Kia Motors lanserer 11 elbiler innen 2025

Kia Motors deler i dag flere detaljer rundt "Plan S", en strategi på elektrifisering og mobilitetstjenester, samt tilkobling og autonomi. Kia vil ta en ledende posisjon i fremtidens bilindustri, og skisserer et skifte fra fokus på kjøretøy med forbrenningsmotor til elbiler og elektrifisering.

Innen 2026 skal elbiler stå for 20% av Kias salg i Europa.

“Det er spennende at Kia skal satse så tungt på elbiler fremover. Allerede neste år får vi en ny elektrisk crossover med lang rekkevidde som vil passe det norske markedet godt ”, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen.

I første kvartal økte Kias salg av elbiler med 75% sammenlignet med fjoråret til 6.811 biler. Dermed sto nullutslippsbiler for 6 % av Kias salg i Europa*, en økning fra 2,9% i 2019.

"Kombinasjonen lang rekkevidde, bra design og mye utstyr til en god pris har gjort elbilene våre populære. e-Soul har vi nå på lager, og den er helt klart vår bestselger", sier Irene Solstad.

11 elbiler innen 2025
Innen 2025 vil Kia lansere 11 elbiler globalt i ulike segmenter som personbiler, SUVer og flerbruksbiler. Den første bilen som bygges på en ny og dedikert elbilplattform lanseres neste år. Det blir en crossover med rekkevidde på over 500 kilometer, og hurtiglading vil kunne gjøres unna på 20 min.

“Alle nye modeller som lanseres vil ha minimum en variasjon av elektrifisert drivlinje; mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid eller helt elektrisk. Vi vil lansere mange av de nye elbilene i Europa. Vi har hatt stadig økende og veldig bra salg av e-Niro og e-Soul, og neste generasjon elbiler vil aksellerere trenden videre”, sier Emilio Herrera, Chief Operating Officer for Kia Motors i Europa.

Ny brukeropplevelse
Elbilene som bygges på den nye plattformen vil ha eget design og en ny brukeropplevelse som gjør de enda enklere i bruk. For å tilpasse bilene til ulike kundegrupper og behov, leveres elbilene med 400V eller 800V system.

“Vi ønsker å gi kundene mest mulig verdi for pengene; de som er veldig prisbevisst og kanskje ikke har behov for å hurtiglade så ofte kan velge en bil med 400V system, som både e-Niro og e-Soul har i dag. For de som ofte kjører lange turer vil 800V system klart forbedre brukervennligheten med raskere hurtiglading”, forklarer Pablo Martinez Masip, Director Product Planning and Pricing for Kia Motors Europe.

Salgsmål: 500.000 elbiler
Kia var tidlig ute med alternative drivlinjer og elbiler, noe som har lagt grunnlaget for den videre strategien på lang sikt, "Plan S". Innen 2026 er Kias salgsmål 500.000 elbiler globalt, og 20% av salget i Europa skal være elbiler.

*113.026 biler solgt av Kia Motors Europe i EU + EFTA + UK i Q1 2020 [kilde: European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA)]

Innen 2026 skal elbiler stå for 20% av Kias salg i Europa.
e-Soul og e-Niro har rekkevidde på inntil 452 og  455 km.
e-Soul og e-Niro har rekkevidde på inntil 452 og 455 km.
e-Soul er helt klart vår bestselger, og nå har vi bilen på lager, sier Irene Solstad, Direktør for Kia i Bertel O. Steen.