Kia Sorento vinner Red Dot og iF design award.

Nye Kia Sorento hedres for sin design, og vinner både Red Dot Award og iF Award, to meget prestisjefulle designkonkurranser.

«Sorento Plug-in Hybrid er nå i butikk hos mange av våre forhandlere, og vi får gode tilbakemeldinger både på pris, kjøreegenskaper og utstyrsnivå», sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen. «Det at Sorento vinner to av de viktigeste designkonkurransene er veldig gøy.»

Med de siste utmerkelsene i Red Dot og iF awards, fortsetter Kias suksess i de to konkurransene. Kia Soul var første bil fra et koreansk merke til å motta Red Dot i 2009, og siden har totalt 26 Kia modeller blitt hedret med den prestisjefulle prisen. I iF Award, som Kia mottok for første gang i 2010, har det blitt 21 priser inkludert nye Sorento.

Prisdryss
Like etter lanseringen i fjor høst vant Sorento ‘All-Wheel Drive Car of the Year 2020’ en pris som deles ut av Auto Bild Allrad. Senere ble den også tildelt den gjeveste tyske prisen "Golden Steering Wheel 2020" i klassen store SUV’er. I mars i år vant Sorento ‘Women's World Car of the Year 2021’ – også i klassen store SUV’er.

"Med nye Sorento ønsket vi å videreutvikle den robuste estetikken til tidligere generasjoner, men tillegge mer eleganse. Vi er glade for at designorganisasjoner som Red Dot og iF anerkjenner dette arbeidet", sier Karim Habib, sjef for Kias globale Design Senter.

Viktige designkonkurranser
Red Dot Design Award og iF Design Award er blant de største og viktigste desigkonkurranser i verden. Red Dot Award holdes årlig av Design Zentrum Nordrhein-Westfalen og er delt i tre kategorier: Product Design, Brands & Communication Design og Design Concept. I den tradisjonstunge ‘Red Dot Award: Product Design’, med historie tilbake til 1955, deltok i år produsenter og designere fra 60 land med 7.800 produkter. En internasjonal jury med 50 uavhengige designere, design professorer og journalister bedømmer bidragene.

iF Design Award ble første gang arrangert i 1954 av iF International Forum Design GmbH i Hanover. I år ble mer enn 9.500 bidrag fra 52 land bedømt av en jury bestående av 98 uavhengige design eksperter.