Kia Sorento; ladbar hybrid med plass til syv personer.

Kia Motors viser i dag hvordan nye Sorento som ladbar hybrid er konstruert. Bilen leveres med tre seterader og syv seter, og måten den er bygget på maksimerer plassen både for passasjerer og bagasje. Nye Kia Sorento vil være en av de mest praktiske ladbare hybrider på markedet når den lanseres i starten av 2021.

Nye Sorento har en smart konstruksjon. Batteripakken er plassert under fører- og passasjersetet, og stjeler ikke plass fra kupé eller bagasjerom.

Smart drivlinjekonstruksjon gir maksimal bagasjeplass
Som ladbar hybrid leveres nye Sorento med en 1,6-liters turbo bensinmotor som gir 180 hk og et dreiemoment på 265 Nm. Den suppleres av en elmotor med 91 hk og et dreiemoment på 304 Nm. Kombinert ytelse er 265 hk og dreiemoment 350 Nm.

Elmotoren er montert mellom bensinmotor og gearkasse, som er mulig takket være den kompakte konstruksjonen på bensinmotoren. Sorento ladbar hybrid kan kjøre rent elektrisk eller med en kombinasjon av el- og bensinmotor.

En litium-ion-polymer-batteripakke på 13,8 kWh er plassert under fører- og passasjersetet, og ligger mellom gulvet i kupéen og bilens bunn. Dette gjør at batteripakken ikke stjeler plass fra kupé eller bagasjerom.

Batteripakken har et uavhengig vannkjølingssystem for best mulig varmestyring og effektivitet. Plasseringen av batteriet langt ned i midten av karosseriet gir et lavt tyngdepunkt og optimaliserer vektfordelingen, og bidrar til Sorentos dynamiske karakter og forbedrede kjøreegenskaper.

Bensintanken ligger under andre seterad, og ombordladeren på 3,3 kW er plassert under gulvet i bagasjerommet. I tillegg til god plass i bagasjerommet har passasjerene på tredje seterad god benplass og en komfortabel sittestilling.

Plass til syv pluss bagasje
Sorentos smarte konstruksjon gir god plass til syv personer, og et av de største bagasjerom i klassen; opp til 809 liter med tredje seterekke nedslått. Med alle syv seter i bruk rommer bagasjerommet 175 liter.

Setene på tredje seterad kan splittes 50:50, og seter på andre seteread 60:40. Setene legges enkelt ned så man får et helt flatt bagasjeromsgulv.

Nye Sorento lanseres i Norge som ladbar hybrid tidlig neste år, og blir levert som standard med syv seter og firehjulstrekk. Nye Sorento kommer selvfølgelig med Kias unike 7-års / 150.000 km garanti.

Nye Kia Sorento lanseres som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Interiøret i nye Sorento ladbar Hybrid.
Nye Kia Sorento lanseres i Norge med 7 seter og firehjulstrekk som standard.

Kia får plattformen NVIDIA DRIVE i alle fremtidige modeller.10.11.2020 08:42:10 CETPressemelding

Hyundai Motor Group og NVIDIA kunngjorde i dag innføringen av NVIDIA DRIVE-plattformen for nettbaserte tjenester i alle nye modeller fra Kia, Hyundai og Genesis fra 2022. Med den energieffektive og kraftige NVIDIA DRIVE-plattformen vil kundene få kontinuerlig forbedrede brukeropplevelser, og dra nytte av programvaredefinerte systemer med mange funksjoner og kunstig intelligens som kan oppdateres i hele bilens levetid.