Kia Norge

Kia presenterer ny fremtidsrettede merkestrategi.

Del

Kias nye merkestrategi og ambisjoner for fremtiden ble i dag presentert under et digitalt arrangement. Med sitt nye slagord, Movement that inspires, vil merket gå fra å være en tradisjonell bilprodusent til å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for kundene.

Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler. Kia utvikler også spesialbygde kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.
Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler. Kia utvikler også spesialbygde kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.

For å tydliggjøre at merket beveger seg i en ny retning, fjernes «Motors» fra navnet, og tidligere «Kia Motors Corporation» blir til «Kia Corporation». Innovative produkter og tjenester som forbedrer kundenes hverdag skal ta Kia inn i nye forretningsområder.

Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, sier: «Vi mener transport, mobilitet og det å være i bevegelse er en menneskerett. Vår visjon er å skape bærekraftige transportløsninger for kunder og samfunn over hele verden. Med lanseringen av vår nye merkestrategi i dag, starter vi arbeidet med å realisere denne visjonen.»

Presentasjonen ‘New Kia Brand Showcase’ kan følges på Kias globale YouTube kanal 15. januar fra kl. 01.00: https://youtu.be/U67RlX9ibfo



Ny merkestrategi og nytt slagord

Kias nye slagord, Movement that inspires, gjenspeiler Kias ambisjon om å gi kundene inspirerende opplevelser med sine produkter og tjenester.

I strategien vektlegges det at bevegelse er en forutsetning for utvikling. Bevegelse gjør at man kan se nye steder, møte nye folk og få nye opplevelser. Dette er kjernen i "nye" Kia; å legge til rette for menneskelig utvikling ved å tilby innovative løsninger, spennende produkter og nyttige tjenester som inspirerer kundene og frigjør deres tid.

«Kia har alltid fokusert på bevegelse, og det å forflytte mennesker har vært kjernen i virksomheten. Bevegelse bidrar til konstant utvikling og forbedring. Det er bakgrunnen for at vi mener bevegelse gir inspirasjon til nye ideer», sier Artur Martins, Senior Vice President, leder for Global Brand & Customer Experience hos Kia.

Kia har vært i bransjen i over 75 år, og gikk fra å være den første sykkelprodusenten i Korea til å produsere motorsykler og varebiler. I dag er Kia en av verdens største bilprodusenter og leverer personbiler til flere millioner kunder over hele verden.

Stadig flere kunder søker fleksible, miljøbevisste og integrerte former for transport. Kia vil møte kundenes endrede forventninger ved å utvikle en rekke produkter og tjenester som møter kundenes økende krav til fleksible transportmuligheter ved hjelp av ny teknologi.


Kias visjon for bærekraftig mobilitet

Kia kunngjorde i dag at de bytter til et navn som bedre reflekterer merkets visjoner og forretningsområder for bærekraftig mobilitet. Ved å fjerne «Motors» fra navnet viser Kia at den nye forretningsstrategien Plan S, som ble lansert i 2020, er en langsiktig strategi.

Kia vil ta en ledende posisjon i bilindustrien, og utvide virksomheten til å omfatte elbiler, mobilitetsløsninger og -tjenester, spesialbygde kjøretøy med mer. Samtidig vil Kia bruke ren energi og resirkulerbare materialer for å gjøre produksjonen mer bærekraftig.

Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler som inkluderer personbiler, SUV- og MPV-modeller i flere segmenter. Alle leveres med bransjeledende teknologi for lang rekkevidde og rask lading fra gruppens nye globale plattform for elbiler, Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia utvikler også en rekke nye spesialbygde kjøretøyer for bedriftskunder. Samarbeid med partnere som Canoo og Arrival betyr at Kia kan levere kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.

Det forventes en femdobling i etterspørselen etter spesialbygde kjøretøyer innen 2030 grunnet den raske økningen i netthandel og bildelingstjenester.

Navneendringen innebærer også en endring av organisasjonskulturen. President Song forklarer: «Endringen av selskapets navn og logo er ikke bare en kosmetisk forbedring. Den betyr at vi utvider horisonten og etablerer nye og voksende forretningsområder. Og, enda viktigere, det betyr en tilpasning av arbeidskulturen, der det legges til rette for at alle medarbeidere kan bruke sine kreative sider i et inspirerende arbeidsmiljø.»


Utvikling av miljøvennlige transporttjenester

Et annet mål i Plan S er å utvide virksomheten og tilby miljøvennlige mobilitetstjenester med elektriske og selvkjørende kjøretøyer i storbyer.

Kia satser på økt samarbeid og partnerskap for et bredere tilbud av tjenester i strategiske områder. I 2018 investerte Kia i Grab, den største leverandøren av persontransport-/matleveringstjenester og betalingsløsninger i sørøst-Asia. I mars 2019 investerte selskapet i Ola, en indisk tilbyder av samkjøring-, persontransport-, taxi-, matleveringstjenester og andre transporttjenester.

Kia etablerer også andre mobilitetstjenester, som WiBLE, en bildelingstjeneste i Madrid som er et fellesforetak med Repsol - den største energileverandøren i Spania. WiBLE ble startet i september 2018, tilbyr 500 Kia Niro Plug-in Hybrid, og er en av de mest vellykkede bildelingsprosjektene i Europa med over 130 000 registrerte medlemmer siden oppstarten. I september 2020 ble en ny tjeneste, KiaMobility, lansert flere steder i Italia og Russland, og flere markeder vil følge de neste årene.


Ny elbil og en ny designfilosofi

I første kvartal i 2021 vil en helt ny elbil fra Kia vises; en crossover bygget på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP. Bilen vil ha rekkevidde på over 500 kilometer og hurtiglades på under 20 minutter. Dette vil være den første modellen med Kias nye logo.

Med stadig flere elbiler i porteføljen er Kias mål en markedsandel på 6,6 prosent av elbilmarkedet innen 2025, og 500 000 elbiler i året på verdensbasis innen 2026.

Den nye designretningen til fremtidige produkter og tjenester vil Kia dele mer om i ukene som kommer. Karim Habib, Senior Vice President, Head of Kia Global Design Center, forklarer: "Vi ønsker at produktene våre skal føles intuitive og naturlige å bruke, slik at de forbedrer hverdagen til kundene. Målet er å designe den fysiske opplevelsen av merket, og vi vil lage nyskapende og spennende elbiler. Ideene til våre designere og merkets strategi henger nøye sammen, med kunden i sentrum for alt vi gjør.»

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler. Kia utvikler også spesialbygde kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.
Innen 2027 vil Kia lansere sju nye dedikerte elbiler. Kia utvikler også spesialbygde kjøretøy med ulike karosserier montert på en integrert modulbasert skateboard-plattform skreddersydd for brukerens krav.
Last ned bilde
Last ned bilde
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, fortalte om merkets nye strategi.
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, fortalte om merkets nye strategi.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Kia Norge

Kia Norge
Kia Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.kia.com/no/

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge, og gjennom nær 70 forhandlere markedsføres Kia over hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994, og tilsammen ruller det ca 30.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.

Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.

Følg saker fra Kia Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kia Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom