Kia samler inn fotballsko til unge syriske flyktninger.

For andre året på rad har Kia i samarbeid med UEFA arrangert ‘UEFA Europa League Trophy Tour Driven by Kia’. Målet er å samle inn brukte fotballsko som doneres til syriske flyktninger i Jordan. Totalt er det samlet inn over 2000 par sko.

Michael Owen, global ambassadør for Trophy Tour,  og fotballfans fra hele Europa deltok i den digitale versjonen av UEFA Europa League Trophy Tour driven by Kia.
Michael Owen, global ambassadør for Trophy Tour, og fotballfans fra hele Europa deltok i den digitale versjonen av UEFA Europa League Trophy Tour driven by Kia.

Trophy Tour startet i februar, og med kjente fotballspillere som ambassadører skulle skoler, lokale fotballklubber og kjente landemerker i flere byer i Europa besøkes med den gjeve vinnerpokalen i Europa-ligaen. Der kunne også fotballfans donerer sine sko og møte kjente fotballspillere. Michael Owen er global ambassadør for UEFA Europa League Trophy Tour.

Etter vellykkede besøk i Frankfurt og Barcelona, ble turnéen stoppet grunnet COVID-19 pandemien. Trophy Tour ble gjort om til et digital konsept slik at kampanjen kunne fortsette.

I Norge har alle Kia-forhandlerne vært engasjert i kampanjen, og innsamlingsbokser for fotballsko ble plassert ut i alle butikker. Mange samarbeidet med lokale fotballklubber og kjørte aktiviteter i lokalmiljøet for å samle inn sko til barn og unge i Za’atari flyktningeleir i Jordan

"Vi bestemte oss raskt for å være med på kampanjen», sier Marianne Råge, markedsdirektør for Kia i Bertel O. Steen. “Det å kunne bidra til at barn i en vanskelig situasjon får mulighet til å spille fotball, og få et lyspunkt i en ellers vanskelig hverdag er flott. Grunnet COVID-19 ble ikke kampanjen som planlagt, men jeg er stolt over at vi med god innsats fra våre forhandlere fikk samlet inn mange sko. Jeg vil rette en stor takk til alle som donerte sko og støttet kampanjen”.

Fotballskoene fra Norge er nå videresendt til Kia i Europa, som i samarbeid med UEFA Foundation for Children de neste månedene vil organisere overrekkelse av skoene  i Za’atari flyktningeleir i Jordan.

I tillegg til Michael Owen, var kjente spillere som Thomas Berthold, Eric Abidal, Francesco Totti, Rafael Van der Vaart, Patrice Evra og Jerzy Dudek representanter for de seks byene hvor Trophy Tour skulle innom: Frankfurt, Barcelona, Roma, Amsterdam, Manchester og Warsawa.

“Det er gøy å se at så mange har bidratt til årets UEFA Europa League Trophy Tour. Når man jobber sammen mot et felles mål kan man få til mye”, sier Michael Owen. “Da jeg var ung drømte jeg om å spille på det engelske landslaget. Å gi unge flyktninger mulighet til å oppfylle drømmen om å spille fotball er noe jeg er veldig stolt av å være en del av”, sier Owen.

UEFA og UEFA Foundation for Children har støttet flyktningeleiren Za’atari i Jordan i flere år ved å bygge fotballbaner og donere utstyr. Kia er samarbeidspartner til UEFA Europe League, og innsamling av fotballsko er en mulighet til å gi litt glede i en ellers tøff hverdag til barn og unge i flyktningeleiren i Jordan.

Storhamar A-lag donerer brukte fotballsko til Bertel O. Steen Hamar
"Tusen takk til alle som har donert fotballsko! De kommer barn og unge i flyktningeleiren i Jordan til å få stor glede av", sier markedsdirektør i Kia, Marianne Råge (bak). Foran Mette Sauge og Kari Aarnes Bråten i Kia.