Kim Åge Furuhaug ute med mer musikk for cymbaler!

Kim Åge Furuhaug: Super Heavy Metal. Foto: Isak Andersen

Ingen veikart – masse effekter

Super Heavy Metals (aka Kim Åge Furuhaug, Bergensboeren fra Sør-Helgeland) andre soloalbum «Gong Splash Midi Midi» tar et steg videre fra sitt første soloalbum "Music For cymbals". Der det minimalistiske selvtitulerte førstealbumet fokuserte på å lage cymbalmusikk uten effekter representerer «Gong Splash Midi Midi» det stikk motsatte.

«Jeg ville ikke ha noen regler for låtene, jeg ville være fri og ikke vite hva vi skulle lage. Jeg hadde et par skisser, rytmiske mønster, jeg tror vi endte opp med å bare bruke en av dem». - Kim Åge Furuhaug

Lytt her: https://orcd.co/superheavymetal

Med på laget er produsent Emil Nicolaisen og Ådne Meisfjord- som står for prosessering av cymbalene med synther og effekter. Albumet ble spilt inn i mai 2018, hvor de brukte mange dager på å eksperimentere og lage så mye musikk som mulig, senere mikset med Anders Bjelland i en lang og tidkrevende prosess.

Musikk for cymbaler - et fristed

“Super Heavy Metal er min sjanse til å tilnærme meg musikken på en helt annen måte. Den gangen jeg spilte inn mitt første album, i 2013-14 jobbet jeg egentlig ikke med improvisert eller kun instrumental musikk. Dette åpnet noen dører for meg musikalsk.» - Kim Åge Furuhaug

I tillegg til å være Super Heavy Metal, jobber trommis, musiker og komponist, Kim Åge Furuhaug med sitt instrumentalband Orions Belte. Tidligere band inkluderer pop/world-bandet Bloody Beach og popbandet the Alexandria Quartet. Kim Åge har brukt de siste 10 årene på å være studiomusiker, i tillegg til egne band og prosjektet. Han har bidratt på over 50 album og EP-er, i tillegg til singler, tv og film.

Super Heavy Metal er Kim Åge Furuhaug

Kim Åge Furuhaug: cymbalel

Ådne Meisfjord: prosessering og synther

Produsert og innspilt av Emil Nikolaisen, Malabar

Mikset av Anders Bjelland, Broen Studios

Kim Åge Furuhaug: Super Heavy Metal. Foto: Isak Andersen
Kim Åge Furuhaug. Foto: Isak Andersen
Cover, Super Heavy Metal. Design: Aslak Gurholt, Yokoland

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i. Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater - “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blande