litt personlig plate, også for Gøran. Vi jobber veldig tett hele tiden, og en av ambisjonene var at vi skulle prøve å få denne plata til å stå litt utafor de andre, å komme litt videre. Gøran Grini, Paals mangeårige samarbeidspartner, er medprodusent på det kommende albumet. Sammen med Grini, Freddy Holm og trommeslageren Glenn Vidar Solheim, legger Paal på den nye platen, enda flere kjente og min

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

Musikkutsendelse: Tre Små Kinesere - Når Sola Snur16.6.2022 15:59:27 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Tre Små KinesereTittel: Når Sola SnurISRC: NOJBT2201010Tekst og musikk: Ulf RisnesPlateselskap: Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

SkarWorX ute med andre album i triologien SEED-X!10.6.2022 11:20:21 CEST | Pressemelding

SEED-X vol. 2 er andre albumet, i den ambisiøse og sjangeroverskridende album-triologien til SkarWorX. Hør SEED-X vol. 2 her! I likhet med debutalbumet finner vi også her seks spor, og musikken beveger seg i et instrumentalt, elektronisk og filmatisk landskap, der både det organiske og prosesserte pianoet, fungerer som en signatur for prosjektet. SkarWorX henter inspirasjon fra klubb og elektronika, filmmusikk og klassisk musikk. Forbilder i arbeidet er pianister som Yann Tiersen, Olafur Arnalds og Nils Frahm, samt artister som Four Tet, John Hopkins og Kim Hiorthøy. Siden debutalbumet, som ble sluppet i fjor, har SkarWorX rukket å spille flere konserter i Norge, senest nå nylig i Kulturkirken Jakop, i regi av Live Nation og sammen med den nederlandske pianisten Joep Beving. Begge musikkvideoene så langt i prosjektet har blitt nominert til kortfilmfestivalen i Grimstad, og musikken har blitt brukt i podcast og blitt avspilt på radio. «Mellom all turneringen begynte jeg å kjenne på et s