Kia setter fokus på kreativitet med Creativity Drive.

Inspirasjonen til Kias Creativity Drive-kampanje kommer etter flere nylige undersøkelser som viser hvordan vår kreativitet synker gjennom oppveksten. En nylig rapport fra Dr. George Land og Beth Jarman på vegne af NASA* viste at de fleste voksne er 96% mindre kreative enn en femåring.
Dr. Nelly Ben Hayoun, deltok i "Kia Hackaton". Hun er en prisvinnende designer av opplevelser, filmskaper, kunstner, foredragsholder og forsker.

Det kan se ut som at måten vi lærer på undertrykker kreativiteten etterhvert som vi blir eldre.Kia lanserer derfor Creativity Drive for å sette fokus på, og øke kreativiteten hos fremtidige generasjoner. Kia satt sammen et team med ledende innovatører, kreatører og lærere for å utforske måter å fremme kreativitet i barns læring og utvikling.

Kia Hackathon
Nylig gikk 'The Kia Hackathon' av stabelen; et to dagers virtuelt arrangement med mål om å løse en utfordring som er viktig for hele samfunnet; Hva kan vi gjøre for at kreativitet anerkjennes som like viktig som leseferdigheter i barns utdanning?

Arrangementet ble fasilitert av svenske Hyper Island, og deltakerne i Kia Hackathon ble delt inn i tre lag for å løse utfordringen. Hvert lag besto av kreative Kia profiler, utdanningseksperter og hadde også en innovativ kreatør som flytter grenser og bruker kreativitet i sin hverdag:

- Dr Merritt Moore, en amerikansk profesjonell ballettdanser og kvantefysiker
- Lucy McCrae, en science fiction kunstner, filmskaper, oppfinner og kroppsarkitekt
- Dr. Nelly Ben Hayoun, prisvinnende designer av opplevelser, filmskaper, kunstner, foredragsholder og forsker

I løpet av to dager diskuterte og jobbet lagene med sine ideer, før de presenterte sin løsning for et dommerpanel ledet av Gregory Guillaume, visepresident for Kias Design Center i Europa.

Spørsmål istedenfor svar
Av de tre løsningene som lagene presenterte, baserte vinneren seg på den enkle forutsetning at vårt utdannelsessystem hovedsaklig fokuserer på å lære barn å gi rette svar på gitte spørsmål.

I stedet foreslo teamet å oppmuntre barn til fritt å stille spørgsmål, som en mye mer effektiv måte å fremme kreativitet og problemløsning. Dette ga laget en idé om å benytte kort for å oppmuntre barn til å stille flere spørsmål. Kia vil nå samarbeide med kreative partnere og andre eksperter for å utvikle og implementere idéen som et feltforsøk, og finne ut om dette kan være et inspirerende og effektivt verktøy for å fremme kreativitet hos barn og unge.

”Kia tror på kraften i innovasjon, inspirasion og kreativitet, og jeg ser det daglig i Kia når vi skaper progressive og bærekraftige mobilitetsløsninger. Med Kias Creativity Drive ønsker vi og støtte unge mennesker til å være så kreative som mulig. For at samfunnet skal fortsette sin utvikling må ikke bare kreativiteten overleve, men den må også blomstre i fremtidige generasioner”, kommenterte Jason Jeong, president for Kia Europa.

Ny teknologi
Kias Creativity Drive lanseres kort tid etter Kias relansering av merkevaren tidligere i år. Kia fikk da ny logo, nytt slogan samt en helt ny designfilosofi - Opposites United. Målet er å etablere en ledende rolle i den fremtidige mobilitetsindustrien, og Kia vil modernisere nesten alle aspekter av virksomheten, fra merkevare og design til funksionalitet, teknologi, brukeropplevelse og bærekraft i alle ledd.

Teknologisk kreativitet var nøkkelen til utviklingen av nye Kia EV6, den første bilen designet etter den nye designfilosofien, og Kias første bil på den dedikerte elbilplattformen, E-GMP. Crossoveren har rekkevidde opptil 510 km og 800V ladesystem som muliggjør hurtiglading fra 10 til 80 prosent på kun 18 minutter. Innen 2026 skal Kia lansere 11 nye elbiler; syv bygget på den nye plattformen, mens 4 baseres på eksisterende modeller.

Kia EV6 kan nå bestilles hos forhandler, og bilene leveres i fjerde kvartal i år.

For mer informasjon om Kia Creativity DRive og Hackathon, se vedlagte brosjyre i PDF-format.

* For mer informajson om rapporten av Dr. George Land og Beth Jarman på vegne av NASA: click here

Dr Merritt Moore, profesjonell ballettdanser og kvantefysiker deltok som kreatør i Kia Hackathon
Gregory Guillaume, visepresident for Kias Design Center i Europa.
Lucy McCrae, science fiction kunstner, filmskaper og oppfinner deltok i Kia Hackathon
Oscar Elfner er sjef for Svenske Hyper Island som fasiliterte Kia Hackaton