Kia Norge

Kia styrker sin posisjon i elbilmarkedet med den nye elbilplattformen E-GMP.

Del

Hyundai Motor Group med Kia, Hyundai og Genesis presenterer E-GMP (Electric-Global Modular Platform) – selskapets nye plattform for elbiler. Plattformen ble presentert under arrangementet «E-GMP Digital Discovery». Den skal være kjernen i neste generasjon elbilmodeller fra Kia.

Teknologisk milepæl
Fra 2021 skal E-GMP brukes i en rekke nye elbiler, blant annet den første helelektriske bilen fra Kia Motors som går under kodenavnet CV, og kommer i 2021.

E-GMP er utviklet for elbiler, og plattformen gir flere fordeler sammenlignet med dagens plattformer, som i utgangspunktet ble utviklet for biler med forbrenningsmotor. Noen av fordelene er bedre ytelse, bedre kjøreegenskaper, lengre rekkevidde og bedre plass til både personer og bagasje.

«E-GMP er en teknologisk milepæl for elbilens fremtid, og plattformen er også startskuddet for neste generasjon elbilmodeller fra Hyundai Motor Group. Den er resultatet av mange års forskning og utvikling, og den samler våre mest nyskapende teknologiske løsninger», sier Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President of Vehicle Architecture Development Center i Hyundai Motor Group.

E-GMP-plattformen er modulbasert og standardisert. Det bidrar til raskere og mer fleksibel utvikling av elbiler i de fleste segmentene, for eksempel sedaner, SUV-er og crossovermodeller. Blant disse en høyytelsesmodell som kan aksellerere fra 0-100 på mindre enn 3,5 sekunder med toppfart på 260 km/t. E-GMP blir et svært effektivt hjelpemiddel når selskapet skal styrke sin ledende posisjon i elbilmarkedet, siden utvalget av elbiler kan utvides i løpet av relativt kort tid.


Utviklet for høy ytelse, økt sikkerhet og optimal plassutnyttelse
E-GMP er utviklet for å gi bedre egenskaper i svinger og økt stabilitet i høye hastigheter. Det oppnås ved hjelp av optimal vektfordeling, lavt tyngdepunkt siden batteripakken er montert lavt, og plassering av elmotorer der forbrenningsmotoren tradisjonelt sitter.

Den kraftige elmotoren bidrar til at bilene får enda bedre kjøreegenskaper. Bakhjulsoppheng med fem ledd, som har blitt tilpasset mellomstore og store biler, og verdens første integrerte drivaksel, som kombinerer hjullagrene med drivakselen for å overføre kraften til hjulene, gir enda bedre kjørekomfort og stabilitet.

Batteriet beskyttes av en støttestruktur av svært strekkfast stål. Strukturen er omgitt av varmpregede stålkomponenter for ekstra stivhet. Kollisjonsenergi absorberes effektivt av deler i karosseri og understell, effektive belastningsbaner og en midtre del av batteripakken som er festet til karosseriet. I tillegg sørger A-stolpens lastfordelingsstruktur for at kupeen ikke deformeres.

E-GMP har lang akselavstand, kort overheng foran og bak og slank førerplass, slik at kupeen blir så romslig som mulig. Gulvet i kupeen er flatt, siden batteripakken er montert under gulvet. Det gir bedre beinplass, samtidig som for- og baksetene kan plasseres på mange forskjellige måter.

Selve batteripakken er montert mellom for- og bakakselen, og den er det mest krafttette systemet Hyundai Motor Group har utviklet noensinne. Det skyldes delvis en ny, separat kjøleblokkstruktur som gjør batteripakken mer kompakt og sørger for bedre kjøling. Med rundt 10 prosent bedre energitetthet sammenlignet med dagens batteriteknologi for elbiler, blir batteripakkene lettere. Da kan de monteres lavere i bilen, noe som igjen frigjør mer plass i kupeen.


Effektivt og kraftig system for elektrisk drift
E-GMP-plattformens nye og kompakte elektriske drivlinje består av en kraftig motor, et elektrisk fremdriftssystem og en vekselretter. Disse tre komponentene er samlet i én kompakt modul. Det øker motorens topphastighet med opptil 70 prosent sammenlignet med dagens motorer. I tillegg kan et standardisert batterisystem tilpasses bilsegmenter, for å maksimere rekkevidden eller for å oppfylle ulike kundebehov.

Motoren styres av en vekselretter med SiC-halvledere (silisiumkarbid). Motoren kan gjøre systemet 2–3 prosent mer effektivt, slik at bilen får ca 5% lengre rekkevidde med samme ladenivå.

E-GMP har bakhjulsdrift. Kundene vil kunne velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Modeller med firehjulsdrift kan utstyres med en ekstra motor. Systemet for firehjulsdrift har et elektrisk fremdriftssystem som styrer overføringen mellom den ekstra motoren og forhjulene, og som veksler mellom to- og firehjulsdrift for å øke effektiviteten ved å levere kraft eller ytelse tilpasset kjøreforholdene.

Alle biler som utvikles på E-GMP-plattformen, har en standardisert type-1-batterimodul. Modulen består av standard poseceller, og den kan leveres i forskjellige størrelser.


Toveis multiladesystem (800 og 400 V)
De fleste elbiler på markedet gir 50kW – 150 kW lading med 400 V system, og det gjør infrastrukturen for hurtiglading også. Men utviklingen av infrastruktur med 800 V, med opp til 350 kW lading, fører gradvis til enda raskere hurtiglading. Derfor har E-GMP ladekapasitet på 800 V.

Med denne trenden har Hyunday Motor Group investert i IONITY, Europas ledende nettverk for hurtigladere, som strategisk partner. IONITY drifter 298 hurtigladestasjoner i Europa. Planen er å øke til 400 ladestasjoner innen 2022.

Hyundai Motor Groups nyeste innovasjon er multiladesystemet som er kompatibelt med både 800- og 400-voltsladere uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Multiladesystemet er verdens første patenterte teknologi for å styre motor og vekselretter slik at 400 V kan omformes til 800 V for stabil ladekompatibilitet.

Elbiler som bygges på E-GMP-plattformen, har rekkevidde på opptil 500 km med fulladet batteri etter WLTP-standard. Multiladeren gjør det mulig å hurtiglade batteriet til 80 prosent på bare 18 minutter, og fem minutter med lading kan gi opptil 100 km rekkevidde.

I motsetning til tidligere elbiler som bare kan lades én vei, er ladesystemet i E-GMP mer fleksibelt. De integrerte laderne i dagens elbiler lar vanligvis bare elektrisiteten gå i én retning fra en ekstern strømkilde, men E-GMP har en nyutviklet integrert styreenhet for lading. Styreenheten for lading har en ny vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør det mulig å hente energi fra bilens batteri uten bruk av ekstra komponenter. Det gjør at elbiler som er bygd på E-GMP-plattformen, kan drive annet elektrisk utstyr (110/220 V) hvor som helst. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

Den nye V2L-funksjonen kan levere opptil 3,5 kW og drive et mellomstort klimaanlegg eller en 55-tommers TV i opptil 24 timer.


E-GMP skal øke salget av elbiler over hele verden
Hyundai Motor Group har brukt betydelige ressurser på elektrifisering. Kia Motor Company lanserte Ray, selskapets første masseproduserte elbil, i Korea i 2011, og den elektriske modellen av Soul har blitt solgt over hele verden siden 2014. Konsernet fullførte innføringen av et masseproduksjonssystem for alle biler med elektrisk drift (hybridbiler, ladbare hybridbiler, elbiler og brenselcellebiler) i 2015.

E-GMP er et ledd i Hyundai Motor Groups planer om å presentere totalt 23 elbilmodeller, inkludert 11 dedikerte elbiler, og selge flere enn én million elbiler over hele verden innen 2025.

Kia Motor Company arbeider mot en omstilling til elektrifisering basert på strategien «Plan S» på mellomlang til lang sikt. I september presenterte Kia planer for å øke andelen solgte elbiler til 20 prosent av det totale salget innen 2025. Selskapet publiserte også nylig et bilde som en forsmak på syv elbilmodeller som skal lanseres fortløpende innen 2027.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Kias nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP) gjør at neste generasjon elbiler kan lade andre elektriske enheter, som PC'er, smarttelefoner og til og med andre elbiler.
Kias nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP) gjør at neste generasjon elbiler kan lade andre elektriske enheter, som PC'er, smarttelefoner og til og med andre elbiler.
Last ned bilde

Om Kia Norge

Kia Norge
Kia Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.kia.com/no/

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge, og gjennom nær 70 forhandlere markedsføres Kia over hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994, og tilsammen ruller det ca 30.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kias i dag rundt 3 millioner biler.

Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.

Følg saker fra Kia Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kia Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom