Kia Norge

Kia oppdaterer sin strategi med fokus på elbiler og mobilitetsløsninger.

Del
Kia annonserte denne uken er oppdatering av sin strategi 'Plan S' i forbindelse med 2021 CEO Investor Day i Seoul. Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, presenterte den ambisiøse planen.
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, presenterte Kias oppdaterte "Plan S" på en investordag i Seoul denne uken.
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, presenterte Kias oppdaterte "Plan S" på en investordag i Seoul denne uken.
  • Strategien ”Plan S” oppdateres med tre grunnpilarer:
    - Større utvalget av elbiler: 11 nye elbiler frem til 2026
    - Styrker forretningsområdet PBV (Purpose Built Vehicles)
    - Økt satsning på fremtidens mobilitetstjenester
  • Forretningsmål 2021: 2,92 millioner biler; inntekter 65,6 billioner won, driftsresutat 3,5 billioner won
  • Middel- til langsiktig investeringsstrategi frem til 2025: 29 billioner won


"I 2021 har Kia fått ny logo, nytt design og endret firmanavn”, sa President Song. "Kia vil endre seg til et merke som begeistrer og inspirerer kunder med innovative mobilitetsløsninger.”

Endringen vil styre virksomheten mot en bredere forretningsportefølje, og starte overgangen fra forbrenningsmotorer (ICE) til elektrifisering. Den fornyede Plan S understøttes av tre sentrale elementer: fremme overgangen til elektriske kjøretøy, styrke området spesialbyggede kjøretøy (PBV) og utvide fremtidige mobilitetstjenester.

Fremme overgang til elektriske biler
I 2030 vil miljøvenlige modeller som elbiler, hybrider og plug-in hybrider utgjøre 40 prosent av Kias totale salg, med et årlig salgsmål på 1,6 millioner biler. Kia sikter mot å øke salget av elbiler til 880.000 biler i 2030, og bli en ledende aktør globalt.

Innen 2026 vil Kia styrke sin elbilportefølje med 11 nye modeller, og den første, med kodenavnet CV,  lanseres senere i år. Det vil bli 7 dedikerte elbiler bygget på Kia nye plattform Electric-Global Modular Platform (E-GMP), samt 4 modeller basert på eksisterende ICE modeller.

Elbiler bygget på den nye plattformen vil sette nye benchmarks innen elektrisk rekkevidde, kjøreegenskaper, romslighet og tekniske applikasjoner. Bilene vil fungere som smart-enheter med udvidet bruk av Audio Video Navigation Telematics (AVNT), Over-the-Air (OTA) og Feature on Demand (FoD) -services.

Den første dedikerte elbilen fra Kia, CV, vil komme med HDA2, Highway Driving Assist nivå 2 selvkjørende teknologi. Fra 2023 blir Kias elbiler utstyrt med Highway Driving Pilot (HDP), en vesentlig utvikling av autonom kjøring på nivå 3. Flere detaljer og spesifikasjoner på CV avsløres neste måned.


Styrke forretningsområdet spesialbygde kjøretøy
Kia vil vise sitt første spesialbyggede kjøretøy (PBV) i 2022, og utvikle en rekke sesialbyggede kjøretøy basert på sin PBV-dedikerte skateboardplattform. Målet er å selge 1 million enheter årlig innen 2030 for å bli verdensledende på området.

 
Forretningsområde vil ytterligere utvides gjennom samarbeid med andre bedrifter hvor man utvikler både store og små plattformer til ubemannede leveringstjenester og e-commerce. Kia vil også fremme sine egne små skalerbare plattformer og teknologier, da man forventer en stor økning i etterspørsel etter disse tjenestene globalt.


Utvider fremtidige mobilitetstjenester
Kias mobilitetstjenester vil målrettes inn på noen kjerneområder. Innen business-to-consumer vil eksisterende tjenester utvides. I Spania vil Kias delingstjeneste Wible utvides med Wible Más og Wible Empresas (foreløpige navn).

Mobilitetstjenesten, KiaMobility, som ble lansert i september i fjor som et pilotprosjekt i Italia og Russland, vil lanseres på flere europeiske markeder.

Innen business-to-government og business-to-business vil Kia lansere en elbilbasert tjeneste som kombinerer abonnement og bildeling. Bilene vil benyttes av bedrifter i ukedager, og leies ut til privatpersoner i helgene.

Kias abonnementsprogram, Kia Flex, som ble introdusert i Korea i 2019, vil lanseres i en global versjon senere i år under navnet, Kia Subscription. Tjenesten vil drives av Sixt Leasing, som ble kjøpt av Hyundai Motor Group i fjor, og bilene leveres av virksomhetens regionale datterselskap og forhandlere.


Fremtidig forretningsplan

(1) Forretningsmål
Kia antar vekst i driftsresultatet i år basert på økt salg og høyere gjennomsnittlig enhetspris og produktmiks. Oppsummert:

- 2021 Globalt salg: 2.922.000 enheter – en økning på 12,1 prosent år/år
- 2021 Inntekter: KRW 65,6 billioner – en økning på 10,8 prosent år/år
- 2021 Driftsresultat: KRW 3,5 billioner – en økning på 70,1 prosent år/år

(2) Driftsresultat
Med økt fortjeneste for nye elbil-modeller, oppjusterte Kia sine mål for driftsmargin fra tall annonsert i fjor. Kia sikter nå mot 5,4 prosent driftsmargin i 2021 og 7,9 prosent driftsmargin i 2025.

(3) Grunnlag for økt driftsresultat
Balansert vekst på modne og nye markeder
Kia planlegger å øke sitt salg til 3,8 millioner enheter i 2025. Andelen elektrifiserte modeller, som er forventet å stå for 10 prosent av totalsaget i 2021, er budsjettert til 22 prosent i 2025. For nye markeder vil Kia øke sin markedsandel gjennom lokal produksjon.

Forbedring av produktmiksen
Kia forventer at forbedringen av produktmiksen, som førte til forbedret lønnsomhet i fjor, vil fortsette. Særlig forventes det at salg av RVs (recreational vehicle) fortsatt vil øke fra 56 prosent i 2020 til 65 prosent i 2025.

Forbedret lønnsomhet for elektriske modeller
Med lanseringen av CV senere i år, forventer Kia et nytt lønnsomhetsnivå for sine elbiler. I 2025 forventer man lønnsomhet på nivå med eksisterende ICE-modeller, og forutser at kostnadene med elbiler bedres gjennom stordriftsfordeler med større volum og reduksjon i materialkostnader med R&D-investering.

Sikker og stabil investeringsplan
Kias investeringsutgifter fra 2020 til 2025 forventes å være 29 billioner KRW. Det årlige investeringsnivået på ca 5 billioner KRW opprettholdes, som reduserer nåværende investering i eksisterende tradisjonelle forretningssegmenter, mens den gradvis øker andelen av strategiske investeringer til fremtidige prosjekter. Kia vil også øke sin investering i R&D.

Kontakter

Bilder

Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, presenterte Kias oppdaterte "Plan S" på en investordag i Seoul denne uken.
Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation, presenterte Kias oppdaterte "Plan S" på en investordag i Seoul denne uken.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Kia Norge

Kia Norge
Kia Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.kia.com/no/

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000  Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.

Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye