Kia øker markedsandel i første kvartal.

Kia Motors har rekordsalg av hybrider og elektriske biler i første kvartal av 2020, og oppnår sin høyeste markedsandel i Europa noensinne. Dette til tross for en nedgang i salget totalt som følge av koronaviruset

"Vi har nå e-Soul på lager og kan levere bil umiddelbart", sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

I Norge øker salget 15% mot første kvartal i 2019, og Kia oppnår 3,7% markedsandel. Nær 80% av salget er rene elbiler, e-Soul og e-Niro.

«Vi har e-Soul på lager og leveringsklare biler, det betyr mye. Kia e-Soul er en romslig elbil med meget god rekkevidde, og nylig vant den «World Urban Car of the Year». Det er en av de mest høythengende prisene i bilverden, så det er utrolig gøy», sier Irene Solstad, adm.direktør for Kia i Bertel O. Steen.

I tillegg til de elektriske bilene lanseres nå to helt nye ladbare hybrider, Ceed stasjonsvogn og crossoveren XCeed.

I følge tall fra ACEA, European Automobile Manufacturers’ Association, selger Kia 113.026 biler i Europa i første kvartal. Det er en tilbakegang på 14.5% sammenlignet med første kvartal 2019 hvor Kia noterte sitt beste kvartal noensinne med 132.174 biler. Kia slår imidlertid totalmarkedet som går tilbake 26.3% (EU, EFTA og UK), og øker sin markedsandel til 3,7%, fra 3,2% i første kvartal 2019.

Kias elektrifiserte modeller har økt med 20,8% i Europa, og står nå for nær en femtedel av Kias salg.

Kia øker sin markedsandel i Europa.
Nær hver femte bil som Kia selger i Europa er elektrifisert.
Kie e-Soul vinner "World Urban Car of the Year 2020"