Kia inngår strategisk samarbeid med Arrival

Kia Motors Corporation og Hyundai Motor Company kunngjorde i dag en strategisk investering på 100 millioner euro i et nytt samarbeid med Arrival, et britisk oppstartselskap for elektriske kjøretøy.
Albert Biermann, President and Head of Research and Development Division for Kia & Hyundai (t.h.) og Denis Sverdlov, Chief Executive Officer hos Arrival, signerte avtalen med en investering på 100 millioner euro.

Med samarbeidet vil Kia og Hyundai introdusere konkurransedyktige små og mellomstore elektriske varebiler og andre produkter til logistikk, on-demand kjøring og shuttleservice. Arrivals skalerbare elektriske plattform kan tilpasses mange ulike kategorier og biltyper, som man vil se på muligheten til å utvikle til en rekke formålsbyggede kjøretøy. (Purpose Built Vehicles, PBV).

Samarbeidet vil bidra til at Kia og Hyundai kan møte den raskt voksende etterspørselen i Europa etter miljøvennlige kjøretøy, og fremskynde Kias utvikling fra bilprodusent til leverandør av miljøvennlig mobilitet.

Albert Biermann, President ogHead of Research and Development Division for Kia & Hyundai og Denis Sverdlov, Chief Executive Officer hos Arrival, signerte avtalen med en investering på 100 millioner euro og felles utvikling av elektriske kjøretøy på hovedkontoret til Kia og Hyundai i Seoul.

”Markedet for miljøvennlige biler i Europa er i rask vekst grunnet strengere miljøreguleringer», sa Biermann. "Gjennom samarbeidet med Arrival og vår felles utvikling av elektriske kjøretøy, vil vi kunne oppnå et konkurransefortrinn og gradvis etablere vår ledelse på det globale markedet for miljøvennlige kjøretøy, med Europa i spissen."

”Arrival er en "game-changer", og vi har utviklet et produkt som tar elektriske biler til et nytt nivå. Kia & Hyundai lager fantastiske biler med kompromissløs kvalitet, og deler vår visjon om elektrisk mobilitet. Vårt strategiske samarbeid med Kia & Hyundai betyr at vi skalerer neste generasjon elektriske biler globalt, og det i meget nær fremtid», sa Arrivals administrerende direktør, Sverdlov.

Kia skal benytte Arrivals skalerbare elektriske plattform

Arrival ble grunnlagt i 2015, og har produksjonsanlegg og forskings-og utviklingssenter i USA, Tyskland, Tel Aviv, Rusland og Storbritania. Bedriftens styrke ligger i den elektriske plattformen som har en modulbygget komponentstruktur, og en kostnadseffektiv base som inneholder batteripakke, elmotor og komponenter til drivlinjen.

Plattformen kan skaleres til ulike kjøretøy, og brukes til å fremskynde utviklingen av spesialiserte kjøretøy tilpasset ulike kundebehov. Arrival kjører flere pilotprosjekter i Europa med logistikkbedrifter som bruker lastebiler produsert med teknologien.

Med den raske veksten innen netthandel, øker behovet for små varebiler i byområder. Etterspørselen etter miljøvennlig varetransport forventes å øke når miljøreguleringer blir enda strengere. Fra 2021 innfører EU verdens strengeste regler for utslipp, som begrenser hver bilprodusents gjennomsnittlige CO2-utslipp på hele «flåten» til 95 g / km.

Strategi som imøtekommer veksten på miljøvennlige kjøretøy

Tidligere denne uken lanserte Kia sin strategi om å utvikle kjøretøy skreddersydd for ulike kundegrupper, for eksempel innen delingstjenester og logistikk, såkalt Purpose Built Vehicles, PBVs.

”Denne investeringen er en del av vår strategi. Vi vil investere i og samarbeide med ulike bedrifter som har avansert teknologi som Arrival, for å imøtekomme et raskt skiftende marked for miljøvennlige kjøretøy.», sa Youngcho Chi, president og Chief Innovation Officer i Hyundai Motor Group

”Vi er glade for å kunngjøre vårt samarbeid med Kia & Hyundai, som vil gi oss mulighet til å raskt skalere opp til global produksjon», tilførte Avinash Rugoobur, Chief Strategy Officer hos Arrival.

Kia ser på samarbeid med flere bedrifter for å bygge en ledende posisjon i det raskt voksende markedet for elektriske kjøretøy. I mai 2019 investerte Kia i Rimac, en kroatisk bedrift som har spesialisert seg på høyytelses elbiler. I september 2019 gikk Kia også inn med investeringer i IONITY, Europas største hurtigladenettverk.

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 51,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 47 milliarder US dollar.

Kia Motors Europeer den Europeiske salgs- og markedsorganisasjonen til Kia Motors Corporation.Med hovedkontor i Frankfurt, Tyskland, betjenes 30 markeder i Europa.

Kia Bil Norge AS(www.kia.com) er ansvarlig for import og distribusjon av Kia i Norge, og er en del av Bertel O. Steen-konsernet.