Kia lanserer ‘fase II’ av tilkoblingstjenesten UVO Connect.

Kia Motors har videreutviklet sine tilkoblingstjenester, og lanserer “fase II” av UVO Connect. Kundene vil oppleve flere fordeler som mer nøyaktige reisetider, ‘last-mile’ navigasjon og funksjoner som bedrer brukervennlighet. Man får tilgang til tjenestene ved å laste ned Kias UVO app eller via bilens infotainment system.

Med "Last Mile Navigation" får man veibeskrivelse helt frem til bestemmelsesstedet, selv etter man har parkert bilen.

“Vi er kjent for å ha godt utstyrte biler, og teknologi som mange forbinder med langt dyrere modeller”, sier Irene Solstad, direktør for Kia i Bertel O. Steen. “Med faste utstyrspakker er det enkelt for kundene, og allerede fra innstegsmodell er bilene godt utstyrt. Nå utvides tjenestene for tilkobling og appstyring, og all datatrafikk er inkludert de første syv årene”.

Flere av Kias modeller får nå UVO Connect, og “fase II” introduseres i løpet av 2020.

“Vi ønsker å introdusere teknologi som gjør det enklere og mer intuitivt for våre kunder. UVO Connect, som allerede er tilgjengelig i mange av våre modeller, gjør nettopp dette, og “fase II” vil gjøre bilturene og tilhørende tjenester enda bedre", sier Pablo Martinez Masip, Chief Operating Officer for Kia UVO Connect.

Nøyaktig traffikkoppdatering
En av de nye funksjonene er ‘Online Navigation’. Tjenesten bruker skybaserte trafikkdata i sanntid kombinert med historiske data, for en mer nøyaktig og oppdatert trafikksituasjon. Dette gir også et bedre estimat på reise- og ankomsttid.

Forbedret navigasjon
‘Last Mile Navigation’ vil hjelpe kunden å navigere helt frem til endelig destinasjon, selv etter bilen er parkert. En smart løsning for å finne frem i byer hvor man ofte må parkere i en viss avstand til butikker, kafeer og restauranter.

Når bilens tenning slåes av, sender systemet en pushvarsling til UVO-appen på brukerens smarttelefon om endelig destinasjonen er mellom 200 meter og 2 kilometer unna. Appen gir sømløs tilgang til Google Maps-navigasjon for å fullføre reisen til fots. Man kan også få en utvidet reality-funksjon, ‘AR Guidance’, som åpner smarttelefonens kamera og blander bildet med retningspiler, sving-for-sving.

Samme brukerprofil på flere biler
UVO-appen vil også få en ny tjeneste hvor brukerprofilen kan overføres til flere biler. Man kan sjekke og endre kjøretøyinnstillingene direkte fra smarttelefonen, inkludert navigasjons-, radio- og Bluetooth-preferanser. Når man starter bilen er systemet satt opp med de foretrukne innstillinger, noe som sparer tid og gjør bilturen enklere.

Kia-eierne kan også ta sikkerhetskopi av UVO-preferansene via skyen, og overføre innstillinger fra en bil til en annen. Nyttig for de som regelmessig bytter mellom ulike biler utstyrt med UVO Connect, som for eksempel flåtekjørere, eller familier med flere biler som har UVO Connect.

Forbedret tilkobling og brukervennlighet
“Valet Parking Mode’ er en funksjon under utvikling, og med den er det mulig å overvåke sin bil eksternt når den kjøres av andre. Man kan også låse systemet for å beskytte personlige data, for eksempel addresser på navigasjonen. I UVO-appen kan man se bilens plassering, kjøretid, kjøreavstand og toppfart.

UVO Connect “fase II” vil benytte et bredere spekter av dataleverandører for sine Live tjenester. Dette vil gi mer nøyaktig informasjon, og i stedet for å være begrenset til en dataleverandør, vil man samle data fra en rekke leverandører av trafikkinformasjon, parkeringstilgjengelighet og priser, plasseringer og priser på bensinstasjoner og ladepunkter, værmeldinger, onlinesøk samt informasjon om fotobokser.