Kia Motors vil ta en ledende posisjon på det globale elbilmarkedet.

Kia avslører i dag første steg av fremtidige produktplaner; syv nye elbiler i ulike segmenter lanseres innen 2027. Merkets første dedikerte elbil lanseres neste år og viser Kias nye designretning. Innen 2029 skal elbiler stå for 25% av Kias globale salg.
Kias president og CEO, Ho Sung Song, kunngjorde detaljer om den fremtidige produktstrategi under et arrangement på merkets Hwasung-fabrikk i Korea i dag.

Kia Motors Corporation kunngjorde i dag deler av sin forretningsstrategi for elektriske biler, og viser en tidlig skisse av flere av sine fremtidige elbiler. Kias president og CEO, Ho Sung Song, kunngjorde detaljer om den fremtidige produktstrategi under et arrangement på merkets Hwasung-fabrikk i Korea.

Kia ønsker å ta en ledende posisjon på det globale elbilmarkedet ved å agere på den raskt voksende globale etterspørsel etter elbiler. For å oppnå dette vil Kia lansere en bred portefølje av rene elbiler og samarbeide med ladeselskaper over hele verden.

”Kia har solgt mer enn 100.000 elbiler globalt siden introduksjonen av vår første masseproduserte elbil i 2011, KIA Ray EV," sa CEO Song. "Siden den gang har vi lansert flere elbiler til det globale markedet, og kunngjort planer om å akselerere videre i de kommende år. Ved å fokusere på elektrifisering sikter vi mot at elbiler vil stå for 25 prosent av vårt totale salg innen 2029”.

I Kias strategi ”Plan S”, som ble lansert tidligere i år, planlegger merket å utvide sin range av elektriske modeller til 11 innen 2025. I samme periode har Kia et mål om at elektriske  biler skal stå for 20 prosent av salget i enkelte “avanserte” markeder som Korea, USA og Europa. I dag ble skissene av syv nye elbiler som skal lanseres innen 2027 vist.

Den første elbilen med kodenavnet CV, vil lanseres i 2021 som Kias første dedikerte elbil. Bilen vil ha samme konkurransedyktige produktkvalitet og iøynefallende design som Kias andre modeller, og høye ytelser både på kjøre- og ladeegenskaper.

“Plan S” – en overgang til elektrifisering
I januar i år delte Kia Motors sin nye strategi på mellom- og lang sikt, ”Plan S”, hvor man skal fokusere fremtidig aktivitet rundt elektrifisering og mobilitetsløsninger. Kia vil sikre en ledende posisjon ved å lansere flere elbiler og tenke nytt innen områder som produksjon, salg og tjenester.

Selskapet går gjennom en omfattende endring for å realisere “Plan S”. Den nye elbilen, CV, som forventes å komme i løpet av 2021, vil representere en ny designretning som viser Kias overgang til en forretningsstrategi fokusert rundt elektrifisering. Kias nye designfilosofi omfatter fremskritt, mangfold og en rik sammensetning av kontraster.

Kia fornyer sin planlegging, utvikling og produksjon av biler for å aktivt gjenspeile ulike kundebehov fra produktplanleggingsfasen. Kia vil svare på markedets etterspørsel ved å tilby ulike produkttyper med en rekke modeller egnet for ulik bruk som by- og langkjøring. Ved å tilpasse sin nye plattform, Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vil Kia tilby biler med klasseledende innvendig plass.

Kia Motors vil også tenke nytt rundt salg av elbiler, og utforsker ulike løsninger som abonnementstjenester, så vel som mulighet for leasing og utleie av batterier, og løsninger relatert til sekundærbruk av batterier.

Kia Motors planlegger å utvide sin globale infrastruktur for elbiler på servicemarked, og vil øke antall dedikerte elbil arbeidsplasser i Korea til 1.200 innen 2030. I andre markeder vil Kia øke antallet arbeidsplasser dedikert til elbil til 600 innen utgangen av dette året, og til mer enn 2.000 innen 2023. Kia vil også utvikle egne utdanningsprogrammer for vedlikehold av elbiler.

Ladeinfrastruktur
Kia ser utvikling av ladeinfrastruktur som en forutsetning for økt salg av elbiler, og utforsker muligheter for å bedre tilgjengelighet av lademuligheter for elbileierne.

I Korea vil Kia med utgangspunkt i eksisterende nettverk av landsdekkende salgsavdelinger, forhandlere og servicesenter, levere rundt 1.500 elbilladere innen 2030. I tillegg vil konsernet Hyundai Motor Group, installere 120 ultra hurtigladere innen 2021 i bysenter og langs tolv motorveier som forbinder åtte provinser over hele landet.

På verdensbasis etablerer Kia i samarbeid med sine forhandlere mer enn 2.400 elbilladere i Europa og rundt 500 i USA, og vil fortsette å øke sin ladeinfrastruktur i tråd med det voksende elbilmarkedet.

Kia søker også å sikre en omfattende ladeinfrastruktur for sine kunder gjennom allianser, som startet med en strategisk investering i IONITY i september i fjor, et europeisk firma som er spesialisert på hurtiglading. Kia søker også ladepartnere i USA og Kina for å levere en optimal infrastruktur tilpasset forholdene i de ulike markedene, samtidig som samarbeidet styrkes for å dra nytte av nye ladeteknologier.

Kia styrker sin innsats for å etablere en ledende posisjon på det globale elbilmarkedet gjennom aktivt samarbeid med regjeringer, og andre kommersielle partnerskap. Etter å ha etablert en oppstartbedrift i juli i år, Purple M (spesialisert i å levere tilpassede e-mobilitetstjenester basert på elbiler), planlegger Kia økt samarbeid med ulike offentlige organisasjoner for å utvide samhandling på flere områder som konvertering av offentlige transport over til elektrisk energi og bygging av ladeinfrastruktur.

En tidlig skisse av Kias fremtidige elbiler.

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000  Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge