Kia får plattformen NVIDIA DRIVE i alle fremtidige modeller.

Hyundai Motor Group og NVIDIA kunngjorde i dag innføringen av NVIDIA DRIVE-plattformen for nettbaserte tjenester i alle nye modeller fra Kia, Hyundai og Genesis fra 2022. Med den energieffektive og kraftige NVIDIA DRIVE-plattformen vil kundene få kontinuerlig forbedrede brukeropplevelser, og dra nytte av programvaredefinerte systemer med mange funksjoner og kunstig intelligens som kan oppdateres i hele bilens levetid.

Det tekniske samarbeidet med NVIDIA vil gjøre det mulig for Hyundai Motor Group å utvikle høyytelsesdatabehandling for nettbaserte tjenester i neste generasjons modeller. Alle fremtidige modeller vil ha infotainmentsystemer på NVIDIA DRIVE-plattformen som standard. NVIDIA DRIVE omfatter en maskinvare- og programvarestakk som gjør det mulig å kombinere nettbaserte tjenester i bilen som lyd, bilde, navigasjon, tilkoblingsmuligheter og kunstig intelligens i de nye infotainmentsystemene.

Hyundai Motor Group har samarbeidet med NVIDIA siden 2015. Nå taes samarbeidet ett skritt videre, og Hyundai Motor Group legger grunnen for infotainmentsystemer som kan støtte et bredt utvalg av fremtidige apper og funksjoner i alle modeller.

«NVIDIA innførte forbrukerelektronikk-funksjonalitet og grafiske brukergrensesnitt i infotainmentsystemene for over ti år siden,» sier Ali Kani, Vice President of Autonomous Vehicles hos NVIDIA. «Nå forvandler vi igjen disse systemene gjennom bruk av kunstig intelligens. Dette vil øke sikkerheten og verdien, og bidra til å forbedre kundeopplevelsen i hele bilens levetid.»

«Vi ønsker å levere større verdi, økt sikkerhet, bedre funksjonalitet og mer kjøreglede i hele bilens levetid,» sier Paul Choo, Senior Vice President i Electronics Tech Unit hos Hyundai Motor Group. «NVIDIA DRIVE-plattformen er skalerbar og energieffektiv, og den har ytelsen som skal til for å støtte neste generasjons programvaredefinerte biler.»

Nytt operativsystem i samarbeid med NVIDIA
Samarbeidet med NVIDIA innebærer at det nye operativsystemet for nettbaserte tjenester kan innføres i fremtidige Kia-modeller. Det nye operativsystemet er utviklet internt hos Hyundai Motor Group og vil samle den store mengden data som genereres av bilen, bilens sensorer og eksterne datasentre. Det vil gjøre kjøreturen mer komfortabel for alle i bilen.

Operativsystemet har også en integrert arkitektur for en ny serviceplattform for biler med nettbaserte tjenester. Dette er en åpen plattform som lar et bredt utvalg partnere levere relevante tjenester til bileierne.

Plattformen skal bruke NVIDIAs programvarestruktur til å implementere:

• Høyytelsesdatabehandling som bruker NVIDIA-grafikkort til å behandle store mengder data i og utenfor bilen og optimere systemytelsen for å støtte avansert IT-teknologi som dyp læring.
  • Sømløs databehandling som leverer en uavbrutt tjeneste uavhengig av om bilen er tilkoblet eller frakoblet. Bilen kobler seg til infrastruktur i nærheten og smartenheter.
  • Intelligent databehandling som leverer intelligente og tilpassede tjenester ved å identifisere førerens intensjoner og tilstand.
  • Sikker databehandling som beskytter systemet ved å overvåke nettverk i og utenfor bilen og isolere sikkerhetsrelevante data.

Nylige gjennombrudd innen kunstig intelligens og akselerert databehandling har lagt til rette for at neste generasjons biler kan dra nytte av ny funksjonalitet og forbedrede sikkerhetsfunksjoner som kan legges til etter at bilen er kjøpt. Med en sentralisert, programvaredefinert dataarkitektur kan fremtidige biler oppdateres i hele levetiden, slik at de alltid har den nyeste teknologien.

Kia vil komme med mer informasjon om de nye infotainmentsystemene og det nye operativsystemet i forbindelse med fremtidige lanseringer av nye modeller.