Kia øker markedsandelen i Europa.

Kia oppnådde sin høyeste markedsandel i Europa noensinne i 2020. I følge tall fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) i dag har Kias markedsandel økt fra 3,2% til 3.5% i løpet av året.
Stadig flere av Kias modeller elektrifiseres. Nye Kia Sorento kommer som ladbar hybrid i februar / mars.

Også i Norge ble 2020 et bra år for Kia med drøye 1000 flere registreringer enn i 2019.

“Tar vi med de en-dags registrerte bilene havnet vi på drøye 4800 biler mot totalt 3 772 i 2019. Kontraktsinngangen har også vært bra sammenlignet med fjoråret.”, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen. “Vi er imponerte over forhandlerne og hvordan de taklet situasjonen med Covid-19. De omstilte seg raskt for å tilpasse seg den spesielle situasjonen og til beste for kundene.”

Salg Europa
Totalt solgte Kia 416.715 biler i Europa*, en nedgang på 17%. Kia er mindre påvirket enn markedet generelt, som sank 24.3% sammenlignet med året før. Kias markedsandel øker til “all-time high” på 3.5%.

De elektrifiserte modellene står for en stor del av Kias vekst, og utgjør 25,5% av Kias salg i Europa. Salg av hybrider, ladbare hybrider og elektriske biler økte med 60,4% fra 66.386 til 106.466 biler for Kia i 2020.

“2020 var et av de tøffeste årene vi noengang har hatt, både i Kia og i industrien som helhet. Pandemien forårsaket en bråstopp i salget tidlig på året, men våre europeiske markeder iverksatte raskt en rekke tiltak for å hjelpe våre kunder, og levere og vedlikeholde bilene på en sikker og forsvarlig måte med tanke på smittevern. Vi hadde faktisk vårt beste salg noensinne i tredje kvartal, takket være en forsinket etterspørsel og økende popularitet for våre elektrifiserte modeller”, sier Won-Jeong (Jason) Jeong, President for Kia i Europa.

Syv nye elbiler
Kia presenterte nylig sin nye merkevarestrategi, logo og slagordet “Movement that inspires”. Ambisjonen er å etablere en ledende posisjon i den fremtidige mobilitetsindustrien. Innen 2027 vil Kia lansere syv nye dedikerte elbiler som inkluderer personbiler, SUV- og MPV-modeller i flere segmenter.

Alle leveres med bransjeledende teknologi for lang rekkevidde og rask lading fra gruppens nye globale plattform for elbiler, Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Den første av Kias nye elbiler vises første kvartal i 2021; en crossover bygget på den nye elbilplattformen E-GMP. Bilen vil ha rekkevidde på over 500 kilometer og hurtiglades på under 20 minutter. Dette vil være den første modellen med Kias nye logo.

*Source: ACEA, EU + EFTA + UK sales