Kia presenterer ny fremtidsrettede merkestrategi.

For å tydliggjøre at merket beveger seg i en ny retning, fjernes «Motors» fra navnet, og tidligere «Kia Motors Corporation» blir til «Kia Corporation». Innovative produkter og tjenester som forbedrer kundenes hverdag skal ta Kia inn i nye forretningsområder.
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, sier: «Vi mener transport, mobilitet og det å være i bevegelse er en menneskerett. Vår visjon er å skape bærekraftige transportløsninger for kunder og samfunn over hele verden. Med lanseringen av vår nye merkestrategi i dag, starter vi arbeidet med å realisere denne visjonen.»
Presentasjonen ‘New Kia Brand Showcase’ kan følges på Kias globale YouTube kanal 15. januar fra kl. 01.00: https://youtu.be/U67RlX9ibfo
Ny merkestrategi og nytt slagord
Kias nye slagord, Movement that inspires, gjenspeiler Kias ambisjon om å gi kundene inspirerende opplevelser med sine produkter og tjenester.
I strategien vektlegges det at bevegelse er en forutsetning for utvikling. Bevegelse gjør at man kan se nye steder, møte nye folk og få nye opplevelser. Dette er kjernen i "nye" Kia; å legge til rette for menneskelig utvikling ved å tilby innovative løsninger, spennende produkter og nyttige tjenester som inspirerer kundene og frigjør deres tid.
«Kia har alltid fokusert på bevegelse, og det å forflytte mennesker har vært kjernen i virksomheten. Bevegelse bidrar til konstant utvikling og forbedring. Det er bakgrunnen for at vi mener bevegelse gir inspirasjon til nye ideer», sier Artur Martins, Senior Vice President, leder for Global Brand & Customer Experience hos Kia.
Kia har vært i bransjen i over 75 år, og gikk fra å være den første sykkelprodusenten i Korea til å produsere motorsykler og varebiler. I dag er Kia en av verdens største bilprodusenter og leverer personbiler til flere millioner kunder over hele verden.
Stadig flere kunder søker fleksible, miljøbevisste og integrerte former for transport. Kia vil møte kundenes endrede forventninger ved å utvikle en rekke produkter og tjenester som møter kundenes økende krav til fleksible transportmuligheter ved hjelp av ny teknologi.
Kias visjon for bærekraftig mobilitet
Kia kunngjorde i dag at de bytter til et navn som bedre reflekterer merkets visjoner og forretningsområder for bærekraftig mobilitet. Ved å fjerne «Motors» fra navnet viser Kia at den nye forretningsstrategien Plan S, som ble lansert i 2020, er en langsiktig strategi.
Kia vil ta en ledende posisjon i bilindustrien, og utvide virksomheten til å omfatte elbiler, mobilitetsløsninger og -tjenester, spesialbygde kjøretøy med mer. Samtidig vil Kia bruke ren energi og resirkulerbare materialer for å gjøre produksjonen mer bærekraftig.
Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler som inkluderer personbiler, SUV- og MPV-modeller i flere segmenter. Alle leveres med bransjeledende teknologi for lang rekkevidde og rask lading fra gruppens nye globale plattform for elbiler, Electric-Global Modular Platform (E-GMP).
Kia utvikler også en rekke nye spesialbygde kjøretøyer for bedriftskunder. Samarbeid med partnere som Canoo og Arrival betyr at Kia kan levere kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.
Det forventes en femdobling i etterspørselen etter spesialbygde kjøretøyer innen 2030 grunnet den raske økningen i netthandel og bildelingstjenester.
Navneendringen innebærer også en endring av organisasjonskulturen. President Song forklarer: «Endringen av selskapets navn og logo er ikke bare en kosmetisk forbedring. Den betyr at vi utvider horisonten og etablerer nye og voksende forretningsområder. Og, enda viktigere, det betyr en tilpasning av arbeidskulturen, der det legges til rette for at alle medarbeidere kan bruke sine kreative sider i et inspirerende arbeidsmiljø.»
Utvikling av miljøvennlige transporttjenester
Et annet mål i Plan S er å utvide virksomheten og tilby miljøvennlige mobilitetstjenester med elektriske og selvkjørende kjøretøyer i storbyer.
Kia satser på økt samarbeid og partnerskap for et bredere tilbud av tjenester i strategiske områder. I 2018 investerte Kia i Grab, den største leverandøren av persontransport-/matleveringstjenester og betalingsløsninger i sørøst-Asia. I mars 2019 investerte selskapet i Ola, en indisk tilbyder av samkjøring-, persontransport-, taxi-, matleveringstjenester og andre transporttjenester.
Kia etablerer også andre mobilitetstjenester, som WiBLE, en bildelingstjeneste i Madrid som er et fellesforetak med Repsol - den største energileverandøren i Spania. WiBLE ble startet i september 2018, tilbyr 500 Kia Niro Plug-in Hybrid, og er en av de mest vellykkede bildelingsprosjektene i Europa med over 130 000 registrerte medlemmer siden oppstarten. I september 2020 ble en ny tjeneste, KiaMobility, lansert flere steder i Italia og Russland, og flere markeder vil følge de neste årene.
Ny elbil og en ny designfilosofi
I første kvartal i 2021 vil en helt ny elbil fra Kia vises; en crossover bygget på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP. Bilen vil ha rekkevidde på over 500 kilometer og hurtiglades på under 20 minutter. Dette vil være den første modellen med Kias nye logo.
Med stadig flere elbiler i porteføljen er Kias mål en markedsandel på 6,6 prosent av elbilmarkedet innen 2025, og 500 000 elbiler i året på verdensbasis innen 2026.
Den nye designretningen til fremtidige produkter og tjenester vil Kia dele mer om i ukene som kommer. Karim Habib, Senior Vice President, Head of Kia Global Design Center, forklarer: "Vi ønsker at produktene våre skal føles intuitive og naturlige å bruke, slik at de forbedrer hverdagen til kundene. Målet er å designe den fysiske opplevelsen av merket, og vi vil lage nyskapende og spennende elbiler. Ideene til våre designere og merkets strategi henger nøye sammen, med kunden i sentrum for alt vi gjør.»
Nøkkelord
Kontakter
Mette Simonsen SaugeInformasjonsansvarlig
Tel:920 13 729mette.sauge@kia.noBilder







Om Kia Norge
Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.
Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.
Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.
Følg pressemeldinger fra Kia Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kia Norge
Kia vinner i år igjen: EV3 Best of the Best i Red Dot Award!23.4.2025 09:39:53 CEST | Pressemelding
Kia EV3 kåret til ‘Best of the Best’ i kategorien Biler og Kjøretøy ved Red Dot Award: Produktdesign 2025. Alle gode ting er tre. EV9 vant prisen i 2024 og EV6 i 2022.
Dette er årets bil i verden!16.4.2025 17:45:59 CEST | Pressemelding
Årets bil i verden er kåret. Vinneren er nye Kia EV3.
Pressemelding: 2025 Kia CEO Investor Day9.4.2025 19:55:49 CEST | Pressemelding
Kia har nylig gjennomført sin årlige investor day der de ser fremover og deler mål og planer for fremtiden. I pressemeldingen kan du lese mer om både mål og nye lanseringer av elbiler, elektriske varebiler og pickuper.
Kia varebiler: Helt nye muligheter og spillerom7.4.2025 13:55:17 CEST | Pressemelding
Kia og LG skal nå samarbeide for å lage helt nye bruksområder for Kia sine nye varebiler. Snakk om å gi brukeren spillerom!
Verdenslansering av Kia EV427.2.2025 17:43:03 CET | Pressemelding
Allsidig og praktisk, EV4 er en atletisk allrounder som representerer Kias første elektrifiserte sedan (firedørs) og kombi (femdørs). Bilene er designet for å fungere like godt i byen som på landeveien. designet for å navigere i byer og krysse kontinenter. Lansert for å omdefinere C-segmentet og vist i både sedan- og kombimodeller, representerer Kia EV4 en frisk tilnærming til den tradisjonelle estetikken i dette segmentet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom