Kia Motors investerer i IONITY

Kia Motors og Hyundai Motor Company investerer i IONITY, en joint venture med flere globale bilprodusenter. Partnerskapet vil gi flere fordeler for Kia og Hyundais europeiske kunder.
Kia og Hyundai har investert i IONITY og går inn som partner på lik linje med BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, og Porsche AG.

Fra 2021 vil elbiler fra Kia og Hyundai være utstyrt med ladesystemer på 800 volt for å tilpasses IONITYs hurtigladere på 350 kilowatt. Kundene vil ha tilgang til IONITYs HPC-fasiliteter som har digitale betalingsløsninger, og som vil redusere ladetiden og dermed tilrettelegge bedre for lange kjøreturer.

IONITY ble etablert i 2017 av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Porsche AG. Siden oppstart er det etablert nær 140 ladestasjoner i Europa, og ytterligere 50 til er under bygging. IONITYs hurtigladestasjoner har ladekapasitet opp til 350 kilowatt, og det er ladestandarden CCS, Combined Charging System, som benyttes. Innen 2020 vil det være 400 IONITY hurtigladestasjoner, i snitt en for hver 120 kilometer langs de store europeiske motorveiene.

“Investeringen i IONITY bekrefter vår strategi og forpliktelse for fremtidig elektrisk mobilitet”, sier Thomas Schemera, Executive Vice President and Head of Product Division i Hyundai Motor Group. “IONITY vil gi enda bedre opplevelser for våre kunder, med sømløs lading som vil være enklere enn å fylle bensin eller diesel.”

Med utstrakt forskning og utvikling, og samarbeid med flere ledende selskaper har Hyundai Motor Group befestet sin posisjon innen elektriske biler og alternative drivlinjer. Investeringen i IONITY understreker strategien. Innen 2025 vil Hyundai Motor Group lansere 44 miljøvennlige modeller, og partnerskapet med IONITY vil gi kundene innovative løsninger og forbedret elektrisk mobilitet.

“Hyundai Motor Group tar med seg solid internasjonal erfaring og kunnskap innen elektrisk mobilitet. Nye investorer i IONITY er et klart signal på at vi allerede har skapt verdi tiltross for at vi er et forholdsvis ungt selskap”, sier CEO i IONITY, Michael Hajesch.

Med sin investering vil Hyundai Motor Group få like store andeler i IONITY som de andre partnerne BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, og Porsche AG.

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 51,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 47 milliarder US dollar.

Kia Motors Europeer den Europeiske salgs- og markedsorganisasjonen til Kia Motors Corporation.Med hovedkontor i Frankfurt, Tyskland, betjenes 30 markeder i Europa.

Kia Bil Norge AS(www.kia.com) er ansvarlig for import og distribusjon av Kia i Norge, og er en del av Bertel O. Steen-konsernet.